NIEUWS – door Winfried Matheeussen – www.doorbraak.be .
De Vlaamse overheid zal binnenkort nieuwe technologie inzetten om de uitstoot van wagens de controleren.
Minister van Leefmilieu Jo Brouns (CD&V) en minister van Mobiliteit Annick De Ridder (N-VA) willen de uitstoot van wagens meten via nieuwe systemen die gekoppeld worden aan het bestaande ANPR-cameranetwerk. ‘Dit is niets meer dan de zoveelste pestmaatregel’, vindt Bart Claes (Vlaams Belang). ‘En niet alleen een aanval op onze privacy, maar ook op onze portemonnee.’
Op dit moment voert de politie al controles uit op de schadelijke uitstoot van voertuigen. Ze doen dat visueel of gebruiken zogenaamde ‘sniffer cars’ die vervuilende uitstoot moeten meten. Alleen zijn die laatste niet geijkt en is de gebruikte technologie niet in staat betrouwbaar te meten.
Jo Brouns en Annick De Ridder willen daar een mouw aan passen met een nieuwe technologie die wel een betrouwbare meting uitvoert. Het gaat om speciaal hiervoor ontwikkelde infraroodcamera’s die volgens de Europese Commissie en de Vlaamse regering een bewezen betrouwbaar meetresultaat opleveren.
Volgens Brouns en De Ridder is de invoering van dat systeem noodzakelijk om op een kosteneffectieve manier op grote schaal controles uit te voeren die moeten bijdragen tot de verbetering van de luchtkwaliteit.
Verzet van Vlaams Belang
De leden van de commissie Leefmilieu kwamen op 4 februari samen in het Vlaams Parlement. Bart Claes (Vlaams Belang) kantte zich toen stevig tegen de nieuwe maatregel. ‘Na de duizenden ANPR-camera’s die onze wegen al overspoelen, komt de Vlaamse regering opnieuw met een speeltje om automobilisten te viseren. Dat is niet alleen een aanval op de privacy van onze burgers, maar ook op hun portemonnee.’
Claes heeft veel vragen bij de plannen van de regering. ‘Hoe zal de meetapparatuur werken en hoe betrouwbaar zullen de metingen zijn ? Hoe wordt de privacy van onze automobilisten gewaarborgd ?’ klinkt het.
‘De Vlaamse Milieumaatschappij, de Vlaamse belastingdienst, het Departement Mobiliteit en Openbare Werken, alle lokale besturen, de provincies, de Vlaamse Instelling voor Technologisch Onderzoek, de havenbedrijven en de zogenaamde “erkende onderzoekscentra” die handelen in opdracht van bovengenoemde entiteiten krijgen toegang tot de verzamelde data.’
‘Maar vooral : zullen buitenlandse bestuurders opnieuw ontsnappen aan sancties, terwijl de Vlaamse ongenadig worden aangepakt ? Dit is niets meer dan een zoveelste pestmaatregel. De mobiliteit van onze mensen mag niet het slachtoffer worden van een almaar strenger en duurder controlesysteem.’
Controle
Het is inderdaad opvallend dat de inzet van ANPR-camera’s, die oorspronkelijk werden geïntroduceerd door toenmalig federaal minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon (N-VA) om terrorisme en rondtrekkende dievenbendes te bestrijden, weer wordt uitgebreid. Sceptici die toen waarschuwden voor het sluipende uitbreiden van het toepassingsgebied van nieuwe technologie, werden door Jambon gesust met de belofte dat ze nooit zou dienen om de eigen burger te controleren.
Intussen werd er geen terrorist of rondtrekkende bende door gevat, maar zijn het lucratieve handhavingsinstrumenten voor lage-emissiezones, plaatselijk verkeer en trajectcontroles. Nu wil de regering ze ook inzetten voor controle op uitstoot van voertuigen.
Handhaving optimaliseren
Bram Bombeek, woordvoerder van Jo Brouns, nuanceert de ophef. ‘Het gaat hier niet om nieuwe controles of handhaving. Momenteel kan de politie al controleren op de uitstoot van voertuigen. Alleen is de huidige techniek verre van efficiënt en vooral tijdrovend en arbeidsintensief’, zegt hij. ‘Met deze technologie kunnen de bevoegde diensten bij een controle overtreders direct uit het verkeer halen op basis van een gekalibreerde en betrouwbare meting. Ze dient dus ter ondersteuning van een al bestaande handhaving.’
De door Claes aangehaalde entiteiten krijgen enkel toegang tot een geanonimiseerde vorm van data
Maar hoe zit het met de bescherming van de privacy van de burger die mogelijk geschonden wordt door de data toegankelijk te maken voor een waslijst aan overheidsinstanties ? ‘De door Claes aangehaalde entiteiten krijgen enkel toegang tot een geanonimiseerde vorm van data’, weet Bombeek. ‘Die kunnen ze gebruiken voor onderzoek, maar zij krijgen geen toegang tot de nummerplaten of persoonsgegevens van de betrokkenen.’
Tweede lezing
In de commissie Leefmilieu stemden alle partijen, met uitzondering van Vlaams Belang, voor het nieuwe decreet. Bart Claes vroeg om een tweede lezing van het decreet die plaatsvond op 11 februari. Het decreet werd aangenomen en gaat nu naar het parlement voor definitieve goedkeuring.
foto’s (c) Gazet van Hove .