Op de laatste gemeenteraad stond het bestek voor het vernieuwen van de gemeentelijke webstek (www.hove.be) ter discussie.
De huidige gemeentelijke webstek is structureel niet gewijzigd sedert 2008 en voldoet niet meer aan de eisen van een klantvriendelijke en hedendaagse gemeentelijke webstek. Een recente studie van Kortom, de vereniging voor overheidscommunicatie, toont dat burgers niet enkel digitaler maar ook omni-medialer worden : ze gebruiken én digitale én mondelinge én gedrukte communicatiekanalen. Dat geldt zelfs voor de jongere generaties. Een gemeente moet er dus goed over nadenken welke informatie ze het best via welk type kanaal aanlevert. Een markante vaststelling is dat het onderwerp van de communicatie mee bepaalt aan welk kanaal de mensen de voorkeur geven. Wie op zoek is naar overheidsinformatie maakt graag gebruik van digitale kanalen. Maar ook telefoneren en naar een loket gaan blijven populair. Dat is zeker het geval zodra mensen wat diepgaandere informatie willen of als ze zeker willen zijn dat hun vraag goed terecht is gekomen. Zelfs digitaal vaardige burgers komen vaak toch nog liever naar het gemeentehuis. Daar zijn twee hoofdredenen voor :
1) vertrouwen burgers persoonlijke mondelinge informatie nog altijd een stuk meer dan de digitale varianten. Dat geldt nog meer als het over informatie gaat die veeleer complex of delicaat is, bijvoorbeeld over verbouwingen of over wat ze moeten doen bij een overlijden.
2) veel burgers zijn onvoldoende op de hoogte van het bestaan van een elektronisch loket op de gemeentelijke webstek. Gemeenten die e-loketservices bieden, brengen dat gewoonlijk in de belangstelling op het moment dat ze daarmee starten. Enkele maanden later is een groot deel van het publiek dat alweer vergeten. Als lokale overheden hun burgers zelf actief willen informeren, gaat de voorkeur van de ontvangersafhankelijk van het onderwerp naar digitale en/of papieren kanalen. Correspondentie, facturen en andere vaak persoonlijke informatie krijgen ze nog steeds het liefst via een gewone brief. Want digitale facturen en officiële correspondentie via e-post verdrinken al eens in overvolle e-postbussen.
Inwoners zijn graag snel op de hoogte van wegen- en infrastructuurwerken, crisissituaties … Dan zijn digitale kanalen het meest aangewezen : e-postberichten en e-zines, sociale media als Facebook en twitter, sms-berichten of apps. Mensen worden hoe langer hoe digitaler met een groter wordende rol voor smartphones en tablets. Tegelijk verkiezen ze in vele gevallen toch mondelinge en gedrukte communicatie. Uit het onderzoek blijkt dat de webstek vooral en bij voorkeur door de burgers gebruikt wordt om praktische informatie (openingsuren, contactgegevens) op te zoeken en informatie over diensten en producten te vinden. Vandaar dat de huidige webstek moet evolueren naar een site die moet worden opgebouwd vanuit het standpunt van de gebruiker, niet vanuit het standpunt van de organisatie ; met als primair doel : online dienstverlening : minder mensen aan het loket, minder telefoons, meer online aanvragen in plaats van papieren aanvragen en als secundaire doelen : promoten en informeren. Het moet een tabletvriendelijke site zijn (steeds meer mensen surfen vanop kleine schermen) waarop alles snel beschikbaar/ vindbaar is (binnen 3 klikken). Afhankelijk van wat hoeveel bekeken wordt, staan zaken bovenaan (gebruikers beslissen hoe de site wordt gebruikt, klanten sturen de opbouw). In het budget 2016 wordt hiervoor 60.000 euro voorzien.
Vragen over de procedure
Raadslid Diederik Vandendriessche (HB) vroeg ‘hoe de gebruiksvriendelijkheid te screnen bij de kandidaat-leveranciers ? Er is ook te weinig gebruik van sociale media; tweets, facebook. De huidige site is niet slecht’. Schepen van informatie Guy Wollants (Ph7) antwoordde : “Dit doen we volgens de studiedag. De sociale media zullen we bekijken”. Schepen van ICT Bart Van Couwenberghe (N-VA) voegde hieraan toe : “De site is redelijk gedateerd. We moeten hem meer klantvriendelijker maken. We moeten meer kijken ‘van de burger naar de gemeente toe’. Af en toe laten toetsen door externen. We zullen in de sociale media items toevoegen. Nu is dit geen criterium. Er zijn veel mogelijkheden. De webstek moet complementair zijn aan eventuele boekingssystemen en naar de toekomst ook uitbreiden.” Volgens raadslid Els Pauwels (CD&V) ‘zijn er veel klachten over de site”. Bart Van Couwenberghe : “De basis van de huidige site is ouderwets. De nieuwe technologie past hier niet meer in. We stelden hoge eisen aan de leveranciers. De burger wil veel van thuis uit doen. Nu moeten ze nog teveel naar het loket in het gemeentehuis komen. Vanuit hun huiskamer moeten ze documenten kunnen binnenhalen. We doen een inhaalbeweging naar de toekomst toe”.
Raadslid Luc Vuylsteke de Laps (CD&V) had vragen over de gunning van de aanbesteding. “Dit is zonder bekendmaking. Hebben jullie bewuste leveranciers op het oog ? Kunnen we namen krijgen ? In het bestek staat er geen info over mogelijke leveranciers. Het schepencollege moet een keuze maken, minstens kiezen uit drie”. Schepen Wollants antwoordde : “De communicatieambtenaar zal dit zeker doen”. De ambtenaar zat tussen het schaarse publiek en stelde “ er is een bestaande lijst met zeven namen van firma’s die ons gecontacteerd hebben.” Iedereen tevreden.
Dit punt werd uiteindelijk unaniem aangenomen.
Foto’s © Gazet van Hove.