Wie financiert de spoorroute Hasselt-Neerpelt ? Als die er al komt…
Door Sander Corello – www.doorbraak.be .
‘Als Vlaanderen zijn eigen spoorlijnen moet betalen, kunnen we de NMBS net zo goed regionaliseren.’
Straffe taal van N-VA-Kamerlid Wouter Raskin uit een persbericht van midden maart dat de mainstream media niet haalde. Het gaat over de heropening van de spoorverbinding Hasselt – Neerpelt. Dat zou 185 miljoen euro kosten. De zogenaamde lijn 18 kwam bij het SALK-plan (Strategisch Actieprogramma Limburg naar aanleiding van de sluiting van Ford Genk) weer op tafel. Onderzoek wees intussen uit dat deze treinroute helpt in de ontwikkeling van de Limburgse economie. Daarom wees de Vlaamse Regering deze verbinding al aan als prioritair. Maar de procedureslag schrikt af en door de Vlaamse en federale onzekere budgettering staat niemand te springen om het geld op tafel te leggen.
Federaal minister van Mobiliteit Jacqueline Galant (MR) liet in een interview met Het Belang van Limburg al vallen dat Vlaanderen de volledige kost zou moeten betalen. Raskin meent nochtans dat hiervoor een aparte (federale) investeringsenveloppe bestaat. De Bilzenaar maakt zich sterk met het gegeven dat spoorvervoer geen gewestelijke materie is en zo de investeringskosten bij het federale niveau liggen. Wel kan het Vlaams Gewest in dit geval mee-investeren. In antwoord op deze parlementaire vraag hierover zei Galant dat het Vlaams Gewest zich reeds in 2013 akkoord verklaarde met een mogelijke cofinanciering. Dit project kadert in een meerjaren investeringsplan waarover de onderhandelingen lopende zijn. Het nog ietwat vage akkoord van de Vlaamse Regering verraste niet alleen Raskin, maar ook zijn partijgenoot, Vlaams minister van Mobiliteit, Ben Weyts. Hijzelf kreeg in een commissievergadering al een resem vragen over lijn 18 en de spoorstrategie van de regering. Weyts repliceerde dat Galants verklaringen indruisen met wat voorheen is overeengekomen en heeft het over ‘een misverstand’. ‘Je moet altijd van het goede uitgaan’, klonk het bij Weyts. Hijzelf liet duidelijk verstaan dat de financiering voor gewestelijke prioriteiten vanuit het federaal bestuur moet komen.
CD&V’er Jef Van den Bergh, die met Raskin in de desbetreffende commissie zit, nuanceert het N-VA-verhaal : ‘De vorige legislatuur maakte al duidelijk dat als Vlaanderen alles gerealiseerd wil zien, het mee zal moeten betalen. Anders zou er geen samenwerkingsakkoord zijn.’ Sowieso moeten volgens Van den Bergh de Vlaamse ambities bijgeschaafd worden. ‘De huidige prioriteiten overschrijden ruimschoots het budget van de vorige legislatuur.’ Voor de zomer moet duidelijk zijn welke projecten de komende jaren gerealiseerd zullen worden. Het kabinet van Ben Weyts kon vooralsnog geen verdere toelichting verschaffen.
Foto’s : (C) Gazet van Hove.