Station Hove roept op investeringen voor mindervaliden

Het kwam reeds enkele malen ter sprake in de Hovese gemeenteraad : het station van Hove is echt niet goed bereikbaar voor mensen met een fysieke handicap, ouderen of mensen met een (kinder)wagen.

smalle en steile helling

Het groen-linkse Hove Beweegt is nu bezig met een online-handtekeningenactie om het Hovese station beter bereikbaar te maken voor de genoemde kansengroepen. Er tekenden al ettelijke honderden treinreizigers. Er zullen er nog velen volgen. Maar wil Hove Beweegt wel de echte oplossingen onder ogen zien ??? Of bestaan er taboes bij de “kameraden” ?

De Hovese gemeenteraad is echter niet bevoegd om op te treden op domeinen van de spoorwegen. Spijtig genoeg. De NMBS is daarbij nog eens “een Staat binnen de Staat”. In een confederale staat als Zwitserland werd dit probleem reeds lang op gemeentelijk en kantonnaal vlak opgelost.

middenperrons moeilijk bereikbaar voor mindervaliden

In ons land zijn slechts 64 van de 550 NMBS-spoorwegstations volledig toegankelijk voor reizigers met een beperking. Het zal nog ettelijke decennia duren eer alle stations toegankelijk zijn, bij het huidige investeringsniveau dat vijf stations per jaar aanpakt.

Om te bepalen welke stations er eerst onder handen worden genomen, kijkt de NMBS onder andere naar het aantal reizigers dat in het station opstappen, andere geplande werkzaamheden in de buurt en naar de eventuele nabijheid van instellingen voor personen met een fysieke beperking. Maar door de budgettaire krapte is het niet op korte termijn mogelijk om alle spoorwegstations toegankelijk te maken voor de reizigers.

spoor 1 is nog bereikbaar

Hulp aanvragen voor reizigers

Reizigers kunnen wel in een beperkt aantal treinstations hulp aanvragen om in of uit de trein te stappen. In 41 grote stations moet men daarvoor drie uur op voorhand hulp aanvragen. Voor alle overige stations en stopplaatsen moet dat 24 uur op voorhand gebeuren. Niet direct erg sociaal en klantvriendelijk voor de reizigers.

Het federaal parlement vraagt de NMBS al vier jaar om de aanvraagtijd in de grote stations van drie uur op voorhand naar één uur te verlagen. Maar volgens de NMBS is dat niet mogelijk omdat je personeel nodig hebt om bijvoorbeeld rolstoelgebruikers met een ramp in een trein te schuiven. Niet alleen in het station van vertrek, maar ook in dat van aankomst. Als er nog een overstap bij komt, dan vereist één reiziger zes interventies. Hiertegen staat een enorm kostenplaatje in personeel, materiaal en organisatie dat het treinticket van de betrokken reiziger ettelijke malen overtreft.

gevaarlijke toestanden op middenperrons

Oplossing federalisering spoorwegen

Een oplossing voor de problemen van de spoorwegen is een volledige federalisering naar de gewesten toe. Nu is de NMBS een “waterhoofd” waarin de (Waalse) socialisten een stevige machtsfactor uitmaken via hun rode vakbond. Alle investeringen worden communautair afgewogen op een apothekersschaaltje.

Vlaanderen is vandaag met handen en voeten gebonden aan de 60/40-verdeelsleutel voor investeringen van de NMBS. Ook bij het goederenvervoer. Terwijl Vlaanderen de logistieke draaischijf van Europa is en meer dan 85 procent van de totale Belgische export voor zijn rekening neemt. De Waalse export is zeer klein.

De structuur van de spoorwegen blijft ongelooflijk ingewikkeld. En dat de NMBS tot op het bot is gepolitiseerd vnl. door de drie klassieke zuilpartijen, helpt de treinen niet vooruit. Een klantgerichte moderniseringsoperatie is dringend nodig, anders dreigt de NMBS de trein te missen wanneer het personenvervoer per spoor geliberaliseerd wordt door Europa.

Maar deze oplossing past heel waarschijnlijk niet in de zienswijze van onze groen-linkse “kameraden” van Hove Beweegt.

“vive le roi et l’unité de la belgique” aldus de grote manitoe, Elio di Rupo …

Vlaanderen kan zijn geld zelf beter gebruiken …

Foto’s © Gazet van Hove.