PARKEREN:

– TK 21 : “Parkeren rond C.C. De Markgraaf. Waarom geen ingang langs de Rozenlei ? Nu zijn er twee verschillende parkeerzones : 90 minuten en onbeperkt parkeren. Bewoners van de Kapelstraat komen onbeperkt parkeren in de Rozenlei.”

– TK 22 : “De voorbehouden leveringszone voor de bakkerij zijn vaak ingenomen door klanten van een café. Waarom 24u/7d. dit regime aanhouden ? Beter een regime parkeren toelaten binnen bepaalde periodes, gekoppeld aan strenger toezicht.”

– TK 23 : “Fietsstallingen voor het doktershuis aan de Kapelstraat : Beter 1 parking in een fietsstalling veranderen. Nu staat er meestal één wagen van de wasserij. Tegen die wagen moet men optreden”.

– TK 24 : “In de Kapelstraat is er nog een smal stuk met een voortuin.”

– TK 25 : “Fietsers hebben dezelfde eigenschappen als automobilisten. Ze willen ook hun fiets in de onmiddellijke omgeving kunnen stationeren. Er zijn te weinig fietsbeugels. Ze staan te dicht tegen elkaar aan. Men kan niet meer fietsen er stationeren. Mensen hebben een fiets met fietstassen. De fietsbeugels moeten verder uit elkaar.
De glascontainers aan De Post : er liggen altijd glasscherven. Niet bepaald aanlokkelijk voor de nabij gestationeerde fietsen.
Lage fietsbeugels zijn beter. Aan de elektro-zaak in de Kapelstraat staan ze te kort tegen de stoep van de bloembak. Aan de slagerij aan het station staan de fietsen met hun wiel op de rijweg.”

– TK 26 : “zaal Da Capo aan de Lintsesteenweg : Binnenkort komen er meer culturele activiteiten als het pand af is. Er zijn te weinig fietsstallingen. Er moeten er veel meer komen. Bij repetities van de harmonie staan er zeker 30 tot 40 fietsen in het wild.”

– TK 27 : “Er moet meer sociale controle komen tegen fietsdiefstallen.”

 

PARKEERKAART VOOR BEWONERS:

– TK 28 : “Wie is een bewoner ? Een gezin met vier personen en vier wagens ? Eén kaart per gezin is voldoende.”

– TK 29 : “Een Kapelstraat met bewonerskaarten zal geen parkeerplaatsen meer hebben voor anderen. Wat gaat de middenstand hiermee doen ?”

– TK 30 : “Ik ben voorstander van één kaart per gezin.”

– TK 31 : “In de avonduren na 20.00u. is heel de Kapelstraat leeg.”

– TK 32 : “In de Geelhandlaan staan er sommige wagens één volle week onaangeroerd. Dit geeft vaak problemen met het bladeren vegen. Er wordt door de gemeenschapswacht niet op toegezien.”

– TK 33 : “We moeten het huidige systeem behouden. Er is anders teveel controle nodig. De auto’s kunnen in de zijstraten staan. Dit is voor sommigen te ver.”

– TK 34 : “Niet iedereen zet zijn wagen in zijn garage. Ze doen dit wel als het regent.”

– TK 35 : “De parking aan het station is een zeer goed initiatief. Wie gaat zijn wagen daar parkeren ? Er is geen enkel toezicht ! Om de twee weken worden de 10 lampen onder de tunnel stuk geslagen door vandalen.”

 

EEN MARKT IN HET GEMEENTECENTRUM:

– TK 36 : “Dit idee is een regelmatig terugkomend verschijnsel in Hove. Op goede loopafstand heeft men in de buurt (Edegem, Mortsel, Kontich) een aantal markten tijdens de week.”

– TK 37 : “Wat is de kostprijs van zo’n markt ? De elektriciteit, het toezicht, het opkuisen ?”

– TK 38 : “Waar moet men de auto’s dan zetten ? Op de parking Rozenplein ?”

– TK 39 : “Er is maar een beperkte ruimte voor 10 tot 12 kraampjes. Wie gaat daarop afkomen ?”

 

VERKEERSVEILIGHEID:

– TK 40 : “De klinknagels zijn gevaarlijk in de winter, ook bij lichte ijzel. Vanaf het fietspad is er een versmalling ? Gevaarlijk aan de krantenwinkel. Klinknagels vervangen door een oranje-zone, zoals in de Alexander Franckstraat in Boechout.”

– TK 41 : “De verkeerslichten aan het kruispunt : als je uit de Geelhandlaan komt moet je maar eens proberen je voorrang van rechts te nemen tegenover een auto die in de Kapelstraat rijdt.”

