Met een reizende infomarkt op 20, 22 en 23 september 2013 informeert het Agentschap Wegen en Verkeer van de Vlaamse overheid (AWV) de inwoners van de wijde Antwerpse regio over twee geplande nieuwe gewestwegen in de oostrand van Antwerpen: de A102 en de R11bis. Die twee nieuwe gewestwegen moeten een oplossing bieden voor de congestie van de Antwerpse Ring en de toenemende verkeersdruk op de gemeenten ten oosten van Antwerpen.

AWV logoHet is de eerste keer dat het grote publiek de plannen kan inkijken. Op de infotentoonstelling, goed voor 80 meter infopanelen, krijgen de bezoekers een overzicht van wat er allemaal onderzocht zal worden in het plan-MER of milieueffectenrapport dat aan het grote mobiliteitsproject voorafgaat.

De infomarkt is te zien in Mortsel (20 september), Merksem (22 september) en Wijnegem (23 september). Iedereen is welkom.

Minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits: “Om de mobiliteit in de Antwerpse regio te verbeteren is het Masterplan 2020 een geïntegreerde oplossing uitgewerkt met verschillende projecten. Er zijn al een reeks projecten uitgevoerd en in uitvoering, denk maar aan de spitsstrook, nieuwe fietspaden, verhoogde bruggen en nieuwe tramlijnen. Voor andere projecten wordt samen met de Antwerpse gouverneur Cathy Berx gewerkt aan het draagvlak. Er wordt geopteerd voor open communicatie en participatie van bewoners, gemeentebesturen, deskundigen en actiegroepen zodat zowel het maatschappelijk als het politiek draagvlak wordt gemaximaliseerd. Via deze infomarkten willen we de inwoners goed inlichten over de plannen. Samen bouwen we zo aan een vlotte mobiliteit en een aangename leefkwaliteit.

 

Minder verkeersdrukte en sluipverkeer in de oostrand van Antwerpen

Er staan dagelijks lange files op de Antwerpse Ring en op de snelwegen van en naar de stad. En de oostelijke rand kampt met een groot probleem van sluipverkeer en toenemende verkeersdrukte. Om die congestie structureel aan te pakken en de leefkwaliteit in de betrokken gemeenten te verbeteren, nam de Vlaamse Regering in het Masterplan 2020 de verbinding van het knooppunt van de E19 en de A12 in Ekeren met de E313/E34 in Wommelgem en de E19 in Wilrijk op. AWV denkt daarvoor aan een nieuwe weg (A102) en de herinrichting van de R11 (R11bis). Het is de bedoeling om die twee nieuwe wegen zoveel mogelijk ondergronds aan te leggen.

illustratie_A102R11bis

 

Opstart milieueffectenrapport (plan-MER)

Wat kunnen de gevolgen zijn voor de mens, het milieu, de ruimte en de mobiliteit als de A102 en de R11bis er effectief komen? Die vragen worden bestudeerd en beantwoord in een plan-MER of milieueffectenrapport, de eerste stap in het planningsproces voor dit grote mobiliteitsproject. Onafhankelijke experts bestuderen daarin of, waar én hoe de nieuwe wegen het best aangelegd worden.

De aanleg van de A102 (tussen Ekeren en Wommelgem), in de strook die daarvoor al in 1979 gereserveerd werd, en de lange ondertunneling van de R11 (tussen Wommelgem en Wilrijk) vormen het basistracé voor de plan-MER-studie. Of beide wegen ook effectief dat basistracé zullen volgen, hangt af van tal van factoren. Er zijn immers nog andere locaties denkbaar voor de verbinding in de oostrand. Hoe de wegen er concreet gaan uitzien, welk type tunnels het wordt (boortunnels of cut&cover-tunnels), waar er best aansluitingen komen met andere wegen … het is nog niet beslist.

Aan de hand van kaarten en illustraties krijgen de bezoekers van de reizende infomarkt een inzicht in de vragen die in het plan-MER aan bod komen. Ze kunnen ook met medewerkers van AWV in gesprek gaan, vragen stellen en suggesties doen.

 

Inwoners kunnen reageren tijdens publieke consultatie dit najaar

De plannen voor de A102 en de R11bis worden in een zogenoemde kennisgevingsnota gebundeld. Nog dit najaar wordt die nota ter inzage gelegd in alle betrokken steden en gemeenten. Alle geïnteresseerde inwoners kunnen ze daar dan gedurende één maand inkijken en aangeven wat er volgens hen in het plan-MER eventueel extra moet onderzocht worden en op welke manier. Dankzij de infomarkt kunnen de bezoekers zich nu al voorbereiden op dat officiële inspraakmoment.

 

Verder verloop planningsprocedure in 2014 en 2015

Op basis van de resultaten van de kennisgevingsnota en de inspraak van de bevolking stelt de dienst MER van de Vlaamse overheid richtlijnen op voor de plan-MER-studie. Die kan dan effectief opstarten in 2014 en zal leiden tot het plan-MER-rapport. Ten vroegste in de tweede helft van 2015 kan de Vlaamse Regering een beslissing nemen over het uiteindelijke tracé van de A102 en de R11bis.

 

Masterplan 2020 en Poort Oost

De mogelijke aanleg van de A102 en de R11bis maakt deel uit van het Masterplan 2020, een globaal plan van de Vlaamse overheid om een duurzame oplossing te vinden voor de huidige verkeersproblemen in Antwerpen. Aangezien de nieuwe wegen in de oostrand van Antwerpen liggen, maken ze ook deel uit van Poort Oost, de verzamelnaam voor verscheidene mobiliteitsprojecten aan de oostelijke kant van de stad (www.poortoost.be).

 

Praktische informatie over de infomarkten

AWV nodigt alle geïnteresseerde inwoners uit de wijde Antwerpse regio uit om langs te komen op één van de infomarkten. Die vinden plaats op drie verschillende locaties:

Vrijdag 20 september van 14u – 21u
Zaal ’t Parkske Edegemsestraat 26 2640 Mortsel   

Zondag 22 september 2013 van 10u – 17u
Districtshuis Merksem   Burg. Jozef Nolfplein 1 2170 Merksem

Maandag 23 september  14u – 21u
‘t Gasthuis 
 Turnhoutsebaan 199 2110 Wijnegem

Volg de mededelingen van AWV ook op Twitter: https://twitter.com/wegenenverkeer/