Tijdens de afgelopen gemeenteraad van maart vroeg raadslid Diederik Vandendriessche (groen-linkse Hove Beweegt) hoe het nu staat met de flitspalen in de Kapelstraat en de Boechoutsesteenweg ? “Werken ze ? Tijdelijk ? Zijn er technische problemen ? Is er personeel voorzien om ze te bedienen ? Moet men het niet herbekijken n.a.l.v. de herinrichting van de Kapelstraat ?” Burgemeester Koen Volckaerts (N-VA) stelde dat er nog zeer intensief wordt geflitst in Hove-centrum. “De procureur was zelf aanwezig op een vergadering hierover. De nieuwe herinrichting van het centrum (= beleidsdaad vorig college, red.) noopt niet tot trager rijden, aldus de politie. Per dag rijden er tussen de 5.500 en 6.500 voertuigen in één rijrichting door Hove. Dat zijn er een goede 12.000 dagelijks door Hove-centrum. Technisch is het flitstoestel niet aan te passen. Het is zo aangekocht. Men moet het manueel bedienen en de camera eruit halen. We gaan geen ambtenaar ’s nachts uit zijn bed roepen om die camera eruit te halen. Dit kan enkel gebeuren voor periodes van min. 24 uur of enkele dagen. De camera’s zijn koudegevoelig en moeten in warme omstandigheden worden bewaard. De weggebruiker zal het nooit weten. Het afschrikkingselement moet blijven bestaan. Er bestaat een kans dat we een bijkomend programma zullen aankopen dat meer verscheiden kan flitsen” aldus de burgemeester.

Plots mengde voormalig schepen en huidig raadslid Jos Peeters (CD&V) zich in de discussie en stelde “dat dit werkje wel meevalt omdat het slechts over één camera gaat in plaats van twee”. Hierop ontstond er wat ophef bij burgemeester Koen Volckaerts en die bedankte op ironische wijze gemeenteraadslid Jos Peeters voor de openbare bekentenis van het feit dat er slechts één flitscamera werkt in het vernieuwde dorpscentrum. De flitscamera in de Kapelstraat heeft nog nooit gewerkt. Een beschadiging aan de registratielus in de baan zou hiervan de oorzaak zijn. De burgemeester deelde nog mee dat er tijdens de eerste week dat de camera in dienst was er dagelijks gemiddeld 150 automobilisten op de bon gingen en vandaag is dit aantal gedaald tot 70 per dag. Vanaf 37 km/u. vliegt men op de bon, bij de officiële 30 km/u. is er dus een ruime marge van 20 %.

Huidige racebaan schuld van vorig gemeentebestuur

Schepen David Van Den Bergh (pH7) stelde “dat er in het dorpscentrum nog veel te hard wordt gereden, soms aan 70 tot 80 km/u. Dit is levensgevaarlijk omdat in de planning het concept van gemengd verkeer – fietsers tussen de auto’s – nog steeds de nodige risico’s met zich meebrengt. De fietser gebruiken als levend schild was een beslissing van het vorig gemeentebestuur bestaande uit CD&V en het groen-linkse Hove Beweegt. Ook de keuze voor asfalt in plaats van kasseien blijft een betwistbare beslissing die door het vorige bestuur werd genomen.  Het asfalt heeft het effect van een racebaan. De verkeerscijfers bevestigen dit. Helaas is er momenteel geen financiële ruimte aanwezig om hierin grondig in te grijpen. De beloofde evaluatie zal alleszins plaatsvinden”. De groen-linkse Hilde Vandriessche kon zich als gewezen schepen niet vinden in deze uitleg en stelde “dat met de nieuwe aanleg de snelheid in het centrum wel is gedaald”.

Paaltjes rond het kerkplein

Anne Van Put heeft het niet voor paaltjes
Anne Van Put heeft het niet voor paaltjes

Raadslid Anne Van Put (HB) had vragen over de inplanting van zwarte paaltjes rond het kerkplein. Ze wil hierover binnenkort een evaluatie. Deze paaltjes werden tijdens de vorige legislatuur beslist binnen het schepencollege met een meerderheid van 3 CD&V-stemmen tegen 2 van Hove Beweegt. De groen-linkse formatie kon zich hierin niet vinden en zocht en vond een wisselmeerderheid met pH7 Positief Hove en liet deze beslissing van het schepencollege wegstemmen in de volgende gemeenteraad. Hierop stapte voormalig burgemeester Luc Vuylsteke de Laps (CD&V) naar de gouverneur om deze beslissing aan te vechten. Hij kreeg er ook gelijk zodat de oorspronkelijke beslissing nu – meer dan een half jaar na de feiten – zijn uitwerking kreeg. Dit feit zal nog heel waarschijnlijk een vervolg krijgen.