Bevolking veroudert aan snel tempo

Hove heeft een opvallend oude bevolking. Inwoners die in de “gouden jaren zestig” in de gemeente kwamen wonen in een woning die ze meestal zelf lieten bouwen, naderen nu met rasse schreden hun 80-ste en vaak 90-ste verjaardag. Vandaag telt Hove 361 inwoners boven de 80 jaar. In 2015 zal dit oplopen tot 568 inwoners. Oudere mensen verdienen expliciete aandacht binnen het lokale beleid. Bij de zorg voor ouderen streeft het bestuur naar een volledig continuüm waarbij bijv. informatie verspreiden over levensloopbestendig bouwen aan de ene kant staat en residentiële opvang in een rustoord aan de andere kant. Uitgangspunt is om door het aanbod van kwalitatieve hulp ouderen in staat te stellen om zo lang mogelijk, in de best mogelijke omstandigheden, thuis te blijven wonen.

 

Extra sociale woningen te bouwen

In maart 2009 werd het Grond- en Pandendecreet ingevoerd. Hierin wordt voor iedere gemeente een bepaald aantal te realiseren sociale woonprojecten voorgeschreven, te realiseren in de periode 2009-2020.

Hove telt vandaag 32 sociale huurhuizen, 34 sociale huurappartementen, 66 sociale huurwoningen. Er zijn in totaal 3.135 huishoudens in Hove. 2,11 % van de Hovese bevolking woont in een sociale woning. Tegen 2020 moeten er in Hove 52 sociale huurwoningen en 31 sociale koopwoningen bijkomen. Ook moeten er nog drie sociale kavels worden gerealiseerd. Tegen 2025 moeten er nog eens 8 extra sociale huurwoningen bijkomen.

 

Gemeentewerken centrum vorderen

Volgens schepen Jos Peeters (CD&V) vorderen alle werken aan de oost-west-as op schema.

Er is wel een probleem met de geplande parking van de NMBS in de Kasteelstraat, waar er een seinkabel werd gevonden die nog moet verlegd worden. Daarom hebben de werkzaamheden er wat vertraging opgelopen.

De problemen op het kruispunt van de Leliestraat met de Kapelstraat zullen opgelost geraken, als dat kruispunt een herprofilering krijgt. In de toekomst (2013 of 2014) krijgt de Leliestraat een volledige heraanleg. Tot dan blijft deze straat zeer gevaarlijk voor fietsers.

De schepen begrijpt dat er problemen zijn met de laad- en loszones, maar er is in samenspraak met de bewoners duidelijk gekozen om deze zones 24 uur op zeven dagen vrij te houden voor mogelijke leveranciers.

De problemen met de gladde blauwe steen zijn gekend en als oplossing zal men op bepaalde plaatsen deze steen “ruw maken”, zodat voetgangers en fietsers en niet meer zullen wegschuiven.