door Thierry Debels in ’t Pallieterke .

Audit Vlaanderen (AV) is een agentschap van de Vlaamse Overheid dat sinds 2001 audits uitvoert bij de Vlaamse administratie en sinds 2014 bij lokale besturen. Naast audits zetten ze als agentschap ook sterk in op het sensibiliseren en informeren van hun werkterrein over organisatie- en risicobeheersing.

Audit Vlaanderen homepagina

Het aantal ontvangen meldingen met betrekking tot de lokale besturen steeg in 2021 met liefst 75 procent t.a.v. 2020. Dit veroorzaakte in 2021 volgens Audit Vlaanderen “een explosieve toename van de forensische werkdruk” bij AV. Circa 35 procent van de meldingen is afkomstig van burgers en circa 17 procent van personeelsleden van de entiteiten.

Tijdens een recente vergadering wordt er gevraagd of er evolutie is in de aard van de meldingen. Een medewerker ziet geen echte tendensen, maar merkt wel dat heel wat van de forensische audits zich vaak situeren in kwetsbare processen van de lokale besturen (bv. budgetbeheer, technische diensten, omgevingsvergunningen). Meldingen door een algemeen directeur, andere personeelsleden en door Agentschap Binnenlands Bestuur (ABB) leiden het vaakst tot een forensische audit. Meldingen door burgers leiden slechts in 10 procent van de gevallen tot de opstart van een forensische audit.

gemeentehuis Mortsel

Forensische audit

Een forensische audit onderzoekt specifiek of er fraude is in een bepaalde organisatie. De aanzet tot een forensische audit is een melding of een aanwijzing bij een audit of bij toezicht. Het auditrapport wordt aan de Centrale Dienst voor de Bestrijding van de Corruptie (CDBC) of aan het parket bezorgd wanneer een forensische audit strafrechtelijke inbreuken aan het licht brengt. De aanpak van forensische audits verloopt in functie van het onderwerp. Gemiddeld worden er 8 forensische audits per jaar opgestart. Door de spectaculaire stijging van het aantal meldingen in 2021, wordt ook een stijging van het aantal forensische audits verwacht in 2022. Ook de tucht- en strafrechtelijke gevolgen die worden gegeven aan forensische audits worden opgevolgd door AV.

Prioriteiten

Wat de Vlaamse administratie betreft, wordt tijdens een andere vergadering gevraagd of bepaalde strafrechtelijke resultaten niet frustrerend zijn voor de medewerkers. Een medewerker van AV geeft aan dat dit eerder meevalt. Er is een duidelijk verschil tussen seponering en onschuld. Als er een seponering volgt in het kader van een forensische audit, heeft dit vaak te maken met prioriteitenstelling bij het Openbaar Ministerie.

Audit Vlaanderen bezorgt alle forensische auditrapporten die indicaties bevatten van strafrechtelijke inbreuken sowieso aan het parket. Wanneer er vooral zware integriteitsinbreuken zijn, met relatief kleinere strafrechtelijke inbreuken, kunnen de auditoren een seponering wel begrijpen. In dergelijke gevallen is een doortastende houding van de geauditeerde entiteit uiteraard uiterst belangrijk, vanuit sensibilisering en voorbeeldfunctie op het vlak van integriteit. De ernstige strafrechtelijke inbreuken met duidelijke bewijzen van frauduleuze handelingen resulteren uiteraard wel degelijk in een vervolging en veroordeling.

Foto’s (c) Gazet van Hove .