VAB en Test-Aankoop onderzochten samen of de Park and Rides rond Antwerpen al dan niet goed functioneren. Wat blijkt ? Een pendelaar verliest zelfs tijd wanneer hij zijn auto aan de rand van de stad achterlaat.
Het idee achter een Park and Rides (P+R) is nobel. Door grote parkings aan de rand van de stad rijden er minder auto’s het stadscentrum in en geraken pendelaars met de tram sneller in de stad. Het eerste doel wordt behaald, maar tijdswinst boek je nauwelijks. Integendeel, uit onderzoek van VAB bleek dat wie met de auto het centrum binnenrijdt eerder aankomt dan wie de auto aan een P+R parkeert en de tram neemt. We deden de test vanuit zes gemeentes die acht tot veertien kilometer van een P+R verwijderd liggen. Tijdens de ochtendspits werd een rit ondernomen naar het centrum van Antwerpen, onder andere vanuit Sint-Job-in-‘t-Goor, Haasdonk en Massenhoven. Eindbestemming was de Groenplaats, waar zowel een ondergrondse parking als een tramhalte is. Het ene team nam de auto en volgde ‘de snelste route’ via de gps. Het andere team reed tot aan de P+R, en nam daar de tram. Het resultaat is opvallend : in vijf van de zes gevallen was het team met de auto het snelste ter plaatse. Enkel de P+R in Boechout leverde tijdwinst op. Hierbij hoort de kanttekening dat dit enkel het geval is wanneer je met de auto via Mortsel rijdt. Want via de alternatieve route langs Duffel was ook hier de auto het snelst. Dat brengt de stand op 6-0.
Deze opmerkelijke resultaten sloegen ook de testteams met verstomming. In het meest extreme geval was de auto zelfs negentien minuten vroeger. De tests werden uitgevoerd op de drukste dagen, zodat het effect van de P+R maximaal kon zijn, maar toch was er geen sprake van tijdswinst. Is er dan wel een financieel voordeel ? Parkeren op een P+R is namelijk gratis, terwijl parkeren in de stad duur is. Die vlieger gaat in Antwerpen echter niet helemaal op. Nog steeds kunnen auto’s gratis parkeren op de Gedempte Zuiderdokken en aan de Schelde ter hoogte van de Cockerillkaai. Ook voor wie een gratis parkeerplaats heeft via het werk valt het financiële voordeel helemaal weg. Enkel wanneer je de auto toch parkeert in een betalende parking is de combinatie P+R en tram goedkoper. Gelukkig is het niet allemaal kommer en kwel. Een P+R heeft ook voordelen. Zo was er overal voldoende beschikbare parkeerplaats, is de frequentie van de trams hoog genoeg en heb je bijna altijd een zitplaats omdat een P+R meestal het vertrekpunt van de tramlijn is.
Als een P+R optimaal wil functioneren, zijn een aantal maatregelen nodig. VAB somt ze op.
- Toekomstige Park and Rides moeten worden aangelegd buiten de filegevoelige zone, zodat de tijdswinst optimaal wordt.
- Meerdere Park and Rides zijn beter dan één grote. Hoe minder ver iemand vanuit zijn woonplaats moet rijden naar een P+R, hoe sneller hij die zal gebruiken.
- Trams moeten zo veel mogelijk een eigen bedding hebben met zo weinig mogelijk obstakels, zoals kruispunten en verkeerslichten.
- Het parkeerbeleid in de stad moet worden aangepast. Gratis parkeren in de stad tijdens de spitsuren ondermijnt het financiële voordeel van een P+R. In de avond kunnen parkings in de stad dan weer beter goedkoper zijn.
- Nieuwe woonprojecten worden bij voorkeur gerealiseerd in de buurt van een P+R of nabij een tramlijn.
VAB
Foto’s : (C) Gazet van Hove.