Wegeniswerken veroorzaken ongelukjes en wrevel

Heel het Sint-Laureysplein is vandaag opengebroken door de wegeniswerken aan de oost-west-as. De aanwezige winkeliers voelen het in hun dalend klantenbestand. Overal op straat liggen er loopplanken, bruggetjes, staan er afsluitingen. Bijna toestanden van “1914-18 aan het Ijzerfront” zeker bij regenweer ! Spijtig genoeg zijn al ettelijke, vaak oudere, mensen gevallen over deze hindernissen. Soms met de nodige persoonlijke blutsen, builen en besmeurde kledingstukken. We stelden ook vast dat het wegdek van het Sint-Laureysplein werd opengebroken terwijl er nog mensen/klanten op de werf aanwezig waren. De parking voor superette BrandtFood en De Post was nog volledig open voor fietsers en voetgangers toen een kraan het wegdek er begon open te breken. Het volledig afsluiten van de werf laat dikwijls te wensen over. De coördinatie van de werkzaamheden moet veel beter om mogelijke ongevallen te voorkomen.

Op het voorlopig aangelegde kruispunt van de Boechoutsesteenweg met de Lintsesteenweg is het een drukte van jewelste omdat dit de enigste verbinding tussen Hove en Boechout is. Zeker als er een Lijnbus of een grote vrachtwagen moet afdraaien. Dan staan er lange files in beide rijrichtingen. Hopelijk is dit geen voorafspiegeling voor na de werken ? Het is op die plek ook zeer gevaarlijk voor fietsers omdat er geen fietspad meer aanwezig is. We stellen vast dat bijna alle fietsers – jong en oud – er over het voetpad rijden om zichzelf niet in moeilijkheden te brengen. Gelijk hebben ze, maar ze begaan er wel een overtreding en komen in conflict met soms oudere en minder mobiele voetgangers. Nood breekt wet ?

Een aantal buurtbewoners stellen zich ook vragen over de veiligheid omdat een aantal nutsleidingen (water, gas, elektriciteit) soms een hele tijd volledig open liggen en er is dan niet veel nodig om een incident te veroorzaken met alle bijhorende gevolgen .

Bewoners Jan-Frans Gellyncklaan vrezen verkeersoverlast

Door de vele wegeniswerken in de omliggende gemeenten is de Jan-Frans Gellyncklaan, vnl. tussen de Mechelsesteenweg en het rond punt aan de spoorwegbrug, erg druk wat de verkeersintensiteit betreft. Vele geparkeerde wagens van straatbewoners werden reeds aangereden met kleine en grotere schade (spiegels, scharren, blutsen). Volgens de bewoners wordt er ook vaak ’s avonds veel te hard gereden (80 km/u en harder) en door de veel geparkeerde wagens zien die snelle bestuurders dan vaak te laat aanwezige fietsers. De bewoners vragen meer politiecontroles met anonieme wagens in plaats van een statische snelheidsmeter die aangeeft dat ze te snel rijden.

Bewoners Leon Dumortierstraat ondergaan zwaar omleidingsverkeer

Doordat er in Hove een interne omleiding werd georganiseerd omdat er op het Sint-Laureysplein wordt gewerkt, verloopt veel verkeer door de Leon Dumortierstraat.  De bewoners klagen over zwaar verkeer dat soms vanaf 5 uur ’s morgens en aan een veel te hoge snelheid door de straat komt gedonderd. Sommige woningen in de buurt van de verkeerstafel, ter hoogte van de Veldkantvoetweg, ondergaan zware trillingen zodat de bewoners reeds vroeg wakker worden. Een aantal bewoners stellen dat de verkeerstafel aan beide zijden een te hoge (onwettige) helling vertoont en daardoor makkelijk aanleiding geeft tot een botsende aanzet en afzet van de wagens en zeker van het zwaar verkeer. De bewoners stellen dat ze deze toestand nauwgezet zullen opvolgen en indien er enige schade aan hun huis optreedt, zij de gemeente ervoor verantwoordelijk zullen stellen, zelfs langs gerechtelijke weg. Het zwaar verkeer moet volgens de bewoners een alternatieve weg volgen, langs bredere wegen en een minimum aan verkeersdrempels.

Op de verkeerstafel is er een fiets- en voetgangersdoorgang en voornamelijk schoolkinderen maken hiervan gebruik. Het wordt hoog tijd dat het gemeentebestuur er bij het begin en het einde van de schooltijden een politieagent of gemachtigde opzichter plaatst, want het lijkt soms een kwestie van tijd voor er zich daar een ernstig verkeersongeval voordoet aldus de bezorgde wijkbewoners.

Het gemeentebestuur erkent het probleem. Men probeert alle omgaand verkeer te ontmoedigen en om te leiden via de Liersesteenweg en de Mechelsesteenweg. Er werd ook aan de politie opdracht gegeven om verhoogde controle uit te voeren en indien nodig repressief op te treden. Op de hoek van de Magdalena Vermeeschlaan met de Lintsesteenweg werd een extra signalisatiebord geplaatst dat verkeer boven de 3,5 ton verbiedt, uitgezonderd wat laden en lossen betreft. Men tracht het zwaar verkeer tijdig te verwittigen, zodat het niet richting van de Dumortierstraat uitgaat.