Verschillende mensen uit Hove spraken me de laatste dagen aan over het treinongeluk in de Oostvlaamse gemeente Wetteren. “Kan zo iets in Hove ook gebeuren?”.Er hebben hier al spoorwegongelukken plaatsgevonden”, enz …. Inderdaad, Wetteren ligt niet direct bij onze deur maar er hebben zich in Hove en vlakbij de laatste decennia al enkele gelijkaardige spoorwegongelukken voorgedaan. Gelukkig niet met zulke nare gevolgen als in Wetteren. Ik herinner me nog einde jaren tachtig ontspoorde er een goederentrein in de bocht op spoorlijn 25b, ter hoogte van kasteel Cappenberg (=BLO-school Ritmica). Hij reed veel te snel en was veel te lang geladen, vandaar dat het zwaartepunt uit de bocht en de rails ging. Gedurende twee dagen was het zuidelijke gedeelte van de straat De Ster en het noordelijke gedeelte van de Statielei voor alle verkeer afgesloten. Gelukkig is alles goed afgelopen.

Maar stel, er gaat toch in Hove zo’n chemisch geladen goederentrein in de bocht achter je woning uit de rails, dan moet de hele Bloemenwijk (mogelijk ook het centrum van Hove, middenstanders?) en zeker een stuk van Mortsel-dorp en misschien de randen van Edegem, Mechelsesteenweg …, direct ontruimd worden. Het gaat direct over enkele duizenden mensen, scholen en rusthuizen inbegrepen. Waar gaan we al die mensen allemaal onderbrengen??? Er zitten nogal wat knikken in die bocht achter kasteel Cappenberg, voel je zo aan als je met de trein rijdt. Ook net voorbij de Vredewijk, richting Kontich (ook natuurgebied) zijn heel wat wissels aanwezig voor de afslag naar Lier, dat zijn de zwakke punten in het regionale spoorsysteem.

Zo’n treingevaarte gaat z’n eigen leven leiden als het uit de sporen vliegt. Ter hoogte van het station van Kontich-kazerne is vroeger al eens een trein met ijzererts uit de rails gegaan.

Heeft het Hovese en Kontichse gemeentebestuur een noodplan klaar voor zulke rampen? En wat met de nucleaire transporten … die hier geregeld door de gemeente razen? Je mag er niet aan denken wat de gevolgen zouden kunnen zijn !!!

De spoorwegramp van 21 mei 1908 in Kontich met 31 doden De spoorwegramp van 21 mei 1908 in KontichDe spoorwegramp van 21 mei 1908 in Kontich met 31 doden

Zo’n ramp kan zich iedere dag voordoen. Veel hangt af van enkele details. Is de machinist uitgeslapen? Kent hij het traject? Houdt hij zich aan de toegelaten snelheid? enz …Gezien het groot aantal spoorbewegingen mogen we van geluk spreken dat er hier zo weinig incidenten voordeden, als je de vergelijking maakt met het wegtransport.

Voor een ramp bestaan geen pasklare oplossingen. Iedere ramp is anders. Er zal altijd snel moeten worden geëvalueerd en beslist. Zullen er geen misstappen gebeuren? Niemand is perfect! Onze gemeente heeft een rampenambtenaar. De plannen liggen normaal gezien klaar.

In vergelijking met Wetteren heeft de Antwerpse haven – vanwaar alle trafiek komt en gaat – een gigantische hoeveelheid expertise in huis over het behandelen van allerlei chemische stoffen. Ook de brandweerdiensten, de civiele bescherming en het Universitair Ziekenhuis Antwerpen uit Edegem hebben een overvloed aan ervaring die in geval van nood kan worden ingezet.

Antwerps Gouverneur Cathy Bercx is perfect geschikt om rampenplannen te coördineren. De gouverneur verdiepte zich sedert haar aantreden in 2008 in rampenplannen via allerlei opleidingen en ze kent alle ambtenaren die in zulke gevallen de hoofdrollen moeten vertolken persoonlijk. Is Hove dan rampenvrij? Heb ik niet gezegd, maar ook niet panikeren! ….