Het Hovese ACW – de koepel van christelijke werknemersverenigingen – organiseerde op zaterdagmorgen 28 september in C.C. De Markgraaf een info- en discussiemoment over de heraanleg van het Hovese dorpscentrum, een project van het vorige gemeentebestuur.
De heer Jos Peeters, voorzitter ACW-Hove, naast gemeenteraadslid voor CD&V en tijdens de vorige legislatuur 2007-2012 schepen van openbare werken, leidde de vergadering. Er waren een kleine dertig aanwezigen, meestal direct betrokken inwoners uit de betreffende centrumstraten en enkele sociaal betrokken Hovenaars die je bijna op alle manifestaties tegenkomt. Verdere merkten we enkel lokale politici van de groen-linkse fractie Hove Beweegt op: de gemeenteraadsleden Jo Ampe, Hilde Vandriessche (beiden gewezen schepenen 2007-12), Anne Van Put en Nelly Bellens (OCMW-raadslid).
Van de huidige meerderheidspartijen N-VA en Ph7-Positief Hove waren er geen mandatarissen aanwezig.
Het huidige Hovese gemeentebestuur heeft een 400-tal Hovenaars boven de 18 jaar aangeschreven om hun mening te kennen over de vernieuwde dorpskern. Dit onderzoek loopt tot eind september. Hovenaars die nog niet antwoorden, zal men extra aanzetten om hun mening te geven. Er komen ook hoorzittingen van direct betrokken groepen (scholen, oudercomité s, bewoners, de middenstand), de adviesraden (milieuraad, ouderenadviesraad, jeugdraad, enz …). De GECORO (Gemeentelijke Commissie Ruimtelijke Ordening), de verkeerscel en een aantal deskundigen zullen ook hun besluiten voorleggen.
Uit al deze resultaten kan een aangepast beleid volgen, rekening houdend met de financiële mogelijkheden van de gemeente.
Hieronder geven we een volledig overzicht van alle opmerkingen, kritieken, vragen, bedenkingen, enz … die tijdens deze hoorzitting naar voren kwamen.
Om de privacy van de betrokken bewoners/sprekers te vrijwaren – vrij spreken wordt in Hove spijtig genoeg niet door iedereen geapprecieerd – geven we elke interventie weer onder “tussenkomst (TK)” met een nummer.
De zaal ging open om 9.30u. en de aanwezigen kregen koffie met cake, de eigenlijke vergadering begon om 10.00u. en eindigde enkele minuten na 12 uur.
OMGEVING EN COMFORT:
– Tussenkomst (TK) 1 : “Ik woon sedert één jaar in de Kapelstraat en kom uit Mortsel. Het is een geslaagde ingreep. Er zijn wel problemen met de vuilbakjes die permanent vol afval steken. Waarom staat die rode bak van Missiehulp daar zo onwennig? Kan beter op een andere plaats staan.”
– TK 2 : “De kerkomgeving is een ontmoetingsruimte. De hekken zomen de omgeving af.”
– TK 3 : “Er staan voldoende vuilnisbakken, maar ze steken permanent vol met afval van mensen uit de naburige appartementsblokken. Door een selectieve ophaling moeten deze bewoners verschillende vuilniszakken in hun appartement bijhouden. Ze gaan liever hun afval direct dumpen in de vuilnisbakken. Een oplossing is de openingen zo klein mogelijk maken dat ze er geen zakken afval kunnen induwen. Maar dan zetten ze de zakjes ernaast.”
– TK 4 : “In Hove zou men meer GAS-boetes moeten geven.”
– TK 5 : “Het bekomen resultaat is mooi, zeker met de bloemenkorven. ’s Zondagsmorgens ligt er spijtig genoeg steeds een berg afval in het centrum. Ook en vooral aan het monument van de gesneuvelden.”
