Vlaams Minister van verkeer Hilde Crevits wil met fietspadtoets garanderen dat fietspaden beter aangelegd worden. Zelfs pas aangelegde fietsstroken zijn in Vlaanderen niet altijd een toonbeeld van rijcomfort en fietsplezier aldus een onderzoek van de Fietsersbond.

In sommige gemeenten halen de nieuwe paden een schamele 5 op 10. In anderen nog veel minder.

Ruim 1.400 kilometer fietspad in 31 gemeenten heeft de Fietsersbond onderzocht met een meetfiets die schokken en trillingen registreerde. Op die manier wilde de Fietsersbond objectief vaststellen hoe het met de Vlaamse fietspaden gesteld is. Het was de eerste maal dat er zo een grootschalig onderzoek plaatsvond. Naast de oneffenheden werden ook de breedte en de buffer tegenover de rijweg opgemeten.

Onderzoeker Bruno Coessens besloot dat de fietspaden in het algemeen matig scoren. Ze krijgen een nipte 5 op 10 voor comfort, qua breedte 5,2 en voor de buffer een 6,5. Ter vergelijking : het Nederlandse Weert haalde een 8,4 op 10.

Nieuw aangelegde fietspaden scoren pover. In sommige gemeenten halen de nieuwe paden een schamele 5 op 10. De algemene score voor nieuwe fietspaden in alle 31 gemeenten samen bedraagt slechts 6,6 op 10.

Waaraan ligt deze lage score ?

Er bestaat geen kwaliteitsnorm en er is te weinig toezicht op de kwaliteit van het geleverde werk. Verder blijken de aannemers vaak geen gespecialiseerd materiaal te hebben voor de aanleg van fietspaden. Beton en asfalt (rood gekleurd) dragen de voorkeur weg van de fietsers vanwege hun egale karakter. Maar als ze slecht aangelegd zijn, is de lol er snel van af. Dan ontstaan vervelende ‘korte golven’.

Dat fietspaden smal zijn en slecht afgeschermd van de rijweg, daar kan de Fietsersbond nog begrip voor hebben, gelet op onze warrige ruimtelijke ordening. Maar slecht comfort, daar is geen excuus voor. Als je comfort het zwaarste laat doorwegen komt Koksijde er als de beste Vlaamse gemeente uit (ook voor andere criteria) en is de faciliteitengemeente Wemmel de hekkensluiter.

Het beste fietspad vond Bruno Coessens langs de Scheldelaan in de Antwerpse haven. Goed voor een 10 op 10.

Ter verdediging van de zwakke scores botst een gemeente vaak op de beperkingen die de nutsbedrijven (gas, elektriciteit, water, telecom, …) opleggen. Zij lusten geen asfalt en beton boven hun ondergrondse leidingen, omdat ze altijd de weg willen kunnen opengooien voor werkzaamheden. En ze gooien de gaten niet altijd even fraai weer dicht. Boomwortels (zie fietspad Geelhandlaan in Hove) kunnen een fietspad ook erg ondergraven.

Slechtst scorende gemeenten:

1) Wemmel: 3,5/10
2) Hove : 3,6/10 
3) Huldenberg: 3,9/10
4) Lebbeke: 4,2/10
5) Merchtem: 4,3/10

Verdere info: www.fietsersbond.be