De Politiezone HEKLA is verantwoordelijk voor de basispolitiezorg in de gemeenten Hove, Edegem, Kontich, Lint en Aartselaar. Men wil op een professionele wijze met haar partners samenwerken voor een veilige en leefbare omgeving voor wie daar woont, werkt, op bezoek of op doortocht is. In een omgeving in volle technische evolutie moet men vooruit gaan. Daarom investeert de lokale politie HEKLA in moderne informaticatoepassingen om haar werkprocessen te digitaliseren en te veréénvoudigen. Door deze creatieve benadering kan ze meer, beter en sneller inspelen op de verwachtingen van de bevolking enerzijds en van haar veiligheidspartners anderzijds.

p1040728
de korpschef met burgemeester-volksvertegenwoordiger Sofie De Wit, tevens voorzitter politiecollege HEKLA

Toepassingen in de praktijk

Het concept “mobile office” (mobiel kantoor) is een draagbaar computersysteem dat via een draadloze internetverbinding kan worden ingezet op het terrein (en ook thuis bij de bevolking van de vijf HEKLA-gemeenten zelf) om de politionele databanken te bevragen en om nieuwe gegevens rechtstreeks in deze databanken in te geven. Vandaag voeren politiemensen vaak dubbel werk uit. Eerst noteren ze op het terrein op papier de noodzakelijke gegevens van een incident en de verklaringen van de betrokken partijen. Nadien moeten ze op bureel deze nota’s uittypen en registreren in de politionele databanken. Met ‘mobile office’ kunnen de politiemedewerkers deze werkzaamheden in één beweging rechtstreeks op het terrein zelf uitvoeren. Via een handige mobiele printer drukken ze voortaan de voorziene attesten en kopijen zelf ter plaatse voor de betrokken partijen af.

p1040730
het kantoor gaat mee op patrouille

Tijdswinst en meer blauw op straat

Door deze digitalisering zijn de politiemedewerkers niet langer verplicht om naar het politiecommissariaat terug te keren om hun administratie op te stellen. Deze tijdswinst zorgt ervoor dat er meer tijd en aandacht kan besteed worden aan het menselijk contact tijdens tussenkomsten. Zo krijgt men meer tijd om politietoezicht te verzekeren op plaatsen waar dit nodig is.

Door meer aanwezigheid in het straatbeeld versterkt de politie :

1) De preventieve aanpak van veiligheidsfenomenen om de slaagkans van potentiële daders te verminderen;

2) Het vergroten van de pakkans van mogelijke verdachten of daders van recent gepleegde strafbare feiten;

3) Het uitvoeren van meer controles van verdachte voertuigen en personen;

4) Het veiligheidsgevoel bij de bevolking.

p1040731
de bedenkers van de vernieuwing

Investeren voor alle politiediensten

‘Mobile office’ is er niet alleen voor de dringende interventieploegen van de politiezone HEKLA. Het behoort ook tot de uitrusting van de wijkteams, het verkeersteam en de teams die instaan voor de tweedelijnspolitie zoals de lokale recherche en het team sociale zaken. De lokale politie HEKLA investeert meer in laptops dan in desktops. Indien het concept van ‘mobile office’ tot de verhoopte resultaten leidt, zullen er in de toekomst meer desktops worden vervangen door laptops of andere mobiele apparaten met draagbare printers. In de toekomst bestaat de mogelijkheid dat bepaalde stafdiensten van thuis uit zullen kunnen werken, als de mogelijkheid het toelaat.

Kostprijs

In eerste orde gaat het over de aankoop van 12 laptops (+ printer) aan een prijs van tussen de 800 à 900 euro per stuk X 12 = +/- 10.000 euro.

Geld euro's

Foto’s © Gazet van Hove – coverfoto : Korpschef HEKLA + de vijf burgemeesters.