Rodenbachschool groeit

Met de gemeentelijke Albrecht Rodenbachschool gaat het zeer goed. Vandaag telt de Kleuterschool reeds 143 kleuters. Voor mei 2011 telt men nu al 166 kleuters.

Vanaf november e.k. start men halftijds een instapklasje. Alleen moet de school dan een oplossing zoeken voor lokaalprobleem (slaapklas). Een eventuele oplossing zou een containerklasje kunnen zijn, of slaapklasje in nabijgelegen Mikado. De school moet hierin nog overleg plegen met de bevoegde schepen.

De lagere school telt 182 leerlingen. Samen wordt dit meer dan 350 leerlingen. Een absoluut record voor de school. Op lange termijn zal men met de gemeentelijke inrichtende macht misschien toch eens een grens moeten leggen op het aantal leerlingen om zo de kwaliteit voor de leerlingen te waarborgen.

Er werden extra tafels en stoelen aangekocht voor de refter van de school.

 

Heel Hove-centrum wordt “zone 30”

Na de werkzaamheden aan de oost-west-as wordt het centrum van de gemeente een “Zone 30 zone” met volgende afbakening waar zoneborden worden geplaatst :

  • Begin Kapelstraat op de spoorwegbrug,
  • Begin Leliestraat op kruispunt met Wouwstraat,
  • Mortselsesteenweg op het kruispunt met Jozef Lambrechtslei en Louis Van Lindenstraat,
  • Appelkantstraat vanaf de grens met de gemeente Boechout,
  • Boechoutsesteenweg ter hoogte van en met inbegrip van het kruispunt Appelkantstraat / Weldadigheidsstraat/ Oudstrijdersstraat (asverschuiving),
  • Jos Coveliersstraat aan de grens met Boechout,
  • Lintsesteenweg ten zuiden van kruispunt L. Dumortierstraat – J. Coveliersstraat,
  • L. Dumortierstraat beginnende aan voet van afrit spoorwegbrug voor kruispunt met Meylstraat.

Alle straten binnen, en incluis deze op de grenszone, vallen binnen de zone 30. Een verkeersreglement zal door de politiediensten worden opgemaakt.

 

Fietspad in de Groenstraat op komst

In de gemeenteraad vroeg het meest actieve raadslid (ook een fervent fietser) al jaren om een fietspad aan te leggen in de Groenstraat en dit tussen de twee spoorwegbruggen. Bestaande fietspaden worden zo verbonden en de fietsers krijgen er een extra beveiliging bij in de drukke en gevaarlijke Groenstraat. Het college van burgemeester en schepenen van Hove is nu toch te vinden voor de aanleg van een fietspad. Er was al overleg met de spoorwegen en de stad Mortsel en gelet op de complexiteit ter hoogte van de kunstwerken van de spoorwegbruggen zal er best beroep worden gedaan op een externe ontwerper en hiervoor kiest men een studiebureau. Zowel Hove als Mortsel voorzien hiervoor de nodige kredieten op paritaire basis. De stad Mortsel zal optreden als pilootgemeente voor de aanstelling van het studiebureau. Hove voorziet 3.000 euro studiekosten in het budget 2011.

De kosten voor de aanleg van een fietspad worden becijferd op 60.000 euro en er wordt mogelijk een subsidie van 80% voorzien via het Fietsfonds.