Op de laatste gemeenteraad vroeg voormalig schepen en raadslid Jos Peeters (CD&V) naar de stand van zaken rond het rooien van de bomen in de Geelhandlaan ?

Burgemeester Koen Volckaerts (N-VA) antwoordde “dat het schepencollege de huidige situatie aan het herbekijken is. De Administratie Natuur en Bos is aangeschreven. We vragen om het voorgestelde project te kunnen aanpassen. In functie van het project zullen eerst de zieke bomen worden verwijderd. Het studiebureau is 3 à 4 nieuwe pistes aan het bestuderen om het dossier anders aan te pakken. De gemeenteraad wordt hierover geïnformeerd”.

Geelhandlaan
10 zieke bomen zullen sneuvelen in de Geelhandlaan

Onlangs werd er in de Geelhandlaan een verlichtingspaal aangereden door een wagen en voor fietsers is het er nu minder aangenaam om in het donker te moeten rijden, wegens de vele oneffenheden in het fietspad. Volgens de burgemeester zal de technische dienst deze zaken opvangen.

Deontologische commissie

Tijdens de vorige bestuursperiode met CD&V en Hove Beweegt kwam het op het einde tot een openlijk conflict tussen burgemeester Luc Vuylsteke de Laps (CD&V) en eerste schepen Jo Ampe (HB). Alles draaide rond mogelijke  belangenvermenging van de eerste schepen. Hierover moest een deontologische commissie, bestaande uit alle 19 gemeenteraadsleden, uitspraak doen. De voorzitter van deze commissie was de toenmalige voorzitter van de gemeenteraad, een gewoon gemeenteraadslid. Hij moest moeilijke beslissingen nemen in moeilijke dossiers. Om dit in de toekomst te vermijden vroeg gemeenteraadslid Diederik Vandendriessche (toenmalig commissievoorzitter) om een werkgroep samen te stellen met alle fracties om enkele onlogische zaken weg te werken. Moeten alle gemeenteraadsleden in deze commissie zetelen? Wat met de termijnen van de klachten? Vakantieperiodes? De rol van de secretaris? Kunnen we dit in een nieuw huishoudelijk reglement opnemen? Volgens burgemeester Volckaerts “zal de gemeenteadministratie eerst een voorstel uitwerken en dan zal men alle fracties uitnodigen voor overleg”.