Gemeenten op zoek naar nieuw kapitaal voor de Gemeentelijke Holding


Wat we eerder al schreven, is enkele dagen geleden werkelijkheid geworden. In zijn vergadering van 19 augustus jl. heeft de raad van bestuur van de Gemeentelijke Holding besloten aan haar aandeelhouders een kapitaalverhoging voor te stellen. Daarover moet beslist worden tijdens een buitengewone algemene vergadering van de aandeelhouders die plaatsvindt op 30 september eerstkomend.

De Gemeentelijke Holding die, na de Franse staatsholding Caisse des Depots et Consignations (CDC), de grootste partij in het kapitaal van Dexia vertegenwoordigt, wil dus binnen een paar weken 484 miljoen euro ophalen bij haar aandeelhouders: bijna 600 Belgische steden, gemeenten en de provincies. Het geld moet dienen om de financiële positie van de Holding die, door een injectie van vers kapitaal in Dexia, vorig najaar verzwakt was geraakt, op te krikken. De Gemeentelijke Holding had in het zog van de financiële crisis en toen Dexia in de problemen kwam, samen met andere referentieaandeelhouders, 500 miljoen euro in Dexia gepompt. De Holding kwam kort daarna echter zelf in moeilijkheden als gevolg van de forse koersdalingen van het bedrijf want de holding gebruikte al jaren Dexia-aandelen als waarborg voor leningen. Toen Dexia begon te ‘crashen’ op de beurs volstond die borg niet meer. De federale staat en de drie gewesten dienden de Gemeentelijke Holding ter hulp te snellen met een staatswaarborg van 800 miljoen euro. Een waarborg die overigens loopt tot 30 september 2009 …

De federale regering en de gewesten hebben een mogelijke verlenging van die borg afhankelijk gemaakt van stevige structurele ingrepen bij de Gemeentelijke Holding, met op de eerste plaats een versterking van het eigen vermogen.

De Gemeentelijke holding moest dus dringend op zoek naar vers kapitaal. De eerste piste om via een achtergestelde lening van Publigas, een holding die de gemeentelijke belangen in Fluxys (en vroeger ook Distrigas) beheert, de eigen middelen te versterken, ging uiteindelijk niet door. De Holding en Publigas konden het immers niet eens raken over de voorwaarden, waardoor heel deze zorgvuldig geplande constructie in duigen viel.

De nieuwe piste bestaat nu dus uit een voorgestelde kapitaalverhoging van 484 miljoen. Dit bedrag ligt in de buurt van de lening die de Gemeentelijke Holding zelf moest aangaan om de kapitaalverhoging van Dexia in oktober 2008 te financieren.

De Gemeentelijke Holding gaat twee soorten preferente aandelen uitgeven in ruil voor de inbreng van haar aandeelhouders: A-aandelen voor steden en gemeenten die cash investeren en B-aandelen voor de inbreng van certificaten. Aan elk A-aandeel is een preferent jaarlijks dividend verbonden van 13%, gedurende tien jaar. Dat rendement moet het voor de aandeelhouders die geld willen lenen voor de kapitaalverhoging, mogelijk maken de leninglast te compenseren. Indien de Holding om de een of andere reden een jaar geen dividend kan uitbetalen, wordt het overgedragen naar het erop volgende jaar. Er schuilt echter “een addertje onder het gras” want de Holding berekende de dividenden te kunnen uitkeren bij een normale, positieve evolutie van de markt. En dat is misschien een iets té optimistische kijk op de zaak …

Een tweede luik van de kapitaalverhoging omvat de inbreng van de Dexiacertificaten. Die werden in 2000 gecreëerd om de liquiditeit van de participatie in de Gemeentelijke Holding te vergroten. Alle aandeelhouders van de Holding kregen in verhouding tot hun participatie toen Dexiacertificaten. Het ging om ongeveer 18% van de Dexia-aandelen in handen van de Holding. Van de 31,5 miljoen certificaten die de Holding creëerde, zijn er vandaag nog 28,6 miljoen over. Deze overblijvende certificaten worden nu door de geplande statutenwijziging verplicht ingebracht in de Holding, in ruil voor nieuwe B-aandelen. Het zou om een operatie gaan ter waarde van 234 miljoen euro. Deze B-aandelen blijven gedurende 10 jaar een dividend opleveren dat gelijk is aan het Dexiadividend. Na 10 jaar worden de B-aandelen omgezet in gewone aandelen. De beslissing om de Dexiacertificaten in te brengen in de Holding voor B-aandelen zal moeten worden genomen op de Buitengewone Algemene Vergadering van 30 september e.k.

In deze economische crisis is het de vraag of dat alle aandeelhoudende steden, gemeenten en provincies even sterk staan te springen om mee in deze nieuwe financiële constructie te stappen. Uitgerekend op het ogenblik dat de financiële crisis de toekomst van de gemeenten allesbehalve rooskleurig maakt, deze bijna ‘met het mes op de keel’ dwingen opnieuw diep in de zakken te tasten, is niet meteen een  aantrekkelijke optie. Waar gaan de gemeenten en provincies al dit nieuwe geld halen? Met nieuwe belastingen? Nogal wat gemeenten zullen hun jaarbegroting  nog aardig moeten omploegen en pijnlijke bezuinigingen moeten doorvoeren!