door Julien Borremans in ’t Pallieterke .

Naar aloude traditie denderde de weinig politiek correcte carnavalstoet door Aalst. Na twee jaar zonder carnaval was de ontlading groot. Tegen het dwingende conformisme van woke en de linkse kerk kregen spot en satire weer de overhand.

Belfort Aalst

“Zojje ze giëne schip geiven ?”, vroegen de Zwisjelmoizen zich af. Meester Frank Vandenbroucke en sjoemelpoedel Sihame El Kaouakibi werden vakkundig door de hekel gehaald. Maar ook Jean-Jacques De Gucht, ’t Joenk van den Doenk, was andermaal de kop van Jut. Ook de heisa rond LGTBQIA+ werd met de nodige humor aangepakt. “Olé olé, de Oilsjterse diva’s zijn woké”, stelde Kledde Mé Vel geruststellend vast. Ook het Ros Balatum – hét symbool voor de jarenlange vete tussen Aalst en Dendermonde – was van de partij.

Vier jaar geleden zorgde de carnavalsgroep de Vismooil’n met hun controversiële praalwagen nog voor internationale verontwaardiging. De beelden gingen de wereld rond. De felle reacties vanuit de Joodse gemeenschap en het schrappen van Aalst Carnaval van de Werelderfgoedlijst ressorteerden net het tegengestelde effect van wat was bedoeld, want het jaar nadien waren er net méér Joodse karikaturen te zien. Joël Rubinfeld, de voorzitter van de Franstalige organisatie Ligue belge contre l’Antisémitisme, maakte zelf gewag van “immoreel antisemitisme”. Premier Sophie Wilmès (MR) liet weten dat een dergelijk optreden “afbreuk aan onze waarden en de reputatie van ons land” deed.

Arrestaties en meldpunt

Toch proberen organisaties en politici de ongebreidelde en ongecensureerde spot van de carnavalisten aan banden te leggen. Federaal parlementslid Simon Moutquin van Ecolo polste in de Kamer of het niet mogelijk was om carnaval Aalst te verbieden. Hij wilde van minister van Binnenlandse Zaken Annelies Verlinden weten of het niet mogelijk was om maatregelen te nemen bij eventueel racistische of antisemitische karikaturen. Moutquin suggereerde zelf arrestaties door de politie. Onder druk van onder andere burgemeester van Aalst Christoph D’Haese werd het voorstel ingetrokken. “De grenzen van de vrije meningsuiting worden steeds nauwer afgebakend. Ik vind dat een zeer kwalijke evolutie. Vrije meningsuiting is net één van de hoekstenen van een vrije samenleving”, liet burgemeester D’Haese aan Doorbraak weten.

burgemeester D’haese, voor de vrije meningsuiting

De afgelopen weken werd in de carnavalsstad wel overwogen om tijdens het volksfeest een meldpunt voor grensoverschrijdend gedrag te installeren. Maar het gezond verstand van de Aalstenaar liet het bij een officieus reglement, waarin op een ludieke manier duidelijk werd gemaakt dat ongewenste intimiteiten absoluut verboden zijn.

Toch komt carnaval steeds meer onder vuur te liggen. Het ontbreekt de activisten aan humor en zelfrelativering. Volgens de Utrechtse wetenschapper Dick Zijp is er dringend nood aan een breed debat over racisme, islamofobie en andere vormen van discriminatie in de wereld van cabaret en carnaval. “Het is een goede zaak dat er meer bewustwording onder de carnavalsvierders ontstaat”, meent hij. Dick Zijp is blij dat er stilaan een maatschappelijk debat op gang komt over welke humor al dan niet door de beugel kan. “Ik vind niet dat je carnaval moet verbieden. Maar linkse activisten en anderen kunnen er bijvoorbeeld wel voor kiezen om te protesteren tegen bepaalde uitingen.” Stel je voor, een tegenbetoging tijdens carnaval Aalst. Er zou wat afgelachen worden…

niet van de Groenen/Ecolo !

Oprukkend moralisme

Dick Zijp is blij met de morele vooruitgang die wordt geboekt. “Vanwege de verschrikkingen van de Tweede Wereldoorlog zijn we heel gevoelig voor antisemitisme. Deze gevoeligheid moeten we ook hebben als het om andere groepen gaat, zoals moslims, zwarte mensen of gehandicapten.”

Woke-activisten hebben het moeilijk met humor die zogenaamd ongelijkheid in de wereld in stand houdt of versterkt. In Nederland krijgen om die reden Hans Teeuwen, Theo Maassen en Youp van ’t Hek steeds meer kritiek te verwerken. Met grappen over christenen heeft de woke-wetenschapper Dick Zijp geen moeite : “Christenen zijn geen achtergestelde groep, moslims wel.”

met moslims mag je niet lachen, met christenen wel …

Ook in de Angelsaksische wereld liggen comedians die flink buiten de lijnen kleuren, steeds meer onder vuur. Zo kwam stand-upcomedian Ricky Gervais in het oog van een mediastormpje terecht omdat hij de hele transgender- en wokebeweging stevig op de korrel nam. Het voordeel aan carnaval en comedians zoals Ricky Gervais is dat ze de mensen aan hun kant hebben. Zondag was er een recordaantal bezoekers in Aalst en voor de Britse comedian lopen de zalen nog steeds vol. Maar met het oprukkende moralisme in de politiek komt de ongezouten satire steeds meer onder druk te staan. Zo evolueert De Ideale Wereld op Canvas naar steeds meer gepolijste humor. Maar de carnavalisten van Aalst bekijken de evolutie met een nuchtere blik. “Ik vrees dat de wereld zich aan ons zal moeten aanpassen, want omgekeerd zie ik zoiets niet gebeuren”, besluit de doorwinterde carnavalist Christoph D’Haese.

foto’s (c) Gazet van Hove.