De Dienst Veiligheid en Interoperabiliteit der Spoorwegen (DVIS), de hoogste veiligheidsinstantie van de spoorwegen, heeft alle commerciële treinritten van de Fyra op de Belgische spoor verboden. Eergisteren raakte een aantal treinstellen beschadigd door ijsvorming en vrijdag werd er een deel een de bodemplaat naast de rails gevonden. De reizigers hebben het inmiddels helemaal gehad met de floptrein en willen de oude Beneluxtrein terug.

Fyra in Hove
Onze fotograaf heeft donderdag de Fyra bij één van de laatste ritten gespot aan het station van Hove.

De trein, kostprijs ongeveer 20 miljoen euro per stuk, rijdt sinds 9 december 2012. Sinds het begin zijn er problemen. Dagelijks reizen gemiddeld 3300 mensen met de trein. België bestelde drie Fyra’s.

Zaterdagochtend raakte bekend dat AnsaldoBreda 30 monteurs naar Nederland stuurt. Daarnaast zette het bedrijf in Italië nog eens 10 man op de zaak. Onze noorderburen voeren vandaag en morgen testen uit met de Fyra-treinen. Er worden camera’s onder de treinstellen gehangen om te kunnen bekijken wat er schort aan de ophanging van de trein.

 

1 reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *