Regio

Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts (N-VA)  heeft aan het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) gevraagd om bijkomend onderzoek te doen naar een mogelijke intunneling van de A12 tussen de Kontichsesteenweg en de Cleydaellaan en de Guido Gezellestraat en Helsstraat. De gemeenten Aartselaar, Hemiksem, Schelle en Niel hadden daar bij de minister op aangedrongen.

Het onderzoek kadert in de plannen om de autoweg lokaal in te graven ter hoogte van Londerzeel en Aartselaar. De A12 wordt in de praktijk gebruikt als een halve autosnelweg, maar heeft nog steeds verschillende kruispunten. Er is al langer sprake van een ombouw, maar die plannen worden nu echt concreet, meldt het AWV zelf.

In Londerzeel wordt de kruising van de A12 met de Kerkhofstraat en de Londerzeelse steenweg weggewerkt door de A12 deels in te graven. In Aartselaar zijn er plannen om een 3,3 kilometer lange strook deels in te graven. “Er liggen meerdere woonwijken rond de A12. Niet alleen de veiligheid, maar ook het verbeteren van de luchtkwaliteit en het beperken van geluidshinder zijn voor ons een belangrijke bekommernis bij de aanpak van deze kruispunten”, zegt burgemeester van Aartselaar Sophie De Wit (N-VA).

Nieuwe open ruimte

“De Cleydaellaan is een belangrijke ontsluitingsroute voor onze gemeente. Een ruimere intunneling van de A12 zou zorgen voor nieuwe open ruimte en dus meer en veiligere oversteekmogelijkheden voor fietsers en voetgangers”, klinkt het ook bij burgemeester Luc Bouckaert  van Hemiksem. De eerste resultaten van de bijkomende studies worden verwacht in het voorjaar.Leerlingen leren uitkijken voor ‘dode hoek’

De leerlingen van het Sint – Jozefinstituut hebben gisteren verkeersonderricht gekregen over de gevaren van ‘de dode hoek’ bij vrachtwagens. Het is één van de thema’s van de Verkeersweek die door de school wordt georganiseerd. Met behulp van een grote vrachtwagen van Transport Verbessem, kon de theorie in praktijk omgezet worden. De eerstejaars zagen hoe moeilijk een vrachtwagenbestuurder het heeft om te zien wat er vlak voor of rechts naast zijn cabine gebeurt.

Uit een test bleek dat je tot 4 meter voor een truck moet rijden, om er zeker van te zijn dat de chauffeur in staat is om je te spotten in het verkeer.

Radio Zuidrand FM 105.1 – www.radiozuidrand.be .

Foto’s (c) Gazet van Hove