Hove

Op de laatste Hovese gemeenteraad kwamen de werkzaamheden aan de Geelhandlaan uitgebreid ter sprake. Groen-links gemeenteraadslid Jo Ampe (HB) stelde enkele praktische vragen.

“Momenteel veroorzaakt de wegomleiding georganiseerd voor de werken aan de Geelhandlaan met het afsluiten van het kruispunt Leon Dumortierstraat/ Geelhandlaan voor een sterk verhoogde verkeersdruk in meer straten in Hove. De Magdalena Vermeerschlaan, de Lintsesteenweg en de Lege Veldkantlaan verwerken nu alle verkeer. De veiligheid van de zwakke weggebruikers komt hierdoor ernstig in het gedrang, dit door het verhoogde aantal voertuigen, maar vooral door de daarbij komende overdreven snelheid : de 30 km/u-regeling lijkt momenteel een maat voor niets. Men registreerde in de Magdalena Vermeeschlaan reeds snelheden van 70 tot 80 km/u. in deze smalle straat. Deze hoge snelheden zijn daar zeer gevaarlijk. Daarom onze vraag aan het gemeentebestuur om bij hoogdringendheid tijdelijke maatregelen te treffen om de overdreven snelheid aan te pakken. Tevens vragen we extra aandacht voor de wijze waarop en het onderhoud van de door het bestek opgelegde verkeerssignalisatie. Deze is zowel door de aard als door de plaatsing en door de opvolging ondermaats. De signalisatie moet ook aan de juiste kant staan. Aan de elektro-zaak in de Kapelstraat staat een verkeersbord dat de Geelhandlaan onderbroken is maar er staat geen wegwijzer naar het gemeentehuis. Hovenaars kennen hun weg, maar bezoekers niet. Zelfde probleem voor het verzamelen van het huisvuil. In de Geelhandlaan staan over heel de lengte anti-parkeerbordjes terwijl er werken doorgaan. Graag het standpunt van het bestuur en van de politiezone HEKLA in verband met overdreven snelheid op het wegomleggingstraject en opvolging signalisatie.”

 

Burgemeester Koen Volckaerts (N-VA) antwoordde : “In de Magdalena Vermeeschlaan wordt er geflitst. Sedert 9 januari toen de werken herbegonnen zijn er al twee flitsacties geweest door de politie. Ik kreeg hierover reeds de nodige reacties. Mensen die 60 km/u. of meer rijden op een plaats waar je maar 30 km/u. mag rijden zullen een zware boete krijgen plus de gevolgen ervan. We kunnen ook extra smilies plaatsen. De politie houdt dagelijks controles op de omleidingsparcours zonder vele problemen. Burgers verplaatsen soms ook zelf verkeersborden, of draaien ze om omdat het hen niet zint.

De werf waar men werkt is afgesloten. Dus andere verkeersborden die er nog aanwezig zijn hebben geen betekenis meer. Het parkeerprobleem aan taverne ‘Den Drijhoek’ is een probleem. Op andere plaatsen zetten handelaars wagens op het fietspad, o.a. even verder aan de Lintsesteenweg. Daar zwijgt u over. Uw overbuur verschonen is niet juist.

Volgens het lokaal veiligheidsplan heeft de politie haar prioriteiten. Het parkeergebeuren is een moeilijk op te volgen problematiek. De gemeentewacht zal in de nabije toekomst de bevoegdheid krijgen om op te treden tegen foutparkeerders. Igean is dit aan het opvolgen. Eerst komt er een verwittiging, daarna een bekeuring.

Tijdens de werken aan de Geelhandlaan heb ik ook gezien dat ouders totaal onverantwoord optreden en met kleine kinderen tussen de zware camions en de graafmachines lopen. Daarom is het kruispunt van de Geelhandlaan met de Leon Dumortierstraat ook volledig afgesloten. Ik heb er zelf ook een busje helpen mee uit de modder duwen dat vast zat.”

Magdalena Vermeeschlaan
Magdalena Vermeeschlaan, voor de werken

Foto’s © Gazet van Hove.