Alle raadsleden waren aanwezig. In het publiek zaten een 20-tal toeschouwers.

Openbare zitting :

Raadslid Els Pauwels (CD&V) vroeg hoe het zat met de gift van de extra gemeenteraadszitting van 6 januari jl. waar de burgemeester voorstelde om de helft van de zitpenningen van de raadsleden te geven aan een goed doel (Rode Kruis). De schepenen krijgen geen zitpenning, maar een maandwedde.

De burgemeester stelde dat hij “beseft dat dit een oproep is aan ieder individueel raadslid en dat er problemen kunnen opduiken met de fiscaliteit. De geste moet tellen.”

 

01. Belasting voor de vergunning op taxi’s en voor de exploitatie van diensten voor het verhuur van voertuigen met bestuurder 2014

Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om de belasting als volgt te heffen :

  • exploitatievergunning : € 250 per voertuig.
  • afwijkend tarief : € 450 per voertuig, wanneer de exploitant gebruik maakt van standplaatsen op de openbare weg.
  • bijkomende heffing : € 75 per voertuig uitgerust met radiotelefonie, voor taxidiensten zonder standplaats op de openbare weg.
  • vergunning voor voertuigenverhuur met bestuurder : € 250 per voertuig. Dit bedrag wordt verhoogd met € 250 indien het een taxi betreft die ook verhuurd wordt als voertuig zonder bestuurder.

Raadslid Filip Lecoutre (CD&V) : “Welk is de relevantie van deze belasting ? Nu ? Zijn er taxi’s in Hove ? Is dit nadelig ?” Burgemeester Koen Volckaerts (N-VA) : “Ik heb het nog gekend, een taxi met standplaats aan het station van Hove. Vandaag geeft dit 0,00 euro inkomsten. In de toekomst kan het altijd nog komen. In de vorige legislatuur stond dit ook in het gemeentelijk belastingsreglement.Els Pauwels : “Toen was er nog een taxibedrijf in Hove, in de Azalealei met geen vaste standplaats”. Filip Lecoutre : “Het zou misschien niet slecht zijn om af en toe de oudere belastingsreglementen eens op te kuisen. Dit is een semantische discussie.” Het agendapunt werd unaniem aangenomen.

 

De punten 2 tot en met 7 :

Gemeenteraad HoveEerst was er nog een discussie met raadslid Jos Peeters (CD&V) over het feit dat hij voorafgaand aan het schepencollege deze punten onder de aandacht had gebracht. OCMW-voorzitster Goedele Breyne (Ph7) : “Deze punten zaten in de pijplijn. Het schepencollege zette dit op de agenda. We zullen het middenveld hierbij betrekken.” Raadslid Anne Van Put (HB) : “Sociale zaken ging men toch overhevelen naar het Sociaal Huis ? Ook door het huidige gemeentebestuur ?Goedele Breyne : “Dit blijft een gevoelig thema. Kadert binnen de integratie van OCMW-gemeente, die in september jl. werd goedgekeurd.”

Alle raadsleden keurden dan alle punten van 2 tot en met 7 unaniem goed.

 

02. Toelage aan personen met een handicap : verhoging bedragen en inkomensgrenzen.

Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de verhoging van het bedrag van deze toelage en de geldende inkomensgrenzen, goed te keuren. Personen met een handicap ontvangen nu 300 euro i.p.v. 292 euro.

 

03. Toelage aan kinderen met een handicap : verhoging bedrag en inkomensgrenzen.

Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de verhoging van het bedrag van deze toelage en de geldende inkomensgrenzen goed te keuren. Er is een jaarlijkse toelage van 600 euro. Vroeger was dit 583 euro.

 

04. Toelage aan grote gezinnen : verhoging bedragen en inkomensgrenzen.

Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de verhoging van het bedrag van deze toelage en de betreffende inkomensgrenzen te goed te keuren. Deze bijdrage is nu 47 euro, verhoogd met 14 euro per kind ten laste vanaf het vierde kind.

 

05. Vakantietoelage aan ouderen, personen met een handicap, kinderen met een handicap en chronisch zieken.

Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de verhoging van het bedrag van deze toelage en de betreffende inkomensgrenzen te verhogen. De bijdrage is 47 euro.

 

06. Septembertoelage aan éénoudergezinnen.

Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de verhoging van de bedragen van deze toelage en de betreffende inkomensgrenzen goed te keuren. Deze steun is nu 52 euro voor kinderen tot zes jaar, 67 euro voor kinderen van 7 tot 12 jaar en 83 euro voor kinderen van 13 tot 18 jaar.

 

07. Toelage aan ouderen.

Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de verhoging van het bedrag van deze toelage goed te keuren. Deze bijdrage bedraagt 87 euro op jaarbasis.

 

08. Intrekking belastingsreglement in het kader van de handhaving aangaande afkoppeling van regen- en afvalwater bij rioleringsaansluitingen.

De gemeenteraad wordt gevraagd om het belastingsreglement van 25 november 2013 in het kader van de handhaving aangaande de afkoppeling van regen- en hemelwater bij rioleringsaansluitingen in te trekken naar aanleiding van opmerkingen van de dienst Toezicht van Binnenlandse Zaken.

Raadslid Filip Lecoutre (CD&V) : “We waren het oneens met deze belasting. Dit is een belangrijke vinderwijzing naar dit bestuur.” Schepen Bart Van Couwenberghe (N-VA) : “In andere gemeenten is dit ook goedgekeurd. Het toezicht is na onze opmerking ook naar de andere gemeenten getrokken. Het model is van Aquafin en Rio-Link. De fiscaal-technische opmerkingen gaan we aanpassen. In de toekomst komt dit terug voor de gemeenteraad.”

Het punt werd nadien unaniem goedgekeurd.

 

09. Klachtenregister 2013 : kennisneming

Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om kennis te nemen van het klachtenregister 2013. In totaal werden er 12 klachten geregistreerd (16 in 2012). Het volledige klachtenregister (met correspondentie) ligt voor de gemeenteraadsleden ter inzage in de map met de dossiers.

 

10. Register meldingen 2013 : kennisneming.

Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van het register van de in 2013 ingediende meldingen. Er werden, net als in 2012, welgeteld 86 meldingen geregistreerd. Het register ligt voor de raadsleden ter inzage in de map met de dossiers.

Volgens raadslid Jo Ampe (HB) “zijn er x-aantal vragen structureel onbeantwoord door het gemeentebestuur.”

 

11. Evaluatie heraanleg dorpskern : resultaten enquêtes : kennisgeving.

Sint-Laureysplein MortselsesteenwegDe resultaten van de enquêtes over de heraanleg van de dorpskern worden aan de gemeenteraadsleden ter kennisgeving overgemaakt. Een volgende stap is het oplijsten van de acties die het schepencollege zal voorstellen/ondernemen.

Infoambtenaar Davy Verbeeck kwam hierover toelichting geven. “De vragen werden naar vier doelgroepen gestuurd. Geselecteerde individuele burgers (400), waarvan er 348 antwoordden. Wat zeer hoog is, na wel wat aandringen. Scholen, alle directies werden bevraagd, de adviesraden van Hove (Cultuur, jeugd, kinderen). De Gecoro moet dit nog doen. En tenslotte de belangengroepen (middenstand en fietsersbond). De besluiten van al deze opgeleverde resultaten moeten nog gebeuren door het schepencollege.

Raadslid Jo Ampe had een opmerking : “Het gaat over de eindresultaten, de procenten. Dit moet steeds 100 % zijn om volledig te zijn. Men kan niet eindigen op 107 %.” De procenten boven de 0,5 worden afgerond naar boven, vandaar deze hogere score.

Raadslid Jos Peeters : “Welk is de timing van het schepencollege ? Er moet nog een synthese worden gemaakt. En hierop moet men besluiten trekken. Deze kunnen dienen als oplijsting voor mogelijke acties. Er is nog niets van geweten. Men mag dit niet op de lange baan schuiven. Het is wenselijk dat als er aanpassingen volgen, deze gebeuren door diensten met een bepaalde deskundigheid. Hiervoor mogen extra deskundigen worden aangetrokken.”

Raadslid Anne Van Put : “Wanneer zal men het verloop van het proces bekend maken? De experten aanduiden? De planning?”

Raadslid Filip Lecoutre : “Zullen de besluiten tegen de raad van februari klaar zijn?

Burgemeester Koen Volckaerts antwoordde : “De Gecoro komt maar op 4 februari samen. We zullen ‘uit ons pijp moeten komen’. Het zal een stappenplan worden. We moeten tot een constructieve samenwerking komen.

 

12. Deontologische code van de gemeenteraad : goedkeuring

Raadslid Anne Van Put : “Dit moeten we nu niet bespreken. Eerst in de commissie.”

Raadslid Filip Lecoutre : “In de gemeenteraad mag men nog tekstwijzigingen doorvoeren. Enkel zij die in de lijn liggen van de commissie. Zie artikel 10 van de deontologische code.”

Burgemeester Koen Volckaerts : “Zijn deze opmerkingen juridisch noodzakelijk ?”

Raadslid Frédéric Marquet (voorzitter deontologische commissie) : “Er zijn enkele belangrijke aanpassingen noodzakelijk.

 

13. Huishoudelijk reglement gemeenteraad : goedkeuring

Aan de gemeenteraadsleden wordt gevraagd goedkeuring te hechten aan het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad. Inhoud : bijeenroeping, openbare of besloten vergadering, informatie voor raadsleden en publiek, quorum, wijze van vergaderen, wijze van stemmen, notulen, fracties, raadscommissies, werkvergaderingen, fractieleidersvergaderingen, vergoeding raadsleden, verzoekschrift aan de organen van de gemeente, vragenhalfuurtje.

Raadslid Anne Van Put : “Er zijn een aantal aanpassingen nodig op basis van de deontologische code. Best uitstellen voor een volgende gemeenteraadszitting.” Aldus geschiedde.

 

14. Ter goedkeuring: Inschrijvingsgelden Latino Moves 2014

Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de inschrijvingsgelden voor de lessenreeks Latino Moves te bepalen. Deze kosten 60 euro. Goedgekeurd.

Het gaat hier om een brede waaier van Zuid-Amerikaanse dansen zoals zumba, salsa, body pump, …Op 18 februari wordt de start gegeven van een gloednieuwe lessenreeks. Elke dinsdag van 19.30u. tot 20.30u. in het Sportpark (danszaal eerste verdieping) en dit tot en met 24 juni.

De openbare zitting eindigde om 21.27u.

 

Gesloten vergadering:

Er werd een toegevoegd punt besproken i.v.m. de heraanleg van het gemeentecentrum, waarbij persoonsgebonden namen en belangen werden besproken.