Door Kim Verhaeghewww.vab.be .

Is je fiets in het nieuwe school- of werkjaar weer je dagelijkse compagnon de route ? Onderhoud je kleine koningin dan zoals je jezelf zou onderhouden : poets haar tanden, was haar oksels en smeer een dagcrème, of wat minder romantisch : schrob, smeer en pomp.

 

  1. 1. Kweek geen wrak

Regen, stof en vuil kunnen je fiets echt pijn doen. Poets haar daarom regelmatig, al is het maar snel afspoelen met water. Zeker de remblokjes, ketting, tandwielen, derailleur en draaiende gedeeltes, zoals de trappers en wielassen, slijten sneller als je er niet tijdig het slijk of vuil van tussen haalt. Het gaat ook over veiligheid, want remmen werken minder goed wanneer de blokjes, velgen of remschijven vuil zijn.

  1. Zet de banden hard

Voel eens aan je banden. De kans is groot dat ze veel te zacht staan. Het gevolg is dat je harder moet trappen en dus meer zal puffen. Een band die te slap is opgepompt, slijt ook sneller en gaat vaker lek. Op de zijkant van de meeste fietsbanden staat vermeld hoeveel druk er in moet. Bestaat je parcours vooral uit goed bollend asfalt ? Pomp dan tot de bovengrens. Op een parcours vol putten en bulten, fiets je comfortabeler met iets zachtere banden. Gebruik een stevige voetpomp met drukmeter en pomp je banden elke vier weken op.

3. Smeer je ketting 

Je fiets bolt vlotter met een propere, maar vettige ketting. Een goed gesmeerde ketting gaat ook langer mee. Is je ketting heel vuil ? Poets ze dan eerst grondig met ontvetter. Laat de ketting vervolgens goed drogen en smeer terug in. Daarna kan je nog een hele tijd af en toe extra kettingvet smeren, zonder telkens te moeten poetsen.

4. Zet je troon op de juiste hoogte

Kinderen die straks terug naar school gaan, zijn tijdens de vakantie waarschijnlijk weer een pak gegroeid. Tijd dus om ook hun zadel mee te laten groeien. Niet alleen kinderen zitten trouwens vaak te laag op hun fiets. Test het ook eens bij jezelf uit : ga met je fiets tussen je benen tegen een muur staan (of vraag iemand om je fiets vast te houden). Ga op het zadel zitten en plaats je voet plat op een pedaal. Op de laagste positie van die pedaal moet je been net niet gestrekt zijn (nog een kleine buiging in de knie). Dat is uiteraard de theorie. Fiets desnoods een lusje en pas je zadel aan tot je comfortabel zit.

5. Bereid je voor op donkere dagen

Helaas, de dagen worden vanaf nu alleen maar korter. De kans groeit dat je straks na een terrasje of een lange werkdag verrast wordt door de vallende duisternis. Kijk daarom nu al je verlichting na. Gebruik je losse, oplaadbare lampjes ? Laad ze dan op en stop ze in je fietstas. Lees hier hoe je jouw zichtbaarheid vergroot.

6. Eerste Hulp Bij Tegenslagen

Zorg dat regenkleding, handschoenen, fietstassen, lampjes, fietsslot en sleutels altijd voor het grijpen liggen aan de voordeur, zodat je er niet ergerlijk lang naar hoeft te zoeken. Nog makkelijker is het als je de meeste van die zaken altijd bij je hebt in je fietstas, plus een noodkit voor het geval je een lekke band hebt. Fietsen is leuker als je op zo veel mogelijk scenario’s bent voorbereid: duisternis, regen, grote boodschappen, onbetrouwbare fietsenstallingen, een lekke band…

7. Spring eens binnen bij je fietsenmaker

Valt je ketting er vaak af ? Zijn je remmen niet meer zo betrouwbaar ? Heb je weer een lekke band ? Haperen je versnellingen ? Of piept je fiets, maar weet je niet waarom ? Erger je er niet aan, maar vraag je fietsenmaker om een oplossing.

8. Elektrische fiets

Als je een elektrische fiets hebt, zijn er nog wat extra zaken waar je rekening mee kunt houden. Laad je accu regelmatig op, zelfs wanneer je maar af en toe een stukje fietst. Het afwisselen van ontladen en opladen houdt de batterij gezond. Batterijen zijn gevoelig voor lage temperaturen. Bewaar ze in de herfst en winter daarom het best binnen. Ook de motor van je e-bike vraagt af en toe wat aandacht. Toen je de e-bike kocht, zijn trappers en aandrijving op elkaar afgesteld om een natuurlijk fietsgevoel te hebben. Die afstelling kan na een tijd ontregeld raken. Op dat moment voer je het best een kalibratie van je fiets uit (of vraag je je fietsverkoper om dat te doen).

Foto’s (c) Gazet van Hove.