H.E.K.L.A. = Hove-Edegem-Kontich-Lint-Aartselaar
Algemeen kader
Een logo en slogan dragen bij tot de strategie van korpschef Lee Vanrobays. In het 77-puntenplan vind je onder punt 2 en 4 (actieplan intern functioneren) terug dat HEKLA dient te werken aan een nieuwe en sterke identiteit. Professionalisme, samenwerken, creativiteit en flexibiliteit blijven belangrijke waarden doorheen de hele HEKLA-organisatie.
Waarom een HEKLA-logo ?
- De bekendheid vergroten – toevoeging aan sterk logo van politie
- Het scheppen van een professioneel beeld met positieve invloeden
- Eens sterke geloofwaardigheid en identiteit neerzetten
- Het vergroten van de betrokkenheid & samenhorigheid bij alle HEKLA-medewerkers
Draagvlak scheppen
Een grote betrokkenheid en verbondenheid scheppen bij medewerkers is van kapitaal belang voor een politiezone. HEKLA wil een korps van ambassadeurs zijn. Ambassadeurs die het logo/slogan, als onderdeel van het sterk imago, hoog in het vaandel dragen. Vandaar dat de korpsleiding besliste om een wedstrijd uit te schrijven “Wie creëert het nieuwe logo en slogan van HEKLA ?”. Drieëntwintig creatieve logo’s en 10 inventieve slogans vonden de weg naar de dienst communicatie van HEKLA. Op basis van de drie georganiseerde interne korpsdagen werd er een stemming georganiseerd. Hieruit bleek dat er één duidelijke winnaar was in de beide categorieën.
Kwaliteitseisen van het HEKLA-logo
Het HEKLA-logo diende te voldoen aan onderstaande kwaliteitseisen :
. eenvoudig
. gemakkelijk te onthouden
. uitdragen van een positief beeld
. symboliseert de normen en waarden van HEKLA
. houdt rekening met de visie en missie van HEKLA
. duidelijk (zowel in kleur als zwart/wit)
. ook een kleiner formaat moet goed zichtbaar zijn
. polyvalente inzetmogelijkheden
. toevoeging aan het bestaande logo van de lokale politie
En de winnaar is …
Wat is nu de visie achter het HEKLA-logo ?
- Concept excellente politiezorg
De pijl legt de focus op hoger belang (algemene veiligheid).
In het kader van veiligheid, leefbaarheid en criminaliteit binnen de samenleving en de verwachtingen van de diverse belanghebbenden wil de geïntegreerde politiedienst een excellente politiezorg aanbieden aan de burgers, de gemeenschap(pen) en de bevolking in het algemeen. Hiervoor moet de politieleiding, rekening houdend met de kerntaken van de politie en de haar toegewezen middelen (op vlak van personeel, logistiek, financiën) de politiewerking organiseren.
- HEKLA – OK !
5 gemeenten – Hove I Edegem I Kontich I Lint I Aartselaar
5 waarden voor alle medewerkers => respect, integriteit, open communicatie, professionaliteit, samenwerking/dienstverlening.
5 waarden voor de leidinggevenden => feedbackgericht, samenwerkend, resultaatgereicht, enthousiasmerend, communicerend.
- Professionalisme
. meer blauw – beter blauw – blauw beter
. een verwijzing naar de Spartaanse LAMBDA
. respect en bescheidenheid
- Samenwerken
. korpswerking : functioneel en transversaal
. 5 HEKLA-gemeenten
. 5 vaste partners in de ZVR
. 5 disciplines voor noodplanning
. 5 omliggende politiezones
. 5 federale politiediensten
Samenwerken betekent in elkaar gevlochten zijn, waarbij de sterkte van de verbindingen garant staat voor de sterkte van het groter geheel.
. Creativiteit en flexibiliteit
. blauw, maar aangepast blauw
. 5 domeinen van maatschappelijke veiligheid
. 5 alternatieve oplossingen
. CRIME : projectmatige aanpak
Vanwaar komt de HEKLA-slogan ?
De slogan van HEKLA dient kort en krachtig te zijn en benadrukt het positief imago van de politiezone. Gemakkelijk uit te spreken en te onthouden om vervolgens op een correcte manier geassocieerd te worden met de politiezone HEKLA
. essentie : maatschappelijke veiligheid
. positieve boodschap (“samen”)
. gedeelde verantwoordelijkheid.
Foto’s : (C) Gazet van Hove .