– TK 6 : “De laad- en loszones worden veel gebruikt als parking. Er moet meer toezicht op komen. Beter een uurregeling voorzien. Op het Sint-Laureysplein staan vaak auto’s dwars aan de telefooncel. Men parkeert vaak wild en op het voetpad.”
– TK 7 : “De pleinfunctie is geslaagd. Het vorige gemeentebestuur moest ‘op eieren lopen’ voor de middenstand om geen parkeerplaatsen te verliezen. Vandaag is het Sint-Laureysplein een veredelde parking geworden. De auto’s staan vaak met hun bumper tegen de zitbanken. De verbogen stoepranden zijn uitnodigingen voor de auto’s om op de voetpaden te stationeren. Een aantal winkeliers willen dat hun klanten tot voor hun deur kunnen parkeren. Het vorige gemeentebestuur is niet moedig genoeg geweest om tegen deze ideeën in te gaan.”
– TK 8 : “ Waarom betonblokken voor de kerk ? Hekwerk is aangewezen voor de kerkdeur.”
– TK 9 : “Voor Rits staan er continu vrachtwagens geparkeerd op de stoep.”
– TK 10 : “Ze moeten extra zebrapaden maken. In een zone 30 moet je normaal vrij kunnen oversteken. Dit is niet het geval. Ook en vooral aan de Mortselsesteenweg.”
– TK 11 : “ Zebrapaden worden gebruikt door fietsende fietsers. Wat bij een aanrijding ?”
– TK 12 : “De verlichting rond de kerk, is niet goed afgesteld, want enkele spots schijnen steeds in de bomen.”
– TK 13 : “Het is voor oudere mensen moeilijk om op de voetpadtegeltjes te lopen, zeker met rollators. Er verschijnen meer en meer rollators in Hove.”
– TK 14 : “Het openbaar toilet : er proberen veel mensen binnen te gaan en gaan daarna terug door. Het toilet wordt weinig gebruikt. Hebben ze genoeg klein geld bij zich ?”
– TK 15 : “Ik zie de jeugd soms met 2 à 3 in het toilet binnen kruipen.”
– TK 16 : “Ik zie mensen met een rolwagen met één wiel op de blauwe schuine steen rijden en met de andere in de goot. Wanneer komt er eens een aanrijding ? De stoepsteentjes zijn niet te doen met een rollator.”
– TK 17 : “Ik was vorig jaar zwanger. Als ik nadien over het voetpad liep, rolde mijn kind van de ene kant naar de andere in de kinderwagen. Het is niet te doen.”
– TK 18 : “In Edegem is er een beter voetpad aangelegd met vierkante betonnen blokjes. In Mortsel zijn de voetpaden glad.”
– TK 19 : “In Hove is geen industrie. Iedere euro inkomsten komt van de inwoners. Men had het plan eerst moeten uittesten. Daarna kon het studiebureau pas beslissen.”
– TK 20 : “Men moet de kasseien aan de Mortselsesteenweg inwassen om de diepe voegen minder diep te maken.”
Geachte,
Onlangs langs ik het artikel “ACW-Hove organiseerde debat over heraanleg dorpskern”
In dat artikel tekende U : – TK 45 : “Hoeveel ongevallen deden er zich voor ?” Jos Peeters : “Vorig jaar waren er geen ongevallen, gelet op het concept en de lage snelheid.”
Deze bewering van Jos Peeters is onwaar. Hij vergist zich. In 2012 werd vlak voorbij de winkel Punt Komma een oudere heer op de fiets door een vrachtwagen omver gereden.
De vrachtwagen kruiste een andere wagen terwijl hij de fietser voorbij reed en hierbij week hij uit naar rechts zodat de fietser bijna gekneld werd tussen een geparkeerde wagen en de vrachtwagen.
De fietser is gevallen. De politie heeft hiervan een proces verbaal opgesteld. Lange tijd kon men op de grond nog markeringen zien die de politie met een spuitbus op de grond aanbracht om het ongeluk in kaart te brengen. Gelukkig had de oudere heer, een familielid geen verwondingen.
