Film- en beeldbank Azura organiseert een uniek project voor de derde graad van het basisonderwijs in de Antwerpse Zuidrand. Azura wil kinderen via muzische opdrachten laten nadenken en informatie verzamelen over de thema’s vrije tijd en school, vroeger en nu. Van 10 maart tot 9 mei bezoekt Azura de scholen met de Tijdmobiel, een bijzondere woonwagen.

 

Programma

azura screenshotDe leerlingen brengen eerst een bezoek aan De Tijdmobiel. Daar krijgen ze kort uitleg over de beeldbank. Aan de hand van enkele filmpjes over het schoolleven en de vrijetijdsbestedingen in vroeger tijden wordt er een gesprekje gevoerd over wat ze zelf weten uit de tijd dat hun ouders of grootouders naar school gingen. Hoe lang gingen die naar school ? Was de school hetzelfde als nu ? Wat deden zij als ze vrij hadden ? Wat gebeurde er in de gemeente aan bijzondere evenementen of feesten ? Na dit inleidende gedeelte is het tijd voor de grote duik in het verleden !

 

Opdrachten

modelhoeve 1911In totaal zijn er vijf opdrachten. Elke klas wordt daarvoor door de leerkracht opgedeeld in vijf groepjes.

1)   Standbeelden uit een verleden.
De kinderen kiezen een onderwerp uit vrije tijd of schooltijd van vroeger en kruipen zelf in het verleden. Wat is er anders dan of hetzelfde als hun activiteiten nu ?

De kinderen maken stilstaande beelden, ‘tableaux vivants’ waarin ze zelf figurant zijn. Ze maken hiervoor gebruik van voorwerpen, kleding en/of meubilair dat ter beschikking is. Ze kunnen waar mogelijk ook hun kledij wat aanpassen.

Over elk onderwerp maken ze een fotoverhaal en eventueel een filmpje.

2)   Interview
De kinderen bereiden samen vragen voor die met school te maken hebben en vrije tijd in het verleden. Bijvoorbeeld een stoet of uitstap, sport.

Ze inventariseren wat ze ‘raar’ vinden, waar ze verbaasd over zijn, waar ze vragen over hebben en krijgen hierbij feedback/inspiratie van de leerkracht.

De kinderen interviewen een grootouder of oudere inwoner. Het interview wordt integraal gefilmd door een professionele cameraman en later gemonteerd. Tijdens het interview maakt een van de kinderen met de i-pad korte filmpjes (60 seconden) met fragmenten uit het interview.

3)  Tijdsband in beeld:
Op een tijdsband visualiseren de leerlingen informatie over de lokale geschiedenis, wereldgeschiedenis, de geschiedenis van zichzelf, hun ouders of grootouders. In groepen maken ze dan een tijdsband van einde 19de eeuw tot en met vandaag.

Op die tijdsband markeren ze eerst de plaats waar ze geboren zijn door hun naam en datum erop te zetten. Daarna volgt de data van geboorte van hun ouders en hun grootouders. Via opzoekwerk op het internet markeren ze een aantal belangrijke gebeurtenissen in de wereld. Ze markeren via lijnen hoelang ze denken dat hun ouders naar school zijn geweest, hun grootouders,…

Via illustraties (internet of tijdschriften) zoeken ze plaatjes van vrijetijdsactiviteiten die passen bij de bepaalde tijdsperiodes en kleven die daarbij. Met de i-pad maken de kinderen foto’s van opeenvolgende delen of ze maken er korte films van.

Hoveberg

4)  Krant : de kinderen  maken een fictieve krant over verhalen van vroeger.
De kinderen ontdekken de verschillen tussen oude en hedendaagse kranten. Thuis gaan ze als reporter/journalist aan het werk. Ze interviewen ouders/grootouders over bepaalde gebeurtenissen uit hun schooltijd/vrije tijd die ze hebben onthouden.

In de loop van de week schrijft elk kind één artikeltje, geïllustreerd met een afbeeld. De kinderen maken een krantencommentaar, filmpjes waarin ze overlopen wat er in de krant staat en kort uitleg geven.
Ze brengen niet enkel zichzelf en de krant in beeld maar eventueel ook de beelden die ze verzameld hebben en die niet in de krant kwamen.

5)   Nieuws van vroeger:
De leerlingen verzinnen een kort nieuwsbericht, waarin ze een verhaal vertellen over een gebeurtenis van vroeger. In de loop van de week werken de kinderen hun nieuwsbericht verder uit. De rollen worden verdeeld : wie is presentator, cameraman, regisseur, wie speelt wat ?

