Het meldingenregister 2017 werd ter kennisgeving aan de gemeenteraad voorgelegd.

Definitie (gemeenteraadsbesluit 31 maart 2008) : het signaleren van een gebrek, met de wens dat het bestuur optreedt, zonder dat de burger (reeds) ontevreden is over het optreden van het gemeentebestuur. Voorbeelden van meldingen zijn : defecte verlichting, put in de rijbaan, rioolkolk verstopt… Een melding moet goed onderscheiden worden van een klacht. Het niet correct inspelen op een melding kan natuurlijk wel leiden tot een klacht van de burger.

Aantal :

In totaal werden er 221 meldingen geregistreerd (116 in 2016,  82 in 2015, in 92 2014, 86 in 2013 en 2012).

Deze opmerkelijke stijging is waarschijnlijk deels te wijten aan de betere bekendmaking ervan via de nieuwe gemeentelijke website en het invoeren van ‘Onze Stad App’ in 2017. Dat blijkt onder andere uit het feit dat in totaal 42 meldingen werden gedaan vóór 1 mei (oude website) en de rest na de lancering van de nieuwe website. Op de oude site was het even zoeken naar de meldingskaart. Op de nieuwe site staat de link duidelijk op de homepage. Voor het eerst werden ook meldingen die binnenkwamen via de sociale media (algemene Facebook- en Twitteraccount) in de lijst opgenomen. Over een aantal onderwerpen (vraag naar bijkomend zebrapad omgeving ’t Groen Schooltje op initiatief van enkele ouders en zwerfkatten J.F. Gellyncklaan) kwamen meer dan één (15 / 4) meldingen binnen. Deze werden apart opgenomen in de lijst. Het aantal vaste klanten (melders) stijgt ook : verschillende melders weten dat het systeem werkt en dienden meer dan één melding in. Een andere mogelijke oorzaak is uiteraard terug te vinden in de lijst van onderwerpen (in de reden van de melding).

 

Kanaal

E-loket : 161 (73%)

E-mail : 35 (16%)

App : 21 (10%)

Facebook : 3 (1%)

Telefoon : 1 (0%)

Aantal per dienst

(Een melding kan betrekking hebben tot meer dan één dienst.)

TD-Wegen : 84

Milieu : 55

TD-Groen : 31

Mobiliteit : 24

Politie : 20

Ruimtelijke Ordening : 4

Communicatie : 5

Brandweer : 1

Burgerzaken : 1

Jeugd : 1

Secretariaat : 1

Aantal per onderwerp

(Een melding kan betrekking hebben tot meer dan één onderwerp.)

TD-Wegen

– wegverzakking : 24 (voetpad: 9, rijbaan: 12, fietspad: 3)

– (gebrekkige) verkeerssignalisatie (inclusief verplaatste borden en straatnaamborden) : 16

– openbare verlichting : 12

– verstopte riool (of gracht, wateroverlast) : 8

– schade materiaal, openbaar domein (paaltje omvergereden/herstelling na vandalisme) : 6

– werken externe aannemer (hinder door, vuil achtergelaten) : 6

– hinder wegenwerken : 4 (Geelhandlaan: 3, Lintsesteenweg: 1)

– dood dier / glasscherven / …op wegdek : 3

– straatvegen (verzoek) : 2

– vuilnisbak leegmaken (verzoek) : 2

– doorgang voetpad verhinderd : 1

– nieuwe Geelhandlaan (fietspad) : 1

– strooien bij ijzel : 1

– vraag nieuwe asfaltlaag : 1

 

TD-Groen

– onderhoud openbaar groen : 18

– bladkorven (vol) : 8

– onderhoud privé groen : 3

– beschadiging na werken groendienst en/of aannemer : 2

– bomen Geelhandlaan : 1

– gedenkplaatje kerkhof aanbrengen : 1

– opruimen na werken : 1

Milieu

– sluikstort : 14

– ophaling afval niet gebeurd : 13

– overlast dieren : 13 (ratten 3, zwerfkatten 5, duiven 2, loslopende kippen 1, vliegen 1, wespen 1)

– glascontainer vol : 4

– informatieve vraag : 3 (afvalophaling: 1, recyclagepark : 1, jacht : 1)

