Regio

Brandweer Zone Rand werkt volgens een vernieuwd retributiereglement.

De burgemeesters van éénentwintig gemeenten die samen Brandweer Zone Rand vormen, hebben voor de werking van de brandweer een vernieuwd retributiereglement goedgekeurd. “Zo is meteen voor iedereen duidelijk wanneer de brandweer gratis komt en voor welke interventies een factuur zal volgen”, licht Katrien De Maeyer, zonecommandant van Brandweer Zone Rand, toe.

Katrien De Maeyer : “In het verleden was het niet altijd even duidelijk welke interventies de brandweer gratis uitvoerde en voor welke dienstverlening de mensen een factuur kregen. Met dit aangepaste retributiereglement, dat geldt voor de periode 2020-2025 en dat door de burgemeesters werd goedgekeurd in de zoneraad van december vorig jaar, nemen we alle twijfels en discussies weg. Iedereen kan het volledige document raadplegen via www.brandweerzonerand.be ”

 

Moet men bijvoorbeeld voor de verwijdering van een wespennest betalen ?

Katrien De Maeyer : “Eén van de meest concrete voorbeelden is het vernietigen van een wespennest. Vaak was het voor de mensen niet duidelijk of ze de brandweer hiervoor moesten betalen of niet. Voor het verwijderen van een wespennest, ongeacht waar dat zich bevindt, rekenen wij vanaf nu een vaste kost van 40 euro aan. Het leegpompen van kelders of het weghalen van ingestorte schouwen of losgekomen dakgoten zijn betalende interventies als dat gevolgen blijken van slecht onderhoud. Uit ervaring weten we dat katten die in bomen kruipen er altijd zelf wel weer uit raken, maar wie daar toch hulp van de brandweer voor inroept, betaalt 210 euro.”

Hoe zit het bij stormschade ?

Katrien De Maeyer : “Wanneer mensen een beroep doen op de brandweer om hen te helpen na stormschade zullen zij een factuur van ons ontvangen. Denk bijvoorbeeld aan het wegzagen van omgevallen bomen of het leegpompen van een kelder na wateroverlast. In de meeste van deze gevallen zijn de mensen daarvoor verzekerd via hun brandverzekering. Concreet betekent dit dat ze de kosten kunnen recupereren via hun verzekeringsmakelaar. En natuurlijk werkt de brandweer in levensbedreigende omstandigheden wel altijd gratis.”

Wat bij vals alarm ?

“De eerste keer dat het technisch alarm van je woning faalt, rekenen wij daar geen kosten voor aan. Krijgen we binnen de twaalf maanden opnieuw een onnodige oproep van de alarminstallatie, dan kost die interventie je 800 euro. Het is dus belangrijk om dit jaarlijks te laten nakijken door je installateur. Ook de valse, kwaadwillige oproep naar de brandweer is opgenomen in het vernieuwde retributiereglement. Als we kunnen achterhalen wie kwaadwillig en onnodig onze diensten deed uitrukken, betaalt hij/zij daarvoor 1.500 euro”, geeft Katrien De Maeyer nog mee.

Foto’s (c) Gazet van Hove.