door Wannes Neukermans in ’t Pallieterke .

Chauffeurs van De Lijn werden in 2022 bijna 10 procent meer dagen arbeidsongeschikt als gevolg van agressie dan het jaar daarvoor. Dat blijkt uit gegevens die werden opgevraagd bij Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters door Vlaams Parlementslid Guy D’haeseleer (Vlaams Belang).

In totaal werden in 2022 1.255 gevallen van verbale agressie en 134 gevallen van fysieke agressie gemeld onder de chauffeurs van De Lijn. Daarnaast was er ook 581 keer sprake van ‘overlast’ en vielen 486 incidenten in de categorie ‘andere’. Al met al werden in 2022 ruim 20 procent meer incidenten geregistreerd dan in het voorgaande jaar.

Arbeidsongeschiktheid

Deze toename van agressie is ook terug te zien in het aantal dagen dat chauffeurs arbeidsongeschikt waren als gevolg van agressie. In 2022 waren chauffeurs van De Lijn in totaal 2.829 dagen arbeidsongeschikt, terwijl dit aantal in 2021 nog op 2.583 lag. Dit betekent een stijging van 9,5 procent. Desalniettemin is dit aantal niet zo hoog als in 2020, toen er meer dan 3.600 dagen arbeidsongeschiktheid werden geregistreerd.

Volgens minister Peeters leidt agressie niet alleen tot menselijk leed, maar ook tot verstoring van de dienstverlening. “Het aantal dagen verzuim betekent ook dat er in 2022 2.829 keer een chauffeur ontbrak om de dienstverlening te verzekeren als gevolg van agressie en dat deze niet altijd tijdig kon worden vervangen”, vertelde de minister in haar antwoord.

D’haeseleer beweert dat Peeters “geen controle heeft over de agressie” die gericht is tegen chauffeurs en controleurs van De Lijn. Hij roept op tot een nultolerantiebeleid, strengere straffen en toegangsverboden voor daders van agressie. Volgens D’Haeseleer zouden chauffeurs en controleurs van De Lijn ook bodycams moeten kunnen dragen.

veel agressie tegen bestuurders

foto’s (c) Gazet van Hove.