Dit is – gelet op de datum – zeker geen grap !

De huidige gemeentesecretaris de heer Paul Vos gaat op 31 maart e.k. zijn laatste werkdag in. Aangezien dit een zondag is en hij nog wat openstaande vakantiedagen heeft, zullen we de heer Vos niet veel meer zien in functie op het Hovese gemeentehuis. We wensen hem alvast veel succes in zijn verder leven en al zijn toekomstige ondernemingen.

Misschien kan hij eens ‘een gefantaseerde roman’ schrijven over al zijn ervaringen in het Hovese gemeentehuis met als vermelding voor de vele voorkomende personages in het boek “overéénkomsten met bestaande personen in Hove berusten op louter toeval” … We kijken ernaar uit !! Kan misschien een kassucces worden !!!

Op de afscheidsreceptie van de oude gemeenteraad in december 2012 staat Luc Vanrusselt (blauw hemd en glas schuimwijn in de hand) te luisteren naar de uitéénzetting van toekomstig gemeenteraadsvoorzitter Guido Sel (N-VA), terwijl gewezen schepen Jo Ampe (wit hemd en HB) meeluistert
op de afscheidsreceptie van de oude gemeenteraad in december 2012 staat Luc Vanrusselt (blauw hemd en glas schuimwijn in de hand) te luisteren naar de uitéénzetting van toekomstig gemeenteraadsvoorzitter Guido Sel (N-VA), terwijl gewezen schepen Jo Ampe (wit hemd en HB) meeluistert

De ene gaat, de andere komt !

Toen bekend werd dat de heer Vos zijn pensioen had aangevraagd, heeft het vorige gemeentebestuur een procedure ingeleid ter vervanging van de gemeentesecretaris. Alles verliep wettelijk volgens de voorziene regels: bekendmaking, kandidaturen inwinnen, selecties met testen, gesprekken, enz … Er zijn in totaal 12 kandidaturen binnengekomen voor deze functie. Hiervan voldeden er 8 aan de gestelde aanwervings- en/of bevorderingsvoorwaarden. Zij werden uitgenodigd om deel te nemen aan het schriftelijk gedeelte van de selectieproef die doorging op zaterdag 23 juni 2012. Van deze drie kandidaten waren er twee geslaagd. Zij werden uitgenodigd voor een psychotechnische screening inzake managements- en leiderschapscapaciteiten. Uiteindelijk kwam de heer Luc Vanrusselt als eerst geslaagde kandidaat uit al de proeven. Hij werd op de gemeenteraad van september 2012 unaniem door alle 19 aanwezige Hovese gemeenteraadsleden bij geheime stemming op proef statutair bevorderd. Een prestatie die niet velen hem kunnen nadoen! De heer Vanrusselt was al enkele jaren in dienst van het gemeentebestuur van Hove als voltijds statutair coördinator technische diensten.

De nieuwe Hovese gemeentesecretaris is in Sint-Truiden geboren
De nieuwe Hovese gemeentesecretaris is in Sint-Truiden geboren

De nieuwe Hovese gemeentesecretaris werd in 1964 geboren in het Limburgse Sint-Truiden. Hij groeide op in het nabij gelegen Heers (Haspengouw). Hij doorliep de middelbare school in de economische afdeling van het Sint-Jozefscollege in Borgloon. Nadien studeerde hij voor maatschappelijk assistent aan de Sociale Hogeschool in Heverlee. Hij volgde nadien een aantal marketingcursussen aan de VUB, VEV en VDAB. Hij vervolmaakte zich permanent met een aantal opleidingen zoals tuinaannemer, team management, veiligheid, computer, competitie- en overheidsmanagement.

Hij heeft een uitgebreid CV wat beroepservaring betreft. Hij was 15 jaar zelfstandige in tuinaanleg.

In de openbare dienst is hij als teamchef groendienst gestart bij de uitvoeringsdiensten van de stad Mechelen waar hij heeft meegewerkt aan de reorganisatie van de groen- en reinigingsdienst tot de wijkonderhoudsteams. Aansluitend daarop heeft hij 2,5 jaar de algemene leiding van de wijkonderhoudsteams bij de ‘Maneblussers’ waargenomen.

Vanaf januari 2010 werkte hij als coördinator voor de technische diensten van onze gemeente. Hij had er de leiding in de beleidsdomeinen “openbare werken en gebouwen, ruimtelijke ordening en mobiliteit, milieu en duurzaamheid en huisvesting”. En vanaf 1 april 2013 is de heer Luc Vanrusselt gemeentesecretaris van de gemeente Hove.

Belangrijkste functie in een gemeente

gemeentesecretaris logoDe gemeentesecretaris heeft in Vlaanderen verschillende verantwoordelijkheden. Dit zijn onder andere :

  • Hij/zij staat in voor de algemene leiding van de gemeentelijke diensten.
  • Hij/zij staat aan het hoofd van het gemeentepersoneel en is bevoegd voor het dagelijks personeelsbeheer.
  • Hij/zij bereidt de dossiers voor die aan de gemeenteraad, aan de gemeenteraadscommissies, aan het college van burgemeester en schepenen en aan de burgemeester worden voorgelegd.
  • Hij/zij sluit namens het managementteam een afsprakennota af met het schepencollege in het begin van de bestuursperiode.
  • Hij/zij zorgt in overleg met het managementteam voor het opstellen van het voorontwerp van :
  • het organogram;
  • de personeelsformatie;
  • de rechtspositieregeling van het personeel;
  • de strategische nota van het meerjarenplan en de herziening ervan;
  • de beleidsnota van het budget;
  • de verklarende nota van en budgetwijziging.
  • Hij/zij woont de vergaderingen bij van de gemeenteraad en het college van burgemeester en schepenen en is verantwoordelijk voor het opstellen van de notulen ervan; deze van de gemeenteraadscommissie kan hij/zij ook bijwonen.
  • Hij/zij organiseert de behandeling van de briefwisseling.
  • Hij/zij tekent als eerste de betaalopdrachten.

Terwijl politici komen en gaan, naargelang de verkiezingsuitslagen en de mogelijk daaropvolgende gemeentelijke coalitievorming van het gemeentebestuur, blijft de gemeentesecretaris normaal gezien op post na iedere gemeenteraadsverkiezing. Zodoende is hij/zij de eerste en belangrijkste ambtenaar van iedere gemeente.

Wij wensen de heer Vanrusselt veel succes in zijn nieuwe functie als Hovese gemeentesecretaris en hopen dat hij een aantal zwakke punten in de werking van de Hovese gemeentediensten kan verbeteren.