Op de laatste Hovese gemeenteraad kwam de commotie rond de komst van een helihaven in Lint aan de AED-studio’s in de Fabriekstraat, vlakbij de Hovese gemeentegrens, nogmaals ter sprake.

Het was gewezen burgemeester en raadslid Luc Vuylsteke de Laps (CD&V) die voor de inleiding zorgde : “De afgelopen vier jaar hebben zowel de gemeente Lint als een aantal Hovese fracties en de provincie Antwerpen zich telkens negatief uitgesproken over de inplanting van een helihaven in Lint. In dit kader zijn tijdens het openbaar onderzoek 3.745 bezwaarschriften ingediend die betrekking hadden op onder andere geluidshinder, veiligheid, trillingen, stofhinder, geurhinder, pollutie, verstoring van het zicht van omwonenden, verstoring van de omgeving, natuur en planologische aspecten. Ondanks de bezwaren werd een vergunning afgeleverd. Gelukkig heeft de minister in de vergunning een aantal strenge voorwaarden opgelegd die het vliegverkeer drastisch zullen beperken : helihaven met maximaal tien vliegbewegingen per dag, maximaal twintig vliegbewegingen per week waarvan maximaal twee tussen 19.00 en 22.00 uur en maximaal vier vliegbewegingen om medische urgentie per maand tussen 22.00 en 7.00 uur, geen vliegbewegingen op zon- en feestdagen, met uitzondering van vluchten voor medische urgentie, geen praktijklessen, geen rondvluchten, demonstratievluchten en recreatievluchten, niet tanken op de site. De gemeenteraad van Hove blijft ten gronde gekant tegen de inplanting van een helihaven in de buurt van woongebieden. Een helihaven hoort thuis op een luchthaven. En de luchthaven van Deurne is vlakbij. De gemeenteraad van Hove roept alle betrokkenen op om werk te maken van een herbestemming van het terrein in een KMO-zone. In de tussentijd wenst de gemeenteraad van Hove dat er een strenge controle komt op de naleving van de voorwaarden die werden opgelegd in de milieuvergunning. Tegen elke inbreuk moet opgetreden worden. Bij meerdere inbreuken moet de vergunning worden ingetrokken.”

Burgemeester Koen Volckaerts (N-VA) antwoordde : “ We hebben reeds samengezeten met de collega’s van Lint en Kontich om juridisch advies in te winnen. Er zijn drie mogelijkheden om te reageren : 1°) een directe schorsing in kort geding bij lichamelijke schade van personen. 2°) tussen zes en 12 maanden tijd, op halflange termijn bij mogelijke schade. Dit kan de actiegroep doen. 3°) De gemeente kan niet op private schade van personen ingaan. Dan moeten we de langere procedure volgen.

De controle van de vliegbewegingen werd enkel gedaan door de Milieu-inspectie en die valt onder minister Schauvliege. Het schepencollege van Lint heeft al een aantal beslissingen genomen. De vernietigingsprocedure inzetten via een anulatie-beroep op de beslissing van de Raad van State. We moeten het Lintse schepencollege volledig steunen. De advocaten van de gemeente Lint en het aktiekomité werken samen. De gemeente Lint wil ook de herbestemming van de betreffende gronden bekijken door het Ruimtelijk Uitvoeringsplan aan te passen.

Helikopters worden pas vanaf een hoogte van 350 meter door de radar gevolgd. Er is hier letterlijk en figuurlijk veel onder de radar gevlogen. Dit kan niet gecontroleerd worden.”

Alle 19 Hovese gemeenteraadsleden steunden de ingediende motie.

 

Nadien kwam het nog tot een verbale confrontatie tussen Luc Vuylsteke de Laps en raadslid Frédéric Marquet (ph7). Deze laatste verweet de eerste demagogie, omdat hij de actie tegen de helihaven probeerde te monopoliseren en omdat minister Joke Schauvliege ook lid is van de CD&V en uiteindelijk toch de licentie voor de helihaven in Lint goedkeurde.

Incident gesloten.

 

Foto’s © Gazet van Hove.