Behoort een kort treinuitstapje naar Nederland binnenkort tot het verleden

De Nederlandse reizigersvereniging Rover en het Vlaamse TreinTramBus ontvangen veel steun voor hun protest tegen het verdwijnen van de Beneluxtrein. Al ruim 9.000 reizigers ondertekenden de petitie die de organisaties hebben lopen op www.reizigersprotest.nl . De petitie zal aan de Nederlandse Tweede Kamer worden aangeboden.

De Beneluxtrein, in Nederland ook genoemd InterCity BrusselIC Brussel of Brusselaar, is de treindienst die sinds 29 september 1957 de verbinding onderhoudt tussen Amsterdam en Brussel. Deze dienst werd ingesteld na de elektrificatie van het grensbaanvak tussen Roosendaal (NL) en Essen (VL). Het is een samenwerking tussen de NS en de NMBS. Er waren oorspronkelijk plannen om door te rijden naar Luxemburg, vandaar de naamgeving Benelux, maar dat is er nooit van gekomen, onder andere omdat het motorvermogen van de destijds gebruikte treinstellen niet voldoende was voor de Ardeense hellingen tussen Brussel en Luxemburg. Voor de Beneluxtrein geldt het gewone tarief, er is geen toeslag of reservering verplicht. De verbinding wordt door de NMBS aangeduid met de afkorting IC-B+.

Deze populaire intercity moet dus plaats gaan maken voor een dure hogesnelheidstrein met reserveringsplicht. Als de HSL-Zuid en HSL 4 (Hogesnelheidslijn Schiphol – Antwerpen) in gebruik worden genomen, zal de Beneluxtrein in de huidige vorm verdwijnen en worden vervangen door een Fyra-trein die over de hogesnelheidslijn rijdt. Door de gewijzigde route worden de stations Den Haag HS, Dordrecht en Roosendaal dan overgeslagen, waardoor deze stations de directe verbinding met Brussel en Antwerpen verliezen. Anno 2011 is de verwachting dat de Beneluxtrein in de loop van 2012 of met ingang van dienstregeling 2013 zal worden vervangen door de Fyra. Een voordelig dagje de grens over met de vrijheid heen- en terug te reizen wanneer het je uitkomt, behoort dan tot het verleden. Voordelige tarieven zullen dan voorbehouden blijven aan reizigers die ver van tevoren reserveren, een spontane reis over de grens zal voor veel reizigers dus fors duurder gaan uitpakken.

Rover en TreinTramBus ontvangen veel steunbetuigingen van reizigers voor de petitie die zij startten tegen het verdwijnen van de trein. In tegenstelling tot wat zowel de Belgische als de Nederlandse spoorbedrijven beweren, laten veel reizigers weten geen interesse te hebben in een grensoverschrijdende rit waarvoor vooraf gereserveerd dient te worden. “En nou nog alleen maar van te voren plannen en niet meer spontaan kunnen reizen ? Belachelijk !” klinkt het tussen de vele duizenden reacties. Veel reizigers zijn met stomheid geslagen door het besluit. “Een achterlijke beslissing, ik dacht eerst dat het een grap was. Niet van deze tijd  ! Dit is in strijd met het Schengenakkoord over het vrij verkeer van personen en goederen binnen de Europese Unie”, klinkt het tussen de vele reacties, als ook “de spoorwegen zetten de klok 50 jaar terug !!!”.

P1030525

Behoort een kort treinuitstapje naar Nederland binnenkort tot het verleden ?

Veel reizigers geven aan zich zorgen te maken over de buurlandband tussen Nederlanders en Vlamingen wanneer er bij het treinreizen door de reserveringplicht en hogere tarieven grote grenzen worden opgeworpen. Ook zijn er veel zorgen over het toekomstig meenemen van de fiets tussen Nederland en België. Veel reizigers hebben Rover en TTB laten weten over te stappen op de auto als de Beneluxtrein verdwijnt, omdat de vrijheid van kunnen reizen op een spontaan gekozen moment zeer belangrijk voor hen is.

In onze Kamer van Volksvertegenwoordigers is er reeds gesproken over deze petitie. Voormalig bevoegd minister Inge Vervotte stelde toen opvallend genoeg dat het niet de bedoeling is de voordelige Beneluxtrein te handhaven naast de Fyra, omdat de Fyra commercieel rendabel moet worden. Deze uitleg verrast de Nederlandse reizigersvereniging Rover : in Nederland is de motie-Van Hijum aangenomen, deze stelt dat de frequentie of de loop van bestaande intercity’s niet mag worden veranderd louter omwille van een beter exploitatieresultaat van de Hoge Snelheids Lijn -Zuid. Wordt vervolgd.