Al in juni werkten het brede onderwijsveld, de gemeenschapsministers en de experten van de GEES een kleurencode uit met gedetailleerde maatregelen per pandemie-niveau. Lang genoeg op voorhand om de scholen een vooruitblik te bieden net als de mogelijkheid om te anticiperen op en rekening te houden met alle mogelijke scenario’s.

Uitgangspunt was, is en blijft het garanderen van het recht op leren van elk kind, elke leerling in het kleuter-, lager en secundair onderwijs. En dat recht willen we maximaal beantwoorden door les in de klas, gegeven door de leerkracht. Een digitaal aanbod vormt een uitstekende aanvulling maar echt afstandsonderwijs is louter een alternatief wanneer de veiligheidsvoorschriften zulks vereisen.

Gelet op het advies en de verantwoording van de experten van de GEES en de afweging van zowel epidemiologische als pedagogische en welzijnsoverwegingen in hoofde van leerlingen, leerkrachten en ouders, beslissen het onderwijsveld en de gemeenschapsministers samen om vast te houden aan de code geel voor het volledige onderwijs[1], met evenwel grote waakzaamheid en dientengevolge enkele aanpassingen. Concreet wordt code geel verstrengd vanaf het secundair onderwijs op vlak van mondmaskerplicht, de toegang van derden tot de onderwijsinstelling en de extra-murosactiviteiten (tijdelijk). De beperkte epidemiologische impact van de ene schoolvrije dag op woensdag weegt onvoldoende op tegen de organisatorische en pedagogische neveneffecten zodat in code geel standaard wordt uitgegaan van een vijfdaagse schoolweek.

mondmaskers opzetten

Code oranje wordt aangepast voor de eerste graad van het secundair onderwijs. Deze leerlingen kunnen, gelet op de beperktere impact op de transmissie van het virus en pedagogische overwegingen, in code oranje ook 5 dagen naar school. Voor de tweede en derde graad betekent dit 50 procent van de onderwijstijd op school, in beginsel week om week. Sowieso verwelkomen alle scholen in deze eerste lesweek – in functie van een vlotte opstart van het schooljaar – alle leerlingen op school, inclusief de tweede en derde graad. Kwetsbare leerlingen uit de tweede en derde graad worden in code oranje op school uitgenodigd.

Enkel in gemeenten waar de pandemie-situatie acuut is, kan worden overgeschakeld naar code oranje. Het secundair onderwijs, het hoger onderwijs, volwassenenonderwijs en deeltijds kunstonderwijs schakelen dan naar code oranje. Op aangeven van de data aangeleverd door Celeval/RAG, wordt de bestaande lokale crisiscel, aangevuld met representatieve vertegenwoordigers van het onderwijs, CLB en Agentschap Zorg en Gezondheid samengeroepen. Zij delen het voorstel van beslissing van dit overleg mee aan de betrokken onderwijsminister. De onderwijsminister kan dit voorstel van beslissing goed- of afkeuren. Verdere operationalisering volgt zo snel als mogelijk zodat scholen, CLB’s en internaten het schooljaar in goede orde kunnen voorbereiden.

Onderwijsminister Weyts

Gelet op voorgaande, wordt er zodoende zeer bewust gekozen om in deze Corona-tijden maatschappelijk voorrang te geven aan de heropening van de scholen. Deze bewuste keuze vraagt ook een engagement van de scholen, leerkrachten en leerlingen om de regels strikt te respecteren en onder meer altijd in de klas mondmaskers te dragen in het secundair onderwijs, het volwassenonderwijs, het deeltijdskunstonderwijs (vanaf 12 jaar) en het hoger onderwijs. Zulks is niet nodig bij pauzes of sportactiviteiten. Zoals vermeld, worden in de code geel ook extra beperkingen opgelegd aangaande de toegang van derden tot de scholen en de extra-murosactiviteiten (tijdelijk).

Tot slot ook een maatschappelijk appel aan iedereen om zich zo strikt mogelijk te houden aan de geldende corona-maatregelen zodat onze kinderen naar school kunnen blíjven gaan. Zij hebben al te zeer geleden onder crisis. Tijd dat ze voorrang krijgen, nu meer dan ooit.

[1] Gewoon en buitengewoon kleuter-, lager, voltijds en deeltijds secundair, hoger, volwassenen- en deeltijds kunstonderwijs .

Foto’s (c) Gazet van Hove.