Vanaf 1 januari 2017 is maximumsnelheid buiten de bebouwde kom 70 km/u. Is er bij de autobestuurders draagvlak voor deze maatregel ? Ja, zo blijkt uit een bevraging van VAB. Al zijn er wel opvallende regionale verschillen.

De oude regel waarbij 90 km/u. buiten de bebouwde kom de standaard was, zorgde in de praktijk voor een overaanbod aan borden omdat in theorie al op heel wat wegen de snelheid verlaagd was naar 70 km/u.  Zo’n 16.000 verkeersborden langs onze Vlaamse wegen worden daardoor overbodig. Het reduceren van het overaanbod aan verkeersborden is een goede zaak en dat een lagere snelheid resulteert in minder of minder ernstige ongevallen wordt ook niet echt betwist. Toch blijkt niet iedereen even gelukkig met het lineair doortrekken van die snelheidsverlaging naar alle secundaire wegen, dat blijkt uit een VAB-enquête bij 1.463 automobilisten.

P1030990
op de Lintsesteenweg wordt er zeer hard gereden …

Regionale verschillen

Uit de bevraging blijkt dat 57% van de automobilisten akkoord gaat met de veralgemening van de snelheidslimiet tot 70 km/u. omdat het de duidelijkheid ten goede komt. Het voorkomt verwarring over de geldende limiet. Of het ook de verkeersveiligheid zal beïnvloeden wordt meer in twijfel getrokken. Hierbij vallen ook regionale verschillen op. In Oost-Vlaanderen (52%), Vlaams-Brabant (54%) en Antwerpen (56%) denkt men meer dat er een positief effect zal zijn dan in West-Vlaanderen (43%) en in Limburg (40%). West-Vlaanderen heeft de meeste wegen waarbij de snelheid op 1 januari zal dalen naar 70 km/u (400 km.). In de provincie Limburg is dit niet zo sterk uitgesproken (slechts 87 km). Het zijn wel provincies met een meer landelijk karakter, waar wegen nog niet volledig zijn volgebouwd. Dat kan een verklaring zijn voor de verschillen tussen deze provincies.

P1030428

Draagvlak

Ook in de leeftijdscategorieën zijn er verschillen merkbaar. Bij de bestuurders onder de 25 jaar is 53% akkoord met de verlaging naar 70 km/u. Dat aantal stijgt al een beetje bij de automobilisten tussen 46 en 65 jaar (56%), maar bereikt een hoogtepunt bij de bestuurders boven de 65 jaar, waarbij maar liefst 74% vindt dat de nieuwe regel beter is. De regionale verschillen en de leeftijdsverschillen duiden op een gebrek aan draagvlak bij de invoering van deze nieuwe regel. Al te vaak werd er in het verleden langs een weg een nieuw snelheidsbord geplaatst, terwijl er qua wegbeeld niets veranderde. Dat op 1 januari op een aantal plaatsen en/of wegen zonder enige verantwoording de snelheid verlaagd wordt, knaagt nog verder aan het draagvlak. Werk aan de winkel dus voor de overheid.

P1040291

Screening

VAB vindt het belangrijk dat het verkeersveiligheidsdebat niet gevoerd wordt vanuit een buikgevoel maar gebaseerd wordt op objectieve criteria. Daarom zou het goed zijn om het totale wegennet te screenen op basis van objectieve criteria.  Zo kan bepaald worden wat de geschikte snelheidslimiet is voor een welbepaalde weg en welke infrastructurele aanpassingen daarbij eventueel nodig zijn om de verkeersveiligheid op die plaats te verhogen. Hierbij moet bijzondere aandacht gaan naar de veiligheid van de fietsers. Wanneer uit de screening blijkt dat een snelheidslimiet van 90 km/u voor een specifieke weg wel te verantwoorden valt, dan kan de stad of gemeente een afwijking aanvragen bij het Vlaams Gewest. Na goedkeuring van de aanvraag kunnen daar dan 90 km/u snelheidsborden geplaatst worden.

www.vab.be .

VAB logo

Foto’s ‘c) Gazet van Hove.