Op verschillende plaatsen in het land hebben leden van Boerenbond, Groene Kring en KVLV-Agra actie gevoerd om een eerlijkere prijs te vragen voor land- en tuinbouwproducten. Dat was onder meer het geval op de wekelijkse markt van Mortsel.

Boerenbond lanceerde gisteren een nationale sensibiliseringscampagne rond de prijs die consumenten betalen voor hun voedsel. In de campagne trekt de bond een vergelijking tussen de kostprijs van een gewone maaltijd en die van een portie hondenbrokken. Op verschillende plaatsen in het land deelden mensen van de Boerenbond
samen met leden van landbouworganisaties Groene Kring en KVLV-Agra winkeltassen uit. Ze stelden zich onder meer op tijdens de woensdagse markt op het Stadsplein van Mortsel.

Boshoekstraat 98

“De voedselprijzen zijn de laatste 20 jaar amper gestegen, terwijl de kosten voor de boeren wél alsmaar toenemen”, zegt Peter Bartels, tuinier en provinciaal voorzitter Boerenbond. “Het eten van onze huisdieren kost bij wijze van spreken ondertussen meer dan een maaltijd voor onszelf en daar staan de mensen niet bij stil. We vragen geen enorme prijsstijging, een klein beetje meer kan de boeren al veel meer ademruimte geven.”

Radio Frekwent FM 105.1 – de vrije radio van de Antwerpse Zuidrand

Foto’s (c) Gazet van Hove.