Aan de Kapelstraat 42 in onze gemeente bevindt zich “Parfumerie & Schoonheidsinstituut Venus”. Niets speciaals op zich, in iedere Vlaamse gemeente zullen er wel meerdere soortgelijke instituten te vinden zijn. Wij wilden weten waarom mannen zulk instituut bezoeken ? Niet om een geschenkje te kopen voor hun moeder, bomma, zus, vriendin, lief, secretaresse, enz … maar wel om gebruik te maken van de diensten van zulke instelling. Ons Hove’ s schoonheidsinstituut maakt immers reclame voor ‘gelaats- en lichaamsverzorging, pedicure, manicure, Shellac, gelnagels, ontharingen, massages, hot-stone massage, definitieve laserontharingen, enz’ … Een hele boterham ! En de mannen (49% van de bevolking) in heel dit verhaal ?

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Aan het hoofd van Parfumerie & Schoonheidsinstituut Venus” staat Ilse Gillis. Ze liep school aan het O.L.V.-Instituut (Pulhof) in Berchem en volgde dan de toenmalige 2 jarige opleiding A-1 Expeditie. Via haar schoonouders kocht ze een pand aan de Kapelstraat waar haar man, Tom Nollekens, verfproducten verkocht. Verf en schoonheidsproducten gaan niet samen, zeker niet in dezelfde ruimte. Daarom werd gekozen voor een apart schoonheidsinstituut dat sedert 2004 op dit adres aan de Kapelstraat 42 huist. Ilse woonde eerst boven haar zaak, maar sedert 2003 woont ze met haar man en twee kinderen in Grobbendonk.

Cultuurbreuk

“De laatste 10 jaar kopen meer mannen voor zichzelf verzorgingsproducten. De papa’s van de huidige 20-ers en 30-ers waren nog vrij klassiek opgevoed, met enkel after-shave en zeep om zich te wassen. Door de nieuwe rolmodellen op TV, de reclame en in de media, kopen mannen nu in het algemeen ook schoonheidsproducten die niet plakken, gemakkelijk te gebruiken zijn. Mannen zijn een trouw publiek, ze zijn zeer tevreden en ze komen vaker terug als klant” aldus Ilse.

We stellen in de uitleg van Ilse een duidelijke breuklijn vast in de mannencultuur en deze bevindt zich rond het jaar 1990. Op 9 november 1989 viel de “Berlijnse Muur”, een Ijzeren Gordijn dat doorheen Europa liep van de Noordkaap tot de Zwarte zee verdween. Miljoenen soldaten die tegenover elkaar stonden hadden geen directe tegenstander meer. Enkele jaren later werd in België de verplichte militaire (en/of burgerlijke) dienstplicht voor mannen opgeschort. Resultaat : 50.000 dienstplichtigen moeten niet meer jaarlijks naar het leger. Op 20 jaar tijd spreken we reeds over 1.000.000 jonge mannen die geen kaki-uniform meer moesten aantrekken en dus niet meer kennis maakten met de hele militaire cultuur erom heen. Hele families worden niet meer geconfronteerd met het feit dat een zoon dienst doet in het leger of binnenkort zijn oproepingsbevel zal in de bus krijgen. De militarisering van de samenleving is sedert de val van de Muur in Berlijn stevig teruggedrongen. Zachtere waarden hebben meer ruimte gekregen in de maatschappij.

Vrouwen studeren langer, gaan meer uit werken dan vroeger en bezetten er vele sleutelposities (onderwijs, verzorging, media, justitie ) die erg waardebepalend zijn.

Mannelijk macho-gedrag is niet meer zo aanvaard dan enkele decennia geleden.

De doorbreking van de staatse TV- en radiomonopolies in heel Europa door commerciële groepen deed de rest in het beeld van ‘de nieuwe man’.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Verschillende redenen wijzen naar schoonheidsinstituten

We denken aan alle soorten mannen, hetero’s en homo’s. Er bestaan speciale crèmes voor mannen. De huid van mannen is veel dikker en produceert veel meer talg. De huid van mannen veroudert minder snel, maar als ze verandert zijn de rimpels direct veel dieper dan bij vrouwen. Er bestaan speciale producten voor een diepere huid.

Hoe belandt een man nu in een schoonheidsinstituut ? Ik zie er een aantal redenen voor.

Ten eerste kreeg deze specifieke man een waardebon van een vrouw voor een herengelaatsverzorging, een voetverzorging, enz …

Ten tweede, voor een goede voetverzorging. Mannen tussen 16 en 35 jaar hebben vaak een probleem van ingegroeide nagels. Oudere mannen hebben vaker kalknagels en zijn door de dokter doorverwezen.

Ten derde, het probleem van acné bij tieners (14-18 jarigen) en puistjes; een zuiverende verzorging in een schoonheidsinstituut kan wonderen doen.

Ten vierde, 35-plussers zijn zich bewust van het feit dat ze het goed hebben, er goed uitzien en dit ook zo lang mogelijk willen koesteren.

Ten vijfde, de tijdsgebonden mode : het ontharen van ruggen, schouders, borstkassen. Dit is reclamegevoelig” aldus Ilse.

Parfumerie en Schoonheidsinstituut Venus is open van 9.00u. tot 18.00u., van maandag tot zaterdag. Er werken in totaal vier dames die zo normaal mogelijk willen overkomen. Geen opgetutte dames. Dit werkt ook drempelverlagend voor mannen.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Parfumerie & Schoonheidsinstituut Venus

Kapelstraat,  42

2540      Hove

Tel./fax  03 / 454.13.91. – www.parfumerievenus.beinfo@parfumerievenus.be .

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Foto’s (c) Gazet van Hove.