– vraag wekelijkse ophaling : 3

– geurhinder /stoken : 2

– overlast buur (container niet binnenhalen) : 2

– afvalcontainer beschadigd na ophaling : 1

– geen afvalkalender ontvangen : 1

– hondenpoep : 1

– lawaaihinder (grasmachine) : 1

– subsidievraag : 1

– zwerfvuil : 1

 

Politie

– nachtlawaai : 7 (6x dezelfde melder : overlast Scoutsterrein)

– parkeerverbod (verkeerd geparkeerd voertuig) : 5

– overdreven snelheid en vraag snelheidscontroles : 4

– gevonden fiets : 2

– diefstal : 1

– vandalisme openbaar domein : 1

– zwaar verkeer : 1

Ruimtelijke Ordening

– informatieve vraag 2 : bouwvoorschriften : 1, adresgegevens : 1

– huisnummering : 1

– publiciteitsbord openbare weg : 1

 

Mobiliteit

– extra zebrapad : 17

– parkeerprobleem : 4

– fietsostrade : 2

– invoering zone 30 : 1

 

Communicatie

– infoblad niet ontvangen : 2

– infoblad (aankondiging fuiven) : 1

– informatieve vraag hulp invullen belastingaangifte : 1

– meldingskaart website : 1

Burgerzaken

– naamsverandering : 1

Secretariaat

– briefwisseling : 1

Jeugd

– verlichting JOC : 1

Termijn doorgave aan diensthoofd/communicatieambtenaar

Inzake termijnen : 32 meldingen kwamen in het weekend binnen en konden bijgevolg niet dezelfde dag worden doorgegeven/beantwoord.

– dezelfde dag : 120

– de werkdag nadien : 87

– 2-3 werkdagen later : 12

– 4-5 werkdagen later : 2

Alle meldingen werden binnen de vijf werkdagen (binnen de week) doorgegeven aan de bevoegde dienst en/of de communicatieambtenaar; 94% ervan dezelfde dag of ten laatste de werkdag nadien.

Termijn ontvangstmelding

Reglement : elk signaal (melding, suggestie, advies, klacht, verzoekschrift, voorstel…) wordt geregistreerd en binnen 10 werkdagen beantwoord met een schriftelijke ontvangstmelding, waarin naast een korte beschrijving van het signaal ook de coördinaten van de behandelende dienst zijn opgenomen. De meldingen die binnenkomen via het e-loket krijgen een automatisch antwoord van ontvangst op het moment van indiening.

– dezelfde dag : 185

– de werkdag nadien : 26

– 2-3 werkdagen later : 6

– 4-5 werkdagen later : 1

– 6-10 werkdagen later : 3

De termijn werd bij alle meldingen gerespecteerd. 211 meldingen (95%)  kregen de dag zelf of ten laatste de volgende werkdag een ontvangstmelding.

Termijn antwoord ten gronde

Reglement : bij een melding, suggestie of klacht in het kader van de interne klachtenbehandeling volgt uiterlijk één maand na de registratiedatum van het signaal het antwoord ten gronde, waarin meegedeeld wordt welk gevolg gegeven wordt aan het signaal of waarin gemotiveerd wordt waarom er geen gevolg aan wordt gegeven. Deze termijn van één maand kan met maximum één termijn van één maand verlengd worden, op voorwaarde dat het uitstel voldoende gemotiveerd wordt.

– dezelfde dag : 61

– de werkdag nadien : 106

– 2-3 werkdagen later : 21

– 4-5 werkdagen later : 5

– 6-10 werkdagen later : 18

– langer dan 11 werkdagen later : 10 (2×11, 13, 4×15, 2×16 dagen, 1 bijna 4 maand later)

Drie vierde (76%) van de meldingen werd de dag zelf of ten laatste de werkdag nadien beantwoord, 10% 2 tot 3 werkdagen later, 2% 4 tot 5 werkdagen later, 8% 6 tot 10 werkdagen later en 5% meer dan 11 werkdagen later. 88% ervan werd dus binnen de week beantwoord. De termijn werd één keer niet gehaald.

Meer info : informatieambtenaar Davy Verbeeck, gemeentehuis, tel. 03 / 460 33 11 (kantooruren), e-mail : davy.verbeeck@hove.be .

 

Foto’s © Gazet van Hove.