Daarna worden één of meerdere gespeelde nieuwsberichten opgenomen in 60 seconden items. De filmpjes van de vijf opdrachten verschijnen op de blog van de tijdmobiel.

 

Praktisch

Sint Laurentiuskerk HoveDe opdrachten worden in twee delen opgesplitst zodat de leerlingen thuis nog wat inspiratie bij hun ouders of grootouders kunnen opdoen en materiaal kunnen verzamelen. Op maandag krijgen de kinderen de opdracht waar ze op dinsdag /woensdag in de klas en thuis aan werken. Op donderdag werken ze hun opdracht finaal uit.

Bedoeling is dat de kinderen verder zoveel mogelijk zelfstandig werken, met ondersteuning van de leerkracht.

 

Deelnemende scholen:

Hove : Rodenbachschool, Onderwijsstraat 19, 2540 Hove
Directie : Bart Helsen, tel. 03 / 455 26 34, e-mail : bart.helsen@hove.be

Edegem : Andreas Vesalius gemeentelijke basisschool, Gemeenteplein 3, 2650 Edegem
Directie : Marc Geerts, 03 / 289 21 51, Marc.geerts@edegem.be

Kontich : Sint-Jozef, vrije basisschool, Gemeenteplein 8, 2550 Kontich
Directie : Wout Vande Sompele, 03 / 293 69 68, vandesompele.wout@pandora.be

Lint : Gemeentelijke Basisschool, Duffelsesteenweg 48, 2547 Lint
Directie : Lieven Herreman en Hilde Van den Broeck, 03 / 455 48 25, Lieven.Herreman@gbslint.be –  hilde.van.den.broeck@gbslint.be

Mortsel : G.O. Basisschool Sint-Lutgardis, Mechelsesteenweg 30, 2640 Mortsel
Directie : Erik Tijssen, 03 / 449 91 49, directeur@sint-lutgardis-mortsel.be

Boechout : Gemeentelijke Basisschool -Jan Frans Willems, Hovesesteenweg 1, 2530 Boechout
Directie : Marleen Janssens, 03 / 454 50 71, janfranswillemsschool@boechout.be

 

Audiovisueel aspect :

De kinderen krijgen per groepje een i-Pad ter beschikking waarmee ze kunnen filmen en foto’s kunnen maken. Per opdracht staat gespecifieerd wat er verwacht wordt. Alle beelden die de kinderen maken komen rechtstreeks op de blog van de Tijdmobiel waar ze meteen kunnen bekeken worden door ouders, grootouders en het brede publiek.

erfgoeddag2014[1]De interviews van de kinderen met hun grootouders worden getoond in premiere op Erfgoeddag op 27 april 2014 op het Marktplein in Mortsel.

 

Film- en Beeldbank AZURA

De Tijdmobiel is een initiatief van de intergemeentelijke Projectvereniging Cultuuroverleg AZURA van de gemeenten Aartselaar, Boechout, Edegem, Hove, Kontich, Lint en de stad Mortsel. Dit project maakt deel uit van de doelstelling van AZURA om de Film- en Beeldbank te ontsluiten naar het brede publiek. Het is één van de vele manieren waarop de unieke collectie aan beeldmateriaal kan worden ingezet. Ter gelegenheid van dit project lanceert AZURA ook een eigen facebook-pagina om ook op die manier meer naambekendheid op te bouwen (facebook.com/beeldbankazura).

 

Partners

De realisatie van de Tijdmobiel werd mede mogelijk gemaakt door de stad Mortsel, Marcel Mariën – leraar schilderen van het GTI Mortsel – en zijn leerlingen van de hogere graad Consolado Carlos, Sep Faes, Hayen Cas, Khalil Ali, Leshkevich Vladislav (Vladi), Moschella Gianni, Van Auwermeulen Ziggy en Van Egghen Yannick.

Vrijwillige medewerkers Madelijn Corver (studente Monumentenzorg, Mortsel) en Mark Goris (voormalig Journalist, Hove) zorgen voor begeleiding en professionele registratie van interviews tijdens de projectweken in de scholen. Het concept voor De Tijdmobiel werd ontwikkeld door Azura in samenwerking met De Bardijnen. Kunsteducatieve partner De Veerman gaf de aanzet voor de educatieve bundel.

Meer info bij Ruth Renders, projectcoördinator Azura, tel. 0491 / 34 74 34, e-mail : ruth.renders@mortsel.be