Trouwens op deze vergadering wordt heel weinig gezegd over de onveilige situatie voor fietsers. Ikzelf fiets reeds 20 jaar door de dorpskern. Nooit problemen of ongelukken gehad. Het laatste jaar bijna 3 ongelukken : 1 kras op de kofferbak van een auto die plots achterwaarts rijdt, 2x geraakt door de achteruitkijkspiegel van een voorbijrijdende auto.
Nu rijd ik zoveel mogelijk op het voetpad. Ik durf niet meer als fietser dienen om het verkeer af te remmen.
Correct meneer D., ik herinner me nog de markeringen van de persoon in kwestie en voertuigen op de grond.
Politiekers vergeten snel.
Geachte,
Ik voel me alvast niet aangesproken als vergeetachtig politicus. Ik bedoelde de voorbije periode van ruim twaalf maanden.
Ik herinner me als geen ander het door u beschreven ongeval en was er ei zo na persoonlijk getuige van. Graag wijs ik er op dat de Kapelstraat toen al wel was opengesteld voor het verkeer, maar alle geplande (nu wel aanwezige) signalisatie nog niet geplaats was, wat net de plaats ter hoogte van Punt Komma wel degelijk gevaarlijker maakte dan ze nu is. Dit neemt niet weg dat dit punt algemeen nog steeds als één van de pijnpunten (voor fietsers) in de doortocht ervaren wordt.
Vandaar dat wij ondermeer in die zin vanuit ACW een aantal aanbevelingen deden aan het gemeentebestuur:
Geachte heer burgemeester,
Geachte mevrouw en heren schepenen,
In opvolging van ons ACW info- en discussiemoment evaluatie dorpskernvernieuwing en na diverse besprekingen in onze lokale ACW bijeenkomsten houden wij er aan u volgende inzichten over te maken.
Er blijft een grote bekommernis rond de veiligheid van de fietsers in de dorpskern. Allicht kunnen nog extra maatregelen invulling krijgen die bijdragen tot het sterker in beeld brengen van de voor de fietser voorziene zones. Zo blijft de vraag naar inkleuring van het aanliggende fietspad langs de Kapelstraat en van de fietssuggestiestroken.
Graag initiatief om het veelvuldig foutparkeren van auto’s ter hoogte van ‘Punt-Komma’ (asverschuiving, overgang fietspad naar fietssuggestiestrook) aan te pakken. Alvast via meer toezicht en zo nodig verbaliseren.
Nog duidelijker aangeven dat voor het ganse parcours de voorrang aan rechts geldt.
De fietsbeugels staan op een aantal plaatsen te dicht tegen mekaar. Beter iets verder uit mekaar plaatsen en desgevallend beugel minder voorzien.
Graag aangepaste locatie (esthestisch minder storend) voor kledingcontainer Wereldmissiehulp (suggestie: Mortselsesteenweg naast nr. 13).
Hekwerk rond de kerk wordt algemeen erg gewaardeerd. Dringend verzoek om de afschuwelijke betonblokken te verwijderen. Zo nodig dient er nog hekwerk bijgeplaatst om onwettig en niet gewenst parkeergedrag op het kerkplein te verhinderen.
Graag striktere handhaving rond wild parkeren (voetpaden, laad- en loszones, fietspaden). Graag ook (bij voorkeur preventief) meer toezicht op vervuiling van de openbare ruimte en op het niet bedoeld gebruik van de openbare vuilbakjes.
Voorstel om de oversteekzones op de middenberm te verlagen (nu verhoogd).
Optimaal houden van de wegschilderingen (waar nodig regelmatig te herschilderen).
Verder algemene vaststelling: het globale concept met zone 30 (én flitspalen) en gemengd verkeer werkt en wordt aanvaard. Toets: er zijn de voorbije periode geen of geen noemenswaardige ongevallen gebeurd.
Vriendelijke groet,
Jos Peeters