LINT

Afgelopen zondag organiseerde het gemeentebestuur van Lint informatiewandelingen in te toekomstige duurzame woonbuurt Zevenhuizen. Het RUP (Ruimtelijk uitvoeringsplan) Zevenhuizen werd in 2011 vastgesteld door de gemeenteraad en de toekomstige ontwikkeling begint stilaan vorm te krijgen. Voordat de ontwerpen definitief worden wou het gemeentebestuur graag de suggesties, opmerkingen en vragen van de Lintenaren kennen. De wijk situeert zich in een gebied van tien hectare waarvan ongeveer 3,5 hectare groene ruimte tussen de Zevenhuizenstraat, de Liersesteenweg en de Schranshoevelaan, met andere woorden, langs de oude spoorlijn Antwerpen-Lier. Daarvoor is een inspraakmoment, gecombineerd met een terreinverkenning, uiterst geschikt.

P1000693

Door het schepencollege en haar partners die deze buurt, deels en gefaseerd, gaan realiseren werd verduidelijking gegeven over het toekomstgerichte karakter ervan met specifieke aandacht voor duurzame BEN-woningen (Bijna Energie Neutraal), collectieve waterbuffering dankzij een groot bekken, de autoluwe wijk, een gemengd woonaanbod, een kindvriendelijke woonbuurt met speelzones, de makkelijke fiets- en voetgangersverbindingen met het centrum, de publieke groenzone, een hondenweide, autodelen en volkstuintjes om samen te tuinieren. Men streeft naar een autoluwe buurt door parkeerplaatsen te groeperen en zachte verbindingswegen voor voetgangers en fietsen te promoten.

200 Lintenaren en potentiële inwoners verzamelden in de kantine van FC De Druif. Bedoeling is om het op het einde van 2018 een tweehonderdtal woningen te bouwen. Daarenboven komt er een groot bufferbekken. Burgemeester Harry Debrandere (N-VA) reageerde op de kritiek van veel bewoners. Zij vrezen dat het gebied bij hevige regenval weleens onder water zou kunnen komen te staan.  ‘We willen de verhardingen zo laag mogelijk houden waardoor we een wijk creëren die bestand is tegen overstromingen en waar een verkeersinfarct onmogelijk is. Deze zone ligt in het grootstedelijk gebied Antwerpen dus zouden we 300 woongelegenheden hebben moeten voorzien. Dat is voor een gemeente als Lint echter veel te veel.’

p1040590
Harry Debrabandere

Kevin Coomans (Matexi) vult aan. ‘Dankzij de collectieve waterbuffer In de groene zone zal wateroverlast kunnen worden voorkomen. Een grachtensysteem zal hiervoor zorgen. Elke woning recupereert zoveel mogelijk water dankzij een waterput.’

Erg actief in Hove

Schepen Hans Verreyt (Groen) : ‘Deze wijk zal voldoen aan de energienormen van 2021 en zal niet alleen erg gezellig zijn om in te wonen maar ook (en vooral) betaalbaar. Een deel van de woningen zal worden opgetrokken door de sociale woningmaatschappij De Ideale Woning. De andere partijen die bij het project werden betrokken zijn ontwikkelaars Matexi, Danneels en Novus. Het wordt een unieke uitvalsbasis voor fietsers. Hier vlakbij ligt een fiets-o-strade waardoor op je geen tijd in het centrum van Lier of Kontich bent.’ Hierdoor wordt het gebied als het ware in twee gesplitst : er komen twee hoofdontsluitingen voor wagens (de Zevenhuizenstraat en de Schranshoevelaan). Ook langs de Falconlaan kan men de wijk bereiken.

In mei organiseert het gemeentebestuur een avond waarop de definitieve plannen zullen worden voorgesteld en de bewoners opnieuw, maar dan in kleine groepjes, vragen kunnen stellen aan de beleidsvoerders. Verreyt : ‘Wij wachten op suggesties vanwege de bewoners. Die zullen we allemaal onderzoeken. De plannen kunnen hopelijk tegen het najaar worden voltooid, waarna de verkavelingsperiode zal worden opgestart.’

P1000640

 

(EM)

Foto’s (c) Radio Frekwent & Gazet van Hove.