– TK 42 : “Aan de kapper in de Kapelstraat moet men een verkeersbord zetten voor een aankomend kruispunt. Zelfde situatie aan de Lintsesteenweg ter hoogte van het kapelleke, Leon Dunmortierstraat.”

– TK 43 : “Waarom heeft men geen rond punt gemaakt ? In Lint heeft men dit wel gedaan. Dan waren er veel minder problemen.”

– TK 44 : “De maximale tonnenmaat door Hove wordt niet gerespecteerd. Veel wagens van Delhaize Boechout daveren door Hove.”

– TK 45 : “Hoeveel ongevallen deden er zich voor ?” Jos Peeters : “Vorig jaar waren er geen ongevallen, gelet op het concept en de lage snelheid.”

– TK 46 : “De zone 30 zou te lang zijn ? Wat kan dit maken in de tijd ? Enkele seconden. Het mag gerust zo blijven.”

– TK 47 : “De zone 30 en de flitspalen mogen blijven.”

– TK 48 : “In de Geelhandlaan, tussen de Onderwijsstraat en het Sint-Laureysplein, rijden de auto’s zeker 60 tot 70 km/u. ’s Morgens en ’s avonds is er nooit controle.”

– TK 49 : “Men moet politie op het kruispunt zetten. Dan zal het gedaan zijn met snelrijden.”

– TK 50 : “Na schooltijd rijden fietsers met 3 tot 4 naast elkaar op het linker deel van Wanninckhove.”

– TK 51 : “Ook aan de Lintsesteenweg, ter hoogte van het voetbalveld, komen schoolkinderen met de fiets vanuit de René Verbeecklaan van achter de struiken snel aangereden zonder naar het verkeer te kijken. Een heel gevaarlijke verkeerssituatie. Er moet meer verkeersopvoeding in de scholen komen met toezicht.”

– TK 52 : “Fietssuggestiestroken zouden duidelijker moeten zijn voor de zichtbaarheid door de automobilisten.”

– TK 53 : “Aan de bakkerij in de Boechoutsesteenweg liggen de klinknagels ongelukkig. Men zou er okerkleurige asfalt moeten leggen. Dit is veel esthetischer.”

– TK 54 : “Ik ben eens geraakt aan mijn fietszak door een camion. Dit is echt wel verschieten. Ik rijd vanaf dan met mijn fiets op het voetpad. Als ik een boete krijg, zal ik die wel betalen. Mijn leven is meer waard dan een boete.”

– TK 55 : “De fietssuggestiestrook voor de krantenwinkel in de Kapelstraat is levensgevaarlijk. Automobilisten blijven doorrijden. Fietsers moeten zich voor de auto’s werpen.”

– TK 56 : “Aan de krantenwinkel in de Kapelstraat zijn er veel problemen met foutparkeerders die er kort stoppen om iets te gaan kopen. Er is te weinig toezicht.”

– TK 57 : “Men moet de fietssuggestiestrook een kleur geven. Veel ouderen zullen zich veiliger voelen. Nu durven veel ouderen niet meer door het centrum te rijden met hun fiets. Ze rijden op het voetpad tot aan de Leliestraat.”

– TK 58 : “Er staan te weinig witte symbolen voor fietsers. Men moet de klinknagels vervangen door witte stippellijnen.”

– TK 59 : “De klinkers moeten weg. Een witte stippellijn is zichtbaarder.”

– TK 60 : “Fietssuggestiestroken : aan de Mortselsesteenweg voor Regina Pacis, waarom daar wel en niet in de Kapelstraat ? Nergens is er een wet die stelt dat dit rood moet zijn. In de Mortselsesteenweg is het fietspad wel rood, ook in de Boechoutsesteenweg. In de Kapelstraat is het fietspad grijs. Men krijgt een chaos en wildgroei van kleuren. Op het kruispunt van de Kapelstraat met de Leliestraat zou de automobilist de rode kleur van het fietspad wel zien.”

Alles opgetekend door Luc Van den Weygaert.

Pagina's: 1 2

3 reacties

  1. Geachte,

    Onlangs langs ik het artikel “ACW-Hove organiseerde debat over heraanleg dorpskern”
    In dat artikel tekende U : – TK 45 : “Hoeveel ongevallen deden er zich voor ?” Jos Peeters : “Vorig jaar waren er geen ongevallen, gelet op het concept en de lage snelheid.”

