Er is onrust, en zelfs enige paniek in medialand in Frankrijk, nu blijkt dat een eerder  alternatieve ‘rechtse’ televisiezender – Cnews – erin geslaagd is de marktleider onder de nieuwszenders in Frankrijk, BFM, van de troon te stoten. Op maandag 3 mei kon CNews meer kijkers overtuigen dan BFM, 2,7 procent voor CNews tegenover 2,5 procent voor de meer officiële BFM. Marc-Olivier Fogiel, directeur van BFM, werd met de tegenvallende cijfers voor zijn zender geconfronteerd en reageerde : “Zelfs als we regelmatig met dit cijfer zullen worden geconfronteerd, zullen we toch niet van onze lijn afwijken”.
Image illustrative de l’article CNews
Het mag dan al zo zijn, dat de afstand tussen CNews en BFM bijzonder klein is, feit is evengoed dat CNews – met onder andere de Franse rechtse kwelduivel Eric Zemmour als commentator – gaandeweg pakken kijkers weet aan te trekken met een non-conformistische, niet politiek correcte stijl.
Misschien even situeren, toch. BFM-tv is een Frans 24 uursnieuwszender, gelanceerd in 2005, die deel uitmaakt van NextRadioTV-groep, een commerciële zender. Volgens Wikipedia is BFM-tv marktleider onder de nieuwszenders in Frankrijk, een bericht dat dus intussen achterhaald is (maar tot nu toe nog niet is gewijzigd op Wikipedia).
CNews maakt deel uit van Canal+ groep, en is eveneens een commerciële zender, ze werd opgericht in 1999. Vincent Bolloré, die ook al de baas was van Europe 1, lanceerde CNews als rechts nieuwsanker, en slaagde erin het marktaandeel op beperkte tijd te vermenigvuldigen met 12,5. Sommigen vermoeden dat hij Europe 1, dat al jaren ziek is en van 3,5 miljoen kijkers in november 2017 op 12 maanden tijd zakte naar 2,9 miljoen, met dezelfde methode terug gezond wil maken. Want CNews scheert hoge toppen : “Gestimuleerd door de locomotief Zemmour realiseert ze op bepaalde piekmomenten kijkersaantallen tot 900.000, waardoor ze op meerdere momenten de eerste nieuwszender van Frankrijk is geworden”.

Links, la gauche caviar, ziet het met lede ogen aan. Zo was er in de Franse krant Le Monde te lezen dat ministers bijna over elkaar struikelen om toch maar bij CNews binnen te geraken.  Aangetrokken door de honing van het merk Zemmour vallen ze voor de argumenten van Zemmour, schrijft de linkse krant.  Naar het schijnt maakt zelfs de Franse president Emmanuel Macron zich in beperkte kring zorgen over het groeiend succes van CNews.
Of dit allemaal zonder politieke gevolgen blijft ? Dat Frankrijk ‘rechtser’ wordt, ziet elke politieke commentator. De reeds genoemde Fogiel van de concurrerende nieuwszender BFM, stelde de redactionele lijn dan toch enigszins bij: “Het heeft ons gedwongen een palet van editorialisten in onze nieuwszender op te stellen, die zeer diverse opinies aanhangen. We hebben er zelfs opgesteld met overduidelijke conservatieve opvattingen, wat we in het verleden misschien te veel hebben nagelaten”.

2,8 miljoen euro om sociale media in de gaten te houden

Niet enkel goed nieuws uit medialand, helaas. Zo geraakte halverwege april 2021 bekend dat de Franse overheid 2,8 miljoen euro ter beschikking stelt om de opinies op sociale media in de gaten te houden.

Het zit zo : In het Bulletin officiel des annonces de la République française (het Frans staatsblad als het ware) werd op 13 april 2021 een eerder speciaal contract gepubliceerd. Het betrof een aanbesteding voor ‘social listening’.  Het officiële registernummer is 21-47280. De kaderovereenkomst heeft tot doel “de levering van middelen voor social listening en het meten van de impact op de sociale media” te organiseren. Dit alles om “de regering (toe te laten) de bezorgdheden en vragen van internetgebruikers te detecteren, te analyseren en te meten, en vooral dan in het kader van de actualiteit in het algemeen”.

De gevraagde prestaties werden toegekend aan 3 vennootschappen, waarvan er twee vanuit Ierland werken en één vanuit Luxemburg. Ze “controleren in real time de informatiekanalen” en meten “de impact van publieke inhouden die op deze informatiekanalen verschijnen”.  Dit komt dus neer op een veralgemeende bewaking van de sociale media door de staat. Op één jaar van de presidentsverkiezingen. Er zou een bedrag mee gemoeid zijn van 2,8 miljoen euro, opgehoest door de Franse belastingbetaler, waarmee de opinies van de Franse belastingbetaler met zijn of haar belastinggeld in de gaten worden gehouden.  Het is cynischer dan het klinkt.

Het is duidelijk dat het systeem niet zomaar zinnens is, zich zonder slag of stoot gewonnen te geven.

Pipo in (c) Knooppunt Delta vzw.

onze systeempers
onze vrije pers

Foto’s (c) Gazet van Hove.