Aan de Hovese gemeenteraad werd gevraagd om het politiereglement op de begraafplaatsen en de lijkbezorging goed te keuren.

In 2017 werd het verouderde reglement van 1986 vervangen door een volledig nieuw reglement. Ondertussen is het dus twee jaar lang getoetst aan de realiteit en blijken er in de praktijk nog enkele puntjes voor verbetering vatbaar. Om het beheer van de begraafplaats te optimaliseren en er voor te kunnen zorgen dat er steeds de nodige ruimte voorzien blijft voor alle verplicht aan te bieden manieren van teraardebestelling moet het reglement aangepast worden.

Raadslid Jo Ampe (HB) vroeg “wat is het verschil tussen het huidige en het vorige reglement ? Waarom is er geen vermelding van asverstrooiing ? Wat met ‘sterrenkinderen’ ?” Burgemeester Koen Volckaerts (N-VA) antwoordde : “Het is vooral een technische aanpassing. De juiste terminologie gebruiken. Geen nieuwe toepassingen. Het zit in de datails, zoals wie moet de kosten van de naamplaatjes betalen ? : de aanvrager.”

Het punt werd unaniem aangenomen.

Meer info : Hilde Lauwers (gemeentehuis), tel. 03 / 460 33 23 (kantooruren), e-mail : hilde.lauwers@hove.be .

Foto’s (c) Gazet van Hove.