    Deze bewering van Jos Peeters is onwaar. Hij vergist zich. In 2012 werd vlak voorbij de winkel Punt Komma een oudere heer op de fiets door een vrachtwagen omver gereden.
    De vrachtwagen kruiste een andere wagen terwijl hij de fietser voorbij reed en hierbij week hij uit naar rechts zodat de fietser bijna gekneld werd tussen een geparkeerde wagen en de vrachtwagen.
    De fietser is gevallen. De politie heeft hiervan een proces verbaal opgesteld. Lange tijd kon men op de grond nog markeringen zien die de politie met een spuitbus op de grond aanbracht om het ongeluk in kaart te brengen. Gelukkig had de oudere heer, een familielid geen verwondingen.

    Trouwens op deze vergadering wordt heel weinig gezegd over de onveilige situatie voor fietsers. Ikzelf fiets reeds 20 jaar door de dorpskern. Nooit problemen of ongelukken gehad. Het laatste jaar bijna 3 ongelukken : 1 kras op de kofferbak van een auto die plots achterwaarts rijdt, 2x geraakt door de achteruitkijkspiegel van een voorbijrijdende auto.
    Nu rijd ik zoveel mogelijk op het voetpad. Ik durf niet meer als fietser dienen om het verkeer af te remmen.

  2. Correct meneer D., ik herinner me nog de markeringen van de persoon in kwestie en voertuigen op de grond.
    Politiekers vergeten snel.

  3. Geachte,
    Ik voel me alvast niet aangesproken als vergeetachtig politicus. Ik bedoelde de voorbije periode van ruim twaalf maanden.
    Ik herinner me als geen ander het door u beschreven ongeval en was er ei zo na persoonlijk getuige van. Graag wijs ik er op dat de Kapelstraat toen al wel was opengesteld voor het verkeer, maar alle geplande (nu wel aanwezige) signalisatie nog niet geplaats was, wat net de plaats ter hoogte van Punt Komma wel degelijk gevaarlijker maakte dan ze nu is. Dit neemt niet weg dat dit punt algemeen nog steeds als één van de pijnpunten (voor fietsers) in de doortocht ervaren wordt.
    Vandaar dat wij ondermeer in die zin vanuit ACW een aantal aanbevelingen deden aan het gemeentebestuur:

    Geachte heer burgemeester,
    Geachte mevrouw en heren schepenen,

    In opvolging van ons ACW info- en discussiemoment evaluatie dorpskernvernieuwing en na diverse besprekingen in onze lokale ACW bijeenkomsten houden wij er aan u volgende inzichten over te maken.

    Er blijft een grote bekommernis rond de veiligheid van de fietsers in de dorpskern. Allicht kunnen nog extra maatregelen invulling krijgen die bijdragen tot het sterker in beeld brengen van de voor de fietser voorziene zones. Zo blijft de vraag naar inkleuring van het aanliggende fietspad langs de Kapelstraat en van de fietssuggestiestroken.
    Graag initiatief om het veelvuldig foutparkeren van auto’s ter hoogte van ‘Punt-Komma’ (asverschuiving, overgang fietspad naar fietssuggestiestrook) aan te pakken. Alvast via meer toezicht en zo nodig verbaliseren.
    Nog duidelijker aangeven dat voor het ganse parcours de voorrang aan rechts geldt.
    De fietsbeugels staan op een aantal plaatsen te dicht tegen mekaar. Beter iets verder uit mekaar plaatsen en desgevallend beugel minder voorzien.
    Graag aangepaste locatie (esthestisch minder storend) voor kledingcontainer Wereldmissiehulp (suggestie: Mortselsesteenweg naast nr. 13).
    Hekwerk rond de kerk wordt algemeen erg gewaardeerd. Dringend verzoek om de afschuwelijke betonblokken te verwijderen. Zo nodig dient er nog hekwerk bijgeplaatst om onwettig en niet gewenst parkeergedrag op het kerkplein te verhinderen.
    Graag striktere handhaving rond wild parkeren (voetpaden, laad- en loszones, fietspaden). Graag ook (bij voorkeur preventief) meer toezicht op vervuiling van de openbare ruimte en op het niet bedoeld gebruik van de openbare vuilbakjes.
    Voorstel om de oversteekzones op de middenberm te verlagen (nu verhoogd).
    Optimaal houden van de wegschilderingen (waar nodig regelmatig te herschilderen).
    Verder algemene vaststelling: het globale concept met zone 30 (én flitspalen) en gemengd verkeer werkt en wordt aanvaard. Toets: er zijn de voorbije periode geen of geen noemenswaardige ongevallen gebeurd.

    Vriendelijke groet,

    Jos Peeters

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *