ANTWERPEN

Bloedgroepen kennen we al lang. Recent ontdekten wetenschappers ook dat er bij de mens drie types darmflora voorkomen. Onderzoekers van de Universiteit Antwerpen stelden nu vast dat ook de beestjes in eenieders neus kunnen worden onderverdeeld in vijf verschillende types. Professor Sarah Lebeer (UAntwerpen) : ‘Die nieuwe inzichten dragen op termijn bij tot een betere bestrijding van luchtwegeninfecties.’

Vorig jaar doneerden honderd gezonde volwassen vrijwilligers tussen 18 en 65 jaar een ‘neusstaal’ aan wetenschappers van de onderzoeksgroep ENdEMIC (Environmental Ecology & Microbiology) van het Departement Bio-ingenieurswetenschappen  van de Universiteit Antwerpen. Doctoraatsstudenten Ilke De Boeck en Stijn Wittouck gingen aan de slag met dat materiaal, onder begeleiding van de twee professoren aan de UAntwerpen : Sarah Lebeer en Olivier Vanderveken (tevens Neus-, Keel- en Orenarts bij het Universitair Ziekenhuis Antwerpen).

‘Uit de analyses blijkt dat de stalen onder te verdelen zijn in vijf types neusbacteriën. Ze kunnen worden uitgesplitst in een Moraxella-type, een Streptococcus-type, een Haemophilus-type, een Fusobacterium-type en een gemengd type van Staphylococcus/Corynebacterium/Dolosigranulum. De types kregen hun naam op basis van de meest voorkomende bacterie. Omdat we enkel gezonde vrijwilligers hebben onderzocht, zijn deze types representatief voor een ‘gezonde’ neusflora.’

Interventiewagen Rode Kruis

Het onderzoek biedt de wetenschappers een solide basis om nu uit te gaan zoeken welke rol bepaalde bacteriën spelen bij infecties van de bovenste luchtwegen en in de neus-keel-oorholtes. De professoren Lebeer en Vanderveken : ‘Op langere termijn hopen we meer gerichte therapieën te kunnen ontwikkelen voor de bestrijding van deze infecties.’

In en op je lichaam zitten circa 100 biljoen (100 x 1 miljoen x 1 miljoen) heilzame bacterieën, goed voor meer dan één kilogram. Voor elke menselijke cel zijn er maar liefst tien cellen met een bacteriële oorsprong, met andere woorden 90% van onze cellen is bacterieel, 10% is ‘mens’. Naar schatting heeft het genoom van alle micro-organismen samen ongeveer acht miljoen coderende genen. Dat is 360 keer zoveel als ons eigen volledige genoom van maar 20.000 genen.

P1030294
Sint-Jozefziekenhuis Mortsel

In je neus zitten gemiddeld 900 bacteriesoorten. Eén persoon die gedurende één uur in een kamer zit brengt 37 miljoen extra bacteriën in de lucht. Staphylococcus aureus komt bij ongeveer 30 procent van de gezonde mensen voor in de neusholte en doet meestal maar weinig kwaad. Maar de bacterie kan resistent worden tegen antibiotica. Ze is dan gevaarlijk voor personen met een verzwakt afweersysteem. Tot voor kort werd ze alleen maar gevonden in ziekenhuizen, maar de laatste jaren wordt ze ook elders waargenomen.

Ilke De Boeck maakte eerder een studie over een probioticum, een voedingsmiddel met micro-organismen waaraan een gezondheidsbevorderende werking wordt toegeschreven, voor astma en allergieën.

P1030296
Spoed Sint-Jozefziekenhuis Mortsel

(EM)

Foto’s (c) Gazet van Hove.