Het Lintse college van burgemeester en schepenen weigert de milieuvergunningsaanvraag van AED Studio’s voor de exploitatie van een definitieve en permanente helihaven. 

Na grondig onderzoek van de bezwaarschriften en de adviezen kan gesteld worden dat de risico’s voor de externe veiligheid, de hinder, de effecten op het leefmilieu, op de wateren, op de natuur en op de mens veroorzaakt door de gevraagde exploitatie, zelfs mits naleving van op te leggen milieuvergunningsvoorwaarden, niet tot een aanvaardbaar niveau kunnen worden beperkt.

Het gemeentebestuur van Lint nam op 9 december 2013 kennis van de milieuvergunningsaanvraag van AED Studio’s voor de exploitatie van een permanente helihaven op de site van het voormalige Alfacam. Tijdens het openbaar onderzoek werden 2.921 bezwaarschriften ontvangen van verontruste buurtbewoners en omliggende gemeentebesturen.

aanvliegroutes helihaven lintHet gemeentebestuur ontving ongunstige adviezen van de Vlaamse overheid (Departement Leefmilieu, Natuur en Energie – afdeling milieuvergunningen; Agentschap Zorg en Gezondheid; Agentschap voor Natuur en Bos), de brandweer, IGEAN milieu en veiligheid en van de Lintse Milieu- en Natuurraad.

Het college van burgemeester en schepenen van de gemeente Lint heeft op 24 februari 2014 besloten om de milieuvergunningsaanvraag te weigeren om volgende redenen :

(1) De onduidelijkheid van de aanvraag

Het aanvraagdossier is summier en weinig gemotiveerd. Het is onduidelijk hoeveel en wat voor vluchten de exploitant wenst te gaan uitvoeren. De aanvraag spreekt van 0 tot 5 vluchten op 24 uur overdag, en maximum 2 medische nachtvluchten per maand. Navraag bij de exploitant leert echter dat deze cijfers slechts als indicatief en niet-bindend dienen te worden beschouwd.

Er wordt niet aangegeven welk type helikopters op de helihaven zullen landen. De exploitant beschikt over 8 helikoptertoestellen, maar slechts voor één van deze toestellen werd een geluidscertificaat aan het dossier toegevoegd.

(2) De geluidshinder

De helihaven ligt in de nabijheid van de spoorlijn Antwerpen-Brussel. Voor de naburige bewoners betekent dit mogelijk een verslechtering van het geluidsklimaat met een mogelijke psychische impact voor de omgeving door de niet beheersbare en onverwachte geluidshinder. Bijkomende geluidshinder zou de draagkracht van het gebied kunnen overschrijden. De exploitant bezorgde enkel geluidsmetingen voor overvliegend luchtverkeer (op 150 meter), maar geen cijfers m.b.t. geluid bij het starten, opstijgen, afdalen en landen.

(3) De onduidelijkheid over de bescherming van de mens en de natuurlijke omgeving

Het advies van Agentschap Zorg en Gezondheid is ongunstig. De locatie bevindt zich in de dichte nabijheid van verschillende woongebieden. Binnen de straal van 1 km bevinden zich verschillende kwetsbare locaties: een kleuterschool op 900 m, twee lagere scholen (900 m en 1 km) en een kinderopvang voor baby’s en peuters (1 km). Binnen een straal van 2 km liggen bijkomend nog 3 kleuterscholen, 5 lagere scholen, 2 inrichtingen voor deeltijds kunstonderwijs, 2 buitenschools opvangen en 3 ouderenvoorzieningen.

geen helihavenEr worden geen inschattingen gemaakt voor luchtemissies, afvalwaterlozingen, geluid en trillingen, en emissies naar bodem en grondwater. Het oppervlaktewater wordt afgevoerd naar de omliggende groene zones.

De terreinen liggen aan de rand van een waardevol groengebied: de Boutersembeekvallei. Deze vallei doet o.a. dienst als buffer voor opvang van water. De opslag van brandstof en het tanken ervan kan lekkages met zich mee brengen. De aanvrager voorziet geen preventieve maatregelen m.b.t. de veiligheid voor de beekvallei.

Het Agentschap voor Natuur en Bos stelt vast dat de aanvraag in strijd is met het Besluit van de Vlaamse Regering betreffende soortenbescherming en soortenbeheer. Het verstoren van beschermde vogelsoorten wordt hierin verboden.

(4) Brandweer Edegem

Na een plaatsbezoek oordeelde de brandweer om een ongunstig advies te formuleren. De toegang tot de bluswatervoorraden is niet langer bereikbaar als het heliplatform in gebruik is. Daarenboven is een deel van de aangelegde toegangsweg naar het open waterwinningspunt onderbroken. De keuring van de brandstoftanks, het indienststellingsverslag, de wettelijke etikettering en de aarding op de tanks ontbraken. Verder wordt niet voldaan aan de brandveiligheidsvoorschriften in de helikopterstelplaats.

(5) De bestemming *

De inrichting is gelegen in industriegebied. De exploitatie van de inrichting is verenigbaar met de bestemming voor zover de activiteiten verband houden met de hoofdactiviteiten van de inrichting. Aangezien de hoofdactiviteit bestaat uit het aanbieden van faciliteiten aan artiesten voor shows en repetities, zijn medische vluchten en opleidingsvluchten niet verenigbaar met de bestemming. VIP-vluchten zijn wel in overeenstemming met de bestemming.

* dit is een element van stedenbouwkundige en niet van milieutechnische aard.

Besluit : de milieuvergunningsaanvraag wordt geweigerd aangezien het dossier niet aantoont dat de risico’s voor de externe veiligheid, de hinder, de effecten op het leefmilieu, op de wateren, op de natuur en op de mens veroorzaakt door de gevraagde exploitatie, zelfs mits naleving van op te leggen milieuvergunningsvoorwaarden, tot een aanvaardbaar niveau kunnen worden beperkt.