Beroep doen op thuiszorg is niet vanzelfsprekend. Het is toegeven aan het feit dat zelfstandig leven moeilijker wordt, dat je (steeds meer) afhankelijk wordt van anderen. Met thuiszorg haal je bovendien iemand in je huis, laat je iemand toe in je privacy.

De ervaring leert dat deze drempel minder hoog is om beroep te doen op poetshulp. Immers, zoveel mensen hebben een poetsvrouw en het zijn lang niet alleen oudere mensen, maar ook jonge tweeverdieners. Daarom is in vele gevallen de poetshulp de thuishulp waarop oudere mensen het snelst beroep doen. Poetsen is daarenboven vaak de eerste huishoudelijke taak die (te) moeilijk wordt om zelf te verrichten.

Poetshulp blijkt later veelal een opstap te zijn naar andere thuishulp (gezinszorg, thuisverpleging, ….), maar het is vooral de eerste voet in huis bij een (potentieel) kwetsbaren doelgroep.

Daarom vindt het OCMW het belangrijk om poetsdienst aan te bieden die :

–       Goede kwaliteit biedt : goed poetsen én aandacht voor de algemene situatie van de klant (signaalfunctie)

–       (nieuwe) klanten snel kan helpen

–       Financieel haalbaar is voor een ruime doelgroep.

Deze poetsdienst dient nauw aan te sluiten bij de andere thuisdiensten die het OCMW aanbiedt, maar ook bij de diensten van andere organisaties. De poetsdienst maakt onderdeel uit van een ruimer gamma OCMW-diensten. Via de belangrijke signaalfunctie van de poetsmedewerkers kunnen naadloos andere diensten (gezinszorg, dienstencentrum, sociale dienst) worden ingeschakeld indien nodig en gewenst door de klant.

Vanuit deze invalshoek werd de doelgroep beperkt tot mensen die omwille van leeftijd, ziekte, handicap of ‘psycho-sociale noodsitiuatie’ er (tijdelijk) niet meer in lukken hun woning te poetsen. Voor mensen die buiten deze doelgroep vallen (bijv. tweeverdieners die omwille van tijdsgebrek poetshulp willen) biedt het dienstenpakket van het OCMW geen meerwaarde. Deze kunnen dan ook terecht bij anderen die poetshulp aanbieden.

Sociaal Huis Hove

Poetshulp dienstencheques

Het OCMW biedt sinds einde 2008 poetshulp aan binnen het systeem van dienstencheques. Het OCMW organiseert deze nieuwe dienst op een manier waarbij de klant geen administratieve zaken moet afhandelen of opvolgen. De OCWM-medewerkers zorgen hier voor; van registratie van de dienstencheque-gebruiker tot het bestellen en betalen van de dienstencheques. Bovendien blijft voor de klanten met een lager inkomen de mogelijkheid behouden om een uurtarief te bepaélen in verhouding tot dat inkomen.

Omwille van redenen m.b.t. de erkenningsvoorwaarden van de dienst voor gezinszorg, heeft het OCMW naast deze poetsdienst dienstencheques ook nog een deeltijdse poetshulp (logistieke hulp) die buiten dit systeem werkt. Voor klanten maakt dit nauwelijks verschil.

In 2015 telde het OCMW Hove 111 verschillende gebruikers van de poetsdienst. Dat zijn 4 klanten meer dan in 2014  (107). 105 klanten kregen poetshulp met dienstencheques, 13 klanten van de logistieke hulp. Een deel van de klanten was tegelijk klant bij de poetsdienst en bij de logistieke hulp. In 2015 werden 24 nieuwe klanten geholpen, bij 21 klanten werd de hulp stopgezet.

Het aantal uur dat er werd gepoetst bij mensen thuis bedroeg 8.327,73 uur. Dat is een lichte stijging tegen over 2014 (8.202,40 uur). Dit valt uit te splitsen in 7.736,23 uren poetshulp dienstencheques en 591,5 uren logistieke hulp.

59,5% van de klanten van de poetsdienst is ouder dan 80 jaar, 18% van de klanten ouder dan 90 jaar. Deze cijfers tonen aan dat het OCMW met haar poetshulp een (potentieel) kwetsbare groep bereikt.

DC Ten Hove OCMW logo

Bron : OCMW Hove, jaarverslag 2015.

 

Foto’s © Reporters.