HOVE

Het project Geelhandlaan nadert de uitvoeringsfase. Op dit moment is het voorontwerp door de ontwerper, Infrabo aangeleverd bij Rio-link. Rio-link heeft op haar beurt op basis van dit voorontwerp een bouwaanvraag gedaan.

De gemeenteraad van juni jl. werd gevraagd om kennis te nemen van dit dossier. Er wordt na de zomer een antwoord op de aanvraag verwacht. Bij positief resultaat wordt dan een aannemer voor de werken gezocht. Rekening houdend met de timing van de gunningsprocedure kan op het einde van het jaar met het hoofdwerk worden begonnen. De nutsmaatschappijen gaan in oktober/november 2015 alvast van start met de saneringswerken op hun netten. Het voorontwerp is gebaseerd op het huidige type dwarsprofiel. Verschillen ten opzichte van de huidige situatie situeren zich op het vlak van een verbeterde inrichting van de kruispunten, verkeers-remmende maatregelen en geleiding en bescherming van de wortels van de nieuw aan te planten bomen. De kosten voor de gemeente worden geraamd op 793.000 euro, voor het totale project 1.530.000 euro. De inrichting van de fietspaden komt mogelijk in aanmerking voor subsidies van het Fietsfonds. Ze zijn niet verrekend in het totale bedrag.

binnenkort ....
de tijd van toen …

Bedenkingen

Raadslid Jos Peeters (CD&V) had enkele opmerkingen. “De fietspaden blijven eerder smal. De riolering ligt onder de rijweg. Er zijn lange verbindingen nodig naar de woningen. Deze komen niet ver van het wortelgestel van de bomen. De zone voor de bomen van 1,4 m is redelijk beperkt. Men moet de wortels goed verpakken. Na verloop van tijd zal er terug een opstuwing van de tegels komen. Het concept is ook weinig creatief. De bomen gaan overal licht wegnemen van de woningen, zeker op een periode van 15 à 20 jaar tijd. De parkeerzone is ook vrij beperkt. Spiegels staan er niet meer op. De rijweg van zes meter is breed. Deze breedte is niet aangepast aan de te ontwikkelen snelheid. De plaats van de nutsleidingen is nog onduidelijk. Op de Gecoro-vergadering stelde men dat de aansluiting met de Meylstraat niet optimaal is. Het advies van het agentschap Erfgoed is positief, op voorwaarde dat men de nieuwe bomen aanplant in het plantseizoen 2015-16. Dit is voor 1 april 2016.”

Omgewaaide boom Geelhandlaan

Burgemeester Koen Volckaerts (N-VA) antwoordde op al deze bedenkingen : “De duurzame aanleg zal een veelvoud van die 10-jarige periodes overleven. Wat de fietspaden betreft hebben we voor 100 % het vademecum gevolgd. We zullen geen tekortkomingen doen aan de voetgangers. We zullen de ouderen en de kinderen respecteren. Wat de centrale ligging van de riolering betreft vermijden we een sifonnering van alle aansluitingen aan die riool. De boomzone van 1,4 meter, hier zijn we gebonden aan de aanplantingen van de bomen, met respect voor het voetpad. De bomen zullen diep-wortelend zijn, zomereik. Met bakken tot 1,8 m diepte. De mogelijke wortelindringing in de leidingen is veel beter dan vroeger. De kopie van de oude situatie is altijd al zo geweest. Na één vergadering met het Agentschap Erfgoed kregen we reeds toelichting : het is een erkend dorpsgezicht. Dit was de visie. De parkeerzone van 1,8 m is in functie van de goot. In de Azalealei was het ook 1,8 m. De rijweg van zes meter : als we de straat versmallen, dan zou De Lijn uit de straat verdwijnen. We moeten lijn 53 bewaren. Het voorstel van Gecoro van 5,8 m voldeed hier niet aan. De nutsleidingen onder het voetpad zijn er tot ergernis van iedereen die eraan moet werken. Het punt van Gecoro over de aansluiting met de Meylstraat : we volgen het vademecum. Het advies van Erfgoed over de bomen : binnen de 2 jaar na het rooien moeten we nieuwe bomen aangeplanten.”

Geelhandlaan december 2012

Het groen-linkse raadslid Jo Ampe (HB) had ook enkele opmerkingen : “Is dit nu eindelijk het correcte plan ? Want er zijn veel plannen in omloop. Op de technische dienst vonden ze het juiste plan niet. Het hangt wel uit op straat. Hoe ga je omgaan met de procedure ? Dit is een bouwaanvraag. Het wegtracé is nog niet goedgekeurd door de gemeente.”

Burgemeester Koen Volckaerts antwoordde hierop : “Een aantal zaken zijn aangepast. Het is een kennisgeving. Binnen het BBC-verhaal (Beheers Beleids Cyclus) moeten we geen toestemming meer vragen aan de gemeenteraad. De BBC is een meerjarenplanning en dit is goedgekeurd. De plannen liggen ter inzage voor de gemeenteraadsleden. Er is slechts één kleine wijziging op het plan aangebracht.” De groen-linkse leider Jo Ampe wilde nu weten “hoe ga je de inspraak organiseren ?”. “De burgers, de milieuraad, de Gecoro, de milieucel, ….allemaal worden ze geinformeerd. We handelen volgens de regelgeving. We laten ons leiden door de diensten, het ingenieursbureau, Rio-link” aldus burgemeester Volckaerts.

Einde van de kennisgeving.

Geelhandlaan

Foto’s © Reporters.