“Tot onze grote spijt moeten wij meedelen dat de werken in de Magdalena Vermeeschlaan en omgeving voorlopig niet worden verder gezet. Wij hebben vernomen dat aannemer Huijbregts momenteel te kampen heeft met problemen die hem verhinderen activiteiten te ontplooien. De gemeente en Aquafin onderzoeken momenteel welke maatregelen dringend moeten genomen worden om de hinder voor de buurtbewoners tot een minimum te beperken.
We betreuren deze zeer ongelukkige gang van zaken. We benadrukken dat we op dit moment zelf niet over enige informatie beschikken en verbinden ons ertoe om de bewoners zo snel en zo volledig mogelijk te informeren. Indien de werken voor langere tijd zouden stilliggen zullen, in overleg en samenwerking met Aquafin en de politie, de nodige veiligheids- en minder hindermaatregelen worden uitgevoerd. Ondertussen starten we onmiddellijk met het aanbrengen van tijdelijke toegangen tot de woningen” aldus een officiële persmededeling van het Hovese gemeentebestuur.
Volgens Hove’s burgemeester Koen Volckaerts (N-VA) is het nog niet dramatisch. “Ten eerste is Aquafin de bouwheer en niet de gemeente Hove. De problemen situeren zich in de Nederlandse tak van de holding. De Vlaamse afdeling Huijbregts is financieel gezond maar hangt volledig af van Nederland. We moeten nu enkele dagen wachten op de uitspraak van de rechtbank, wordt er een faling uitgesproken of komt er een overname door anderen, een doorstart …, voorlopig hebben we daar nog geen zicht op. We spelen op veilig en bereiden ons voor om maatregelen te nemen voor het slechts mogelijke geval zich zou voordoen. Het belang van de betrokken burgers staat immers voorop”.
Omstreden ingrepen
De heraanleg van de Magdalena Vermeeschlaan, stukje Beukenlaan en stukje Wanninckhove kende een bewogen voorgeschiedenis.
Het vorige groen-linkse Hovese gemeentebestuur gedomineerd door Hove Beweegt (= Groen, Spa, ex-KPB, enz …) met CD&V in de achterbak, heeft dit project erdoor geduwd tegen een grote meerderheid van de betrokken burgers in, die er eerder kritisch tegenover stonden. Hove Beweegt heeft hier autoritair zijn plan doorgedrukt. (Gemeenteraadsleden en mensen die toen kritiek hadden of vragen stelden, werden door Hove Beweegt aanzien als achterlijken en reactionairen om geen andere woorden met -ismen te moeten gebruiken. Groen-links denkt nog steeds in schema’s en plannen over ‘de maakbaarheid van de mensheid’. Hoeveel miljoenen doden heeft dit in de geschiedenis niet gekost? Bij Hove Beweegt zit geen enkele historicus !)
Er verdwenen door de ingrepen in de wijk immers een aantal verkeersplaatsen, de wadi’s in het midden van de straat riepen de nodige vragen op evenals de positie van de fietsers op de rijweg en de burgers moesten allemaal vele duizenden euro’s neerleggen om hun woningen van de straatrioleringen af te koppelen. Over de geplande tracés van de openbare vervoersmaatschappij De Lijn door de betrokken wijk was er ook veel kritiek. In het voorjaar was er nog een sabotage aan een pompinstallatie door vandalen.
We kregen hierover een reactie van buurtbewoner Erik Verbeeck : ” Dit dossier is een dossier dat ons in de maag gesplitst is door de vorige legislatuur en de heraanleg op zich is een levensgevaarlijke miskleun met diepe onafgeschermde grachten en fietsers die als verkeersremmers voor auto’s en lijnbussen moeten gaan dienen (met bijzondere dank aan ex-schepen Ampe en Peeters). Deze zaak dreigt nog een grotere nachtmerrie te worden voor de bewoners dan het al was. De eerste regen gaat onze straat in een gigantische modderpoel herschapen en wij mogen rustig gaan afwachten wanneer in 2013, maar waarschijnlijk eerder 2014 de straat zal afgewerkt worden”.
Op onze tocht in de betrokken straat spraken verschillende vrouwelijke buurtbewoners mij spontaan aan over deze geschapen toestand. Ze vinden het allemaal zeer erg en hebben hun diepste bedenkingen bij de nieuwe geschapen toestand. “Er gaan hier nog doden vallen. De straat is veel te smal. Oudere mensen hebben schrik gekregen om hun domein met de wagen te verlaten want ze denken in de diepe wadi te vallen. De wadi is net een loopgraaf uit de oorlog. Wat bij noodoproepen ? Dan kan de ziekenwagen of de brandweer hier met moeite door rijden. De gemeente heeft gisteren wat zand aangebracht om onze garages te bereiken, maar hoe lang gaat die noodmaatregel nog blijven bestaan. Dit probleem zal ons nog maanden – als het geen jaren zijn – blijven achtervolgen. We betalen al genoeg belastingen en nu krijgen we dit er nog bij” klok het onafhankelijk van elkaar in koor.
“Dodengang” in Diksmuide – enige gelijkenis met de Hovese ‘wadi/dodengang’ is louter toeval
De wadi is inderdaad vrij diep en op een aantal plaatsen lijkt het erop of we ons in de “Dodengang” aan de IJzer in Diksmuide bevinden. Daar vielen in de eerste Wereldoorlog 1914-18 duizenden doden. Hopelijk valt er in de Hovese “wadi/dodengang” geen enkele dode, noch gekwetste. Maar dan moet er nu wel snel en kordaat ingrepen worden.
Dit dossier wordt dus primordiaal om op te volgen door het Hovese gemeentebestuur, meerderheid en oppositie liefst samen voor het belang van onze Hovese burgers. Hopelijk spelen ze op de komende gemeenteraad van maandag 23 september e.k. geen politieke spelletjes i.v.m. de plannen en de verantwoordelijkheid in dit dossier, want de honderden wijkbewoners van de betrokken straten en achterliggende straten zijn er enkel het slachtoffer van.
Het openstellen van een aantal afgesloten straten met onze zuidelijke buurgemeente Lint kan alvast een tijdelijke oplossing zijn.