Langste composietbrug van België ligt in Mortsel

MORTSEL / BOECHOUT

De werken aan de fiets-o-strade Antwerpen-Lier hebben een belangrijke hindernis genomen. Sedert enkele dagen ligt er op enkele honderden meters van de auto- en trambrug over de spoorlijn Antwerpen-Lier een brug bestaande uit glasvezel met een lengte van 30 meter en een gewicht van 30 ton. Deze brug scoort hoog wat betreft milieuvriendelijkheid, gewicht en onderhoud. Deze brug werd in het Nederlandse Meerkerk gemaakt en via een waar huzarenstuk getransporteerd naar Mortsel, bijna op de grens met Boechout (= Koude beek). Momenteel wordt er nog druk gewerkt aan de aanleg van de fiets-o-strade die van aan de luchthaven van Deurne tot in het centrum van Boechout (aan het station) moet reiken.

Deze brug is een strategisch onderdeel van het fietspadennetwerk dat door onze provincie wordt aangelegd, meestal naast spoorwegen of waterlopen en kanalen. Het zal nog tot einde 2019 duren, eer er over kan worden gefietst. Een gedeelte in Boechout is al afgewerkt, na de zomer volgt dan de aansluiting op de nieuwe fietsbrug. Het is de bedoeling om zoveel mogelijk automobilisten uit hun wagen te krijgen en de fiets als alternatief aan te beiden. Daarom moeten er ook veilige fietspaden worden aangelegd.

lange aanloop naar de brug

De aanleg van het volledige traject Antwerpen-Lier kost 9 miljoen euro. Deze gelden komen van de provincie Antwerpen, de gemeenten Mortsel en Boechout en de Vlaamse Overheid. Ten vroegste in de loop van 2020 zal er ook werk worden gemaakt van een fietsersbrug of -tunnel onder de ring van Lier. Vandaag moet men daar wat ommetjes maken om aan het station van Lier te geraken.

Foto’s (c) Gazet van Hove.