BOECHOUT

In Boechout wil men de landelijke wegen teruggeven aan de eigen bewoners. Dat vraagt om speciale maatregelen, met name voor de bermen.

Schepen Dirk Crollet (CD&V) : ‘Vroeger werden de bermen van de landelijke wegen in de gemeente herhaaldelijk verstevigd door middel van steengruis. Het hele jaar door waren medewerkers van de gemeentewerf putten langs de weg aan het vullen. De straten werden steeds breder, autochauffeurs gingen sneller rijden.  Dit bracht de veiligheid van de fietsers en voetgangers in het gedrang. Het ophogen van bermen leidt trouwens ook tot vorstschade aan de rijbaan, omdat het water moeilijker weg kan. Bij het laatste beleidsplan werd beslist om van deze dure en inefficiënte maatregel af te stappen en een nieuwe, duurzame methode te ontwikkelen die verkeers-remmend zou werken en de bermen beter zou beschermen. Het resultaat is binnenkort te zien in de Vinkenstraat, waar de weg wordt teruggebracht op haar oorspronkelijke breedte, passeerhavens worden aangelegd voor kruisend verkeer en de bermen hersteld en ingezaaid met bloemenzaad. Zo wordt het hier vanaf volgend voorjaar prachtig om te fietsen en te wandelen, zonder dat het plaatselijke autoverkeer aan comfort inboet, maar het snelle sluipverkeer wordt wel ontmoedigd.’

‘Ook voor het Bloemenhof koos de gemeente voor een structurele, verkeers-remmende oplossing, met aan de kant van de weg betonnen stroken voor de fietsers en kasseien als rijstrook voor auto’s in het midden.’ In de toekomst wil Boechout ook de Groenstraat en Toeffelhoek, twee andere landelijke wegen, aanpakken. Zo worden ook deze straten terug aangelegd in functie van het oorspronkelijk plaatselijke en trage (landbouw)verkeer. Daarna volgen Smeendijk en Sint-Bernardsstraat, waar de gemeente ook een plan van aanpak voor wil opstellen.

openbarewerken

Burgemeester Koen T’Sijen (PRO Boechout&Vremde) : ‘Naast de werken aan de nieuwe trage wegen, zoals de aanleg van de Van Der Grachtstraat in Vremde, de trage verbinding tussen Vinkenstraat en Provinciesteenweg, Pastoorsleike en Sneppenbosweg, zijn dit duidelijke investeringen in veiliger, trager verkeer op de Boechoutse wegen. De opwaardering van trage wegen stimuleert ook het fietsverkeer op korte afstand, in de hoop dat de auto wat meer thuis blijft.’

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Burgemeester Koen T’Sijen

 

(EM)

Foto’s (c) Gazet van Hove.