Station Hove biedt de reizigers nieuwe fietsen- en autoparking

De nieuwe fietsenstallingen voor 300 fietsers en de autoparking voor 136 wagens aan het station van Hove zijn effectief klaar voor gebruik. Ze werden met een korte plechtigheid op maandag 22 april officieel geopend.

Tot nu toe had het Hovese station geen eigen autoparking, waardoor autobestuurders een plaats moesten zoeken in de omliggende woonstraten van de Bloemenwijk en Hove-centrum. De verouderde fietsenstalling sloot niet optimaal aan bij de perrontoegang en de fietspaden. Met een investering van ruim 1,2 miljoen euro heeft de NMBS-Holding al deze minpunten weggewerkt. De gemeente Hove zorgde voor de groenaanleg en de verlichting. Hove zet het Fietspunt aan het werk om de fietsstallingen in orde te houden.

 

Terrasvorming maakt het reizigers makkelijk en veilig

bord fietsostradeHet station van Hove ontwikkelt zich als een hedendaags lokaal mobiliteitsknooppunt. Elke weekdag stappen in Hove 475 reizigers in de lokale trein richting Antwerpen en Mechelen. Met de aanleg van de fietsensnelweg van de Provincie Antwerpen langs deze spoorverbinding kunnen fietsers uit de regio makkelijk en veilig het station bereiken. Daarom bouwde de NMBS-Holding een eerste overdekte parkeerterras voor 100 fietsen op hetzelfde niveau als de fietsOstrade. Een tweede, hoger gelegen stalling voor 200 rijwielen is eenvoudig bereikbaar vanuit het fietspad van de Kasteelstraat.

Fietspunt mooi werk

Via de centraal gelegen voetgangersbrug bereiken reizigers de overzijde om op het perron in de trein te stappen. De keuze om met twee terrassen te werken, verhoogt het overzicht en leidt tot meer sociale controle. De aanwezigheid van de brasserie ‘Bahnhove’ in het gerenoveerde stationsgebouw draagt bij tot het veiligheidsgevoel voor de reizigers.

Dat treinreizigers rondjes moeten rijden om een parkeerplaats te zoeken in de Hovese stationsomgeving is verleden tijd. Nu vinden ze aan de inrit van de Edegemsestraat een nieuwe stationsparking voor 136 wagens. De keerlus op de parking is handig voor wie iemand die de trein neemt, veilig wil uitzwaaien of terug oppikken (‘kusse, en rijden’). De parking is gratis te gebruiken.

Ruime parking naast de fietsOstrade een trein komt toe

De gemeente Hove zet het Fietspunt aan het werk om de netheid van de nieuwe fietsenparking te controleren. Want de stationsomgeving is geregeld het mikpunt van allerlei vormen van vandalisme. Wie fietspech heeft, kan de fietspuntmedewerker van Mortsel Oude-God bellen om een snelle herstelling uit te voeren.

Dir. Van Ingelghem & Burgemeester Koen Volckaerts

Nu er voldoende parkeercapaciteit beschikbaar is, verdwijnen na de zomer de oude fietsenrekken die her en der in de stationsomgeving staan. De opruimactie zal een maand vooraf worden aangekondigd. Met een zakje bloemenzaad als geschenk, nodigt de NMBS-Holding en de gemeente Hove de reizigers alvast uit om gebruik te maken van de nieuwe parkings.

Burgemeester Koen Volckaerts in actieDir. Van Ingelghem van de B-Holding stelde in zijn toespraak “dat de spoorwegen terug beginnen plannen te maken voor een nieuwe parking vanaf het ogenblik dat de bestaande parkings voor 80 % volzet zijn. We hopen dat de stationsomgeving van Hove met deze investering van 1,2 miljoen Euro aan aantrekkingskracht zal verhogen. We zullen de problematiek van de Meylstraat ivm met de gemakkelijke bereikbaarheid van de spoorwegen aan ons Veiligheidsteam overmaken”.

Burgemeester Koen Volckaerts zei “dat hij vandaag mag oogsten wat het vorige gemeentebestuur heeft gezaaid. Toch nog één randbemerking: we hopen dat Hove door deze mooie investering niet het aantrekkingspunt wordt voor de hele regio, zodat de woonstraten hier binnen de kortste keren terug vol wagens staan. De gemeente zal de parking zelf onderhouden. Het Fietspunt is een service aan de reizigers. Ik hoop dat de volgende investering in het station van Kontich komt”.

gemeenteraadsleden luisterende receptie Veel geïnteresseerden op de openingsreceptie genodigden overleggen

Vandaag kan men in Hove-station fysiek geen treinkaartje meer kopen, aangezien de loketten zijn vervangen door een taverne. Reizigers die bijv. van Hove naar Brussel reizen en nog geen treinconducteur hebben ontmoet als ze in Mechelen aankomen, zijn dan verplicht om aan de gelijkvloerse loketten van Mechelen een treinticket te kopen. Anders zou de treinbestuurder vanaf Mechelen wel eens kunnen denken dat de betrokken reiziger “zwart rijdt”. De directie van de Spoorwegen is zich bewust van dit gebrek en zal geleidelijk overal ticketautomaten installeren in alle stations. Dit moet planmatig gebeuren want op de inplantingplaatsen zal er ook openbare verlichting komen en andere infrastructuur zoals vuilnisbakken.