VLABEL is voortaan bevoegd voor het vaststellen, het controleren en het innen (en dus ook de teruggaven) van de hieronder genoemde successie- en registratierechten.
De Vlaamse Belastingdienst (VLABEL) heeft de dienst van de successierechten en bepaalde registratierechten overgenomen van de Federale Overheidsdienst (FOD) Financiën (Algemene administratie van de Patrimoniumdocumentatie). Belastingplichtigen betalen dus deze rechten niet meer aan de FOD Financiën maar ontvangen een uitnodiging tot betaling van VLABEL.
Welke successie- en registratierechten zijn overgenomen door het Vlaams Gewest ?
Het gaat voornamelijk om de volgende rechten :
– successierecht van rijksinwoners die hun laatste fiscale woonplaats in het Vlaams Gewest hadden. Opgelet ! Als de fiscale woonplaats van de overleden rijksinwoner tijdens de periode van vijf jaar vóór zijn overlijden in meer dan één gewest gelegen was, moet de aangifte van nalatenschap alleen in het Vlaams Gewest worden ingediend als de overledenen daar het langst zijn fiscale woonplaats heeft gehad.
– Recht van overgang bij overlijden van niet-rijksinwoners met onroerende goederen in het Vlaams Gewest. Opgelet ! Als de onroerende goederen van de overleden niet-rijksinwoner in meer dan één gewest gelegen zijn, moet de aangifte van nalatenschap alleen in het Vlaams Gewest worden ingediend als het deel van de onroerende goederen met het hoogste kadastraal inkomen daar gelegen is.
– Registratierecht op verkopen, hypotheekvestigingen en verdelingen van in het Vlaams Gewest gelegen onroerende goederen.
– Registratierechten op schenkingen van roerende en onroerende goederen als de schenker zijn fiscale woonplaats in het Vlaams gewest heeft.
Waar een aangifte van nalatenschap indienen ?
De aangiften stuur je naar : Vlaamse Belastingdienst – Erfbelasting, Vaartstraat 16 in 9300 Aalst.
Waar moeten de schenkings-, verkoops- en pachtakten worden aangeboden ?
Omdat de FOD Financiën bevoegd blijft voor de registratie van akten moeten alle akten nog altijd bij de federale registratiekantoren worden aangeboden. De FOD Financiën bezorgt aan VLABEL de akten die aan de Vlaamse registratierechten onderworpen zijn. VLABEL berekent dan de verschuldigde registratierechten en stuurt een uitnodiging tot betaling naar de belastingplichtige.
Kan ik nog betalingen doen aan het loket van het federale registratiekantoor (bijvoorbeeld bij een roerende schenking) ?
Voor de registratierechten die door het Vlaams Gewest zijn overgenomen, kan je geen betalingen bij de FOD Financiën meer doen. Dat geldt zowel voor contante betalingen aan het loket als voor betalingen via overschrijving. De akten moeten nog altijd worden aangeboden bij het federale registratiekantoor, maar de ontvanger aanvaardt geen betalingen meer. Ook bij een roerende schenking moet de akte of het geschrift nog altijd op het federale registratiekantoor worden aangeboden, maar de aanbieder betaalt geen schenkingsrechten meer aan de ontvanger van het registratiekantoor. Het registratiekantoor zal de akte registreren zonder dat de schenkingsrechten betaald zijn. VLABEL zal daarna een uitnodiging tot betaling naar de betrokkene sturen.
Wie is bevoegd voor de aflevering van de attesten van erfopvolging ?
De FOD Financiën blijft bevoegd voor de aflevering van de attesten van erfopvolging.
Wie is bevoegd voor de registratie van huurcontracten ?
De FOD Financiën blijft bevoegd voor de registratie van huurcontracten.
Waar moet ik als beroepspersoon de beroepsverklaring indienen en de borg stellen ?
Om als beroepspersoon in het Vlaams Gewest aankopen tegen het verlaagd registratietarief te kunnen doen, moet je een beroepsverklaring indienen bij VLABEL en daar ook de verschuldigde borg neerleggen. Je kan nog altijd terecht bij de FOD Financiën voor aankopen tegen het verlaagd registratietarief in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en het Waals Gewest en voor aankopen in om het even welk gewest die je hebt gedaan voor 1 januari 2015. Het bevoegde registratiekantoor is dat in wiens ambtsgebied de domicilie of de maatschappelijke zetel van de beroepspersoon gelegen is.
Meer info
Voor meer informatie kan je terecht op het gratis nummer van de Vlaamse overheid : 1700, op onderstaande websites of bij het Contactcenter van de FOD Financiën, tel. 02 / 572 57 57.
http://financien.belgium.be/nl/kantoren