De stad Mortsel heeft al de reputatie tot ver buiten de provinciegrenzen dat het verkeer en permanent stilstaat. De bijnaam van “Pira-city” is hier niet vreemd aan. Binnenkort zal dit verkeersinfarct wel eens heel de dag kunnen duren. Met verstrekkende gevolgen voor het verkeer in de regio en omliggende gemeenten.

Krijgsbaan

Binnenkort beginnen er immers werken aan de Krijgsbaan (R11), tussen de Heirbaan en de Eggestraat. Administratief is dit dossier al ruime tijd in behandeling. Als alles volgens plan verloopt, zullen de nutsmaatschappijen in het voorjaar van 2019 de eerste ingrepen uitvoeren. De echte werken starten dan in augustus 2019, vlak na het bouwverlof. De ingrepen zullen in verschillende fasen worden uitgevoerd. De rijrichting van Wommelgem richting Wilrijk zou voor een langere periode worden afgesloten. Men zoekt nog naar goede verkeersomleidingen. Heel waarschijnlijk zal dit via Borsbeek-Dorp verlopen ; via de de Robianostraat, Jozef Reusenslei, Lucien Hendrickxlei en de Boechoutsesteenweg. Aan de tramterminus van lijn 15 in Boechout zal het heel waarschijnlijk dan een permanente verkeersopstropping zijn. Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) plant in het voorjaar 2019 nog een infomoment over deze ingreep.

Met de tram naar Kontich ?

Ondertussen werd ook een studie opgestart over ingrepen op de Mortselse Mechelsesteenweg, vanaf het Gemeenteplein tot de Lusthovenlaan. Men wenst van gevel tot gevel de straat te herprofileren. Het AWV heeft reeds de nodige financiële middelen opzij gezet om hier vanaf 2021 een ingreep uit te voeren.

Vandaag heeft men nog geen definitieve kijk op de totale ingreep. Men denkt er wel aan dat ooit de tramlijn 7 vanaf het Gemeenteplein over de Mechelsesteenweg wordt doorgetrokken naar Edegem en/of Kontich. Daarom voorziet men in de plannen de nodige ruimte waar er mogelijk in de toekomst tramsporen komen te liggen. Langsheen de Mechelsesteenweg wenst men een ondergrondse parking voor 245 wagens aan te leggen. De projectontwikkelaar denkt hierbij aan een aparte afslagstrook.

Deze twee ingrepen zijn zeker nodig, maar ze zullen wel een grote invloed hebben op het centrum van Mortsel Oude God en via de wegomleidingen ook op de regio. Hove zal hieraan niet ontsnappen.

Kapelstraat Hove

Foto’s (c) Gazet van Hove.