Ga naar de inhoud

Alles wat je moet weten over de nieuwe lage-emissiezone in Gent

door Stijn Smets – www.vab.be

Vanaf 1 januari 2020 wordt de Gentse binnenstad een lage-emissiezone (LEZ). Daarmee bant de stad Gent oude, vervuilende wagens.

Wanneer geldt de lage-emissiezone ?

De lage-emissiezone in Gent start op 1 januari 2020 en geldt elke dag gedurende de hele dag.

Mag mijn auto Gent nog in ?

Dat hangt af van de Euronorm van je wagen. Benzinewagens moeten minstens Euronorm 2 hebben, dieselwagens minstens Euronorm 5. Wie een Euro 4 dieselwagen heeft, kan voorlopig nog een jaarpas kopen om in Gent te mogen rijden. Zo’n pas kost 345 euro (normaal tarief). Wordt de auto daarmee properder? Uiteraard niet. De stad Gent wil die mogelijkheid echter aanbieden als overgangsmaatregel, zodat eigenaars van een Euro 4 dieselwagen niet meteen een nieuwe moeten aanschaffen. In 2025 worden de toelatingsvoorwaarden voor zowel diesel- als benzinevoertuigen strenger.

Hoe groot is de LEZ ?

De LEZ is van toepassing op het hele gebied binnen de R40, de kleine ring, met uitzondering van de R40 zelf en de N430, de as Nieuwewandeling-Blaisantvest. Let op, de zijstraten van de N430 vallen wél in de lage-emissiezone. Ook de route naar parking Gent-Zuid valt buiten de regels van de LEZ. Dat betekent dat de op- en afrit aan de E17 (Gent-Centrum/B401) en de daarop aansluitende verbinding naar parking Gent-Zuid (N422) vrijgesteld zijn. Hetzelfde geldt voor de toegangsweg tot de parking van AZ Sint-Lucas.

Hoe wordt de zone aangeduid ?

Het begin van de zone wordt aangekondigd met een verkeersbord.

Hoe word ik gecontroleerd ?

Je nummerplaat wordt gescand door ANPR-camera’s wanneer je de LEZ binnenrijdt. De gegevens van je wagen worden automatisch gecontroleerd. Een vignet kleven is dus niet nodig.

Hoeveel kost een boete ?

Voldoet je wagen niet aan de voorwaarden, dan krijg je een boete van 150 euro. In tegenstelling tot de regels in Antwerpen loopt het boetebedrag niet op bij herhaalde overtredingen. Ook een tweede, derde… boete kost je 150 euro. Er is een gedoogperiode van één maand. Wie in januari tegen de lamp loopt, zal enkel een waarschuwing krijgen. Vanaf 1 februari wordt er effectief beboet. Wie na 1 februari toch per ongeluk ongeoorloofd in de LEZ rijdt, kan nog tot middernacht op de dag van de overtreding een dagpas kopen op lez.stad.gent. Als je wagen tot de uitzonderingen behoort (zie verder), dan kun je je voertuig nog tot de volgende dag middernacht registreren en alsnog een boete vermijden.

Wat met buitenlanders ?

Zij moeten zich aan dezelfde regels houden. Buitenlandse chauffeurs moeten zich op voorhand registreren op lez2020.gent. In tegenstelling tot in Antwerpen moeten ook Nederlanders zich apart registreren.

Zijn er uitzonderingen ?

Voor particulieren zijn er een aantal uitzonderingen. Wie een parkeerkaart voor personen met een handicap én een aangepast voertuig of een verhoogde tegemoetkoming in de gezondheidszorg heeft, mag na een eenmalige registratie toch in de LEZ rijden met een voertuig dat niet voldoet aan de toelatingsvoorwaarden. Eigenaars van oldtimers die ouder dan 40 jaar zijn, kunnen toelatingspassen kopen (week, maand, vier maanden, jaar). Alle andere particulieren kunnen acht keer per jaar voor 35 euro een dagpas kopen.

 

Toelatingsvoorwaarden voor de Gentse LEZ

diesel benzine + aardgas
Euro 6 toegelaten toegelaten
Euro 5 toegelaten toegelaten
Euro 4 toegelaten na betaling toegelaten
Euro 3 niet toegelaten toegelaten
Euro 2 niet toegelaten toegelaten
Euro 1 niet toegelaten niet toegelaten
Geen Euronorm niet toegelaten niet toegelaten

Handig om weten !

Dit zijn de regels van de lage-emissiezones in Antwerpen